• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
0

۱۴ غار در استان اردبیل درجه‌بندی شد

  • کد خبر : 84118
  • 04 اسفند 1401 - 13:22
۱۴ غار در استان اردبیل درجه‌بندی شد
بام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: ۱۴ غار در این استان درجه‌بندی شده و هفت غار دیگر نیز بعد از اخذ نظر کارشناسی درجه‌بندی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بام، حسن قاسم پور روز سه شنبه در جلسه کارگروه غارشناسی استان اردبیل با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از غارهای کشور و با هدف ساماندهی و حفاظت بهینه از غارهای استان کارگروه غارشناسی استان از ۲۱ غار مهم شناسایی شده استان، ۱۴ غار را از درجه یک تا درجه چهار تقسیم بندی کرده است.

وی اضافه کرد: هفت غار دیگر نیز جهت بررسی و اعلام نظر به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محول شده تا بعد از اخذ نظر کارشناسی در کارگروه غارشناسی استان درجه بندی شود.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یادآورشد: درجه‌بندی غارها به منظور فراهم آوردن بستر مناسب و قانونی برای بهره‌برداری پایدار از آنها، پس از ارزیابی اهمیت حفاظتی و بررسی شرایط فیزیکی و اجتماعی و سایر شاخص‌های موثر، از درجه یک با بیشترین ارزش طبیعی و دسترسی ممنوع تا درجه چهار با غارهایی که واجد ارزش حفاظتی کمتری هستند، تقسیم‌بندی شدند.

قاسم‌پور اضافه کرد: مسئولیت حفاظت از سایر غارهای استان که در محدوده خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد، بر عهده اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

وی با اشاره به اهمیت و ارزش حفاظتی غارهای منطقه ادامه داد: غارها بخشی از اکوسیستم طبیعی هر منطقه بوده و حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آنها با مشارکت و حضور جوامع بومی ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با هدف گسترش گردشگری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی غارها بهره‌برداری پایدار از غارهای استان منوط به شناسایی و درجه‌بندی آنها است.

به گفته قاسم پور بیشتر غارهای طبیعی استان در منطقه خلخال قرار دارد و در اطراف کوه سبلان نیز غارهای دست ساخت بشر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه غارهای استان جزو میراث‌ ارزشمند طبیعی و تاریخی منطقه هستند، اظهار کرد: غار یخگان به عنوان منحصربه‌فردترین غار استان واقع در شهرستان خلخال به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: غار یخگان در سازندهای آهکی تشکیل شده و وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غار در فصل تابستان و فصول گرم سال است به طوری که در مواقعی که هوا گرم است داخل غار یخ می‌بندد و بر عکس زمانی که هوای بیرون از غار سرد می‌شود، یخ‌ها شروع به آب شدن می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: با هدف حفاظت و بهره برداری از غارها و تسهیل شرایط حضور گردشگران، تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرماندهی نیروی انتظامی استان منعقد خواهد شد.

به گزارش بام غار یخگان خلخال به عنوان اثر طبیعی ملی ، طی مصوبه شماره ۲۲۵ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۱ [۱]به وسعت ۱۱۰۰ متر در منتهی‌الیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در دامنه غربی کوه «بوزخانا داغی» و در ۶۰ کیلومتری آبگرم گیوی واقع شده‌است.

این غار در ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. وجه تسمیه این غار به علت وجود خاصیت یخچالی در بخشی از غار می‌باشد.

استان اردبیل دارای غارهای متعددی است که از جمله آنها می‌توان به غار کنزق، ورگه سران و ویند کلخوران در سرعین، بوینی یوغون در نیر، بنه لر، داشکسن و قره قیه در مشگین‌شهر، هواشناق در کوثر و هفت خانه (یدی دام)، ازنو، درو و کلور در خلخال اشاره کرد.

کارگروه غارشناسی استان متشکل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست، اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری، دفتر فنی استانداری، شرکت آب منطقه‌ای و هیات کوهنوردی استان است.

هر سال روز دوم مهرماه مصادف با روز ملی غار پاک بوده و همه ساله این روز با برگزاری برنامه‌هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84118

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.