• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 24694
4

هفت سال در تبت

  • کد خبر : 49358
  • 13 مرداد 1400 - 22:38
هفت سال در تبت
بام نیوز: کتاب «هفت سال در تبت» نوشته «هانریش هارر» کوه‌نورد و نویسنده اتریشی چاپ ۱۹۵۲، چند سال قبل توسط سرکار خانم «غزال حشمت منش» ترجمه شد.

به گزارش بام نیوز، کتاب «هفت سال در تبت» نوشته «هانریش هارر» کوه‌نورد و نویسنده اتریشی چاپ ۱۹۵۲، چند سال قبل توسط سرکار خانم «غزال حشمت منش» ترجمه شد.

نویسنده کتاب «هانریش هارر» متولد ۶ جولای ۱۹۱۲ در هوتنبرگ اتریش، عضو اولین تیم‌ فاتح دیواره شمالی ایگر بود که شرح تلاش خود را در کتاب “عنکبوت سفید” به رشته تحریر در آورد. «راینولد مسنر» نخستین فاتح ۱۴x۸۰۰۰ متری از این صعود به عنوان “یک لحظه باشکوه در تاریخ کوه‌نوردی و یک احساس بزرگ، از آنجا که قبلا چندین کوه‌نورد در تلاش برای صعود آن کشته شده بودند” یاد کرد.

چهار کوه‌نورد پس از صعود به رخ شمالی ایگر، توسط «آدولف هیتلر» رهبر حزب نازی مورد استقبال قرار گرفته و با او عکس گرفتند. در آن دوران حزب نازی از هر موقعیتی برای تبلیغات خود بهره می‌برد.

در سال ۱۹۹۶ یک خبرنگار شبکه سراسری اتریش و یک تهیه کننده فیلم در بایگانی دولت آمریکا کارت عضویت هارر در حزب نازی را پیدا کردند که در اکتبر ۱۹۳۳ به این حزب پیوسته بود.

اما در اوایل جنگ جهانی دوم «هانریش هارر» در راه بازگشت از نانگاپاربات نهمین کوه مرتفع دنیا که به منظور شناسایی جبهه دیامیر و یافتن مسیری ایمن به آنجا سفر کرده بود دستگیر شد. این اتفاق در پایان ماه اوت در مسیر بازگشت به خانه در کراچی هند رخ داد. آنها منتظر یک کشتی باربری بودند تا به خانه بازگردند. بدلیل تاخیر کشتی “هارر، لودویگ و هانس لوبنهافر” سعی کردند خود را به ایران برسانند، اما در چند صد کیلومتری شمال غربی کراچی توسط سربازان انگلیسی به عنوان بیگانگان دشمن دستگیر شده و به سمت کراچی، جایی که دیگر همنوردشان «پیتر آفسشنیتر» در آنجا اقامت داشت بازگردانده شدند. دو روز بعد جنگ جهانی دوم اعلام شد و در سوم سپتامبر ۱۹۳۹ همگی پشت سیم خاردار قرار گرفتند تا به اردوگاه احمدناگار نزدیک بمبئی منتقل شوند.

در سال ۱۹۴۴ هارر با همراهی «پیتر آفسشنیتر» با فراری طولانی مدت، خود را به تبت رساندند و مدت هفت سال در بام جهان اقامت کردند.

«هانریش هارر» در مدت اقامت خود در تبت مدتی را به عنوان معلم «تنزین جیاتسو»، «دالایی لامای چهاردهم» سپری کرد که تاثیرات زیادی را بر راهب بودایی به همراه داشت.

وی در بازگشت به کشورش اتریش همچون سفیر تبت عمل کرد و در دوران اشغال تبت توسط چینی‌ها در دفاع از مردم آن سرزمین با نوشتن مقاله و برپایی نمایشگاه مظلومیت ایشان را فریاد می‌زد.

در سال ۱۹۹۷ فیلم سینمایی هفت سال در تبت به کارگردانی «ژان ژاک آنود» و با بازی «برد پیت» در نقش «هانریش هارر» و «دیوید تئولیس» در نقش آفسشنیتر از روی کتاب هارر ساخته شد. ۲۰ سال بعد «براد پیت» اعلام کرد تا آن زمان اطلاعی از عضویت هارر در حزب نازی نداشته وگرنه به گونه‌ای دیگر عمل میکرد.

»هانریش هارر» نیز در مورد حضورش در حزب نازی آنرا اشتباهی مخصوص دوران جوانی دانست. زمانی که او اختیاری برای فکر کردن درست نداشته.

سرانجام «هانریش هارر» در ۶ ژانویه ۲۰۰۶ در کشورش درگذشت.

بابت ترجمه شیوای این کتاب از سرکار خانم «غزال حشمت منش» قدردانی می‌کنیم.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=49358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.