• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

آماده سازی قبل از صعود به قله های بزرگ

  • کد خبر : 36886
  • 30 فروردین 1400 - 13:26
آماده سازی قبل از صعود به قله های بزرگ
بام نیوز: اما اگر مشاهده می کنید که علایم مورد نظر بدتر می شوند این هشداری است که نباید به ارتفاع بالاتر صعود کنید . زیرا این نشانه ها ، یعنی سردرد ، سرگیجه ، بی حالی و خواب آلودگی در ارتفاع بالاتر بیشتر خواهد شد برای امید به بهبودی ۲ تا ۳ روز صبر کنید .

سایر آماده سازی ها :
سایر آماده سازی ها برای صعود به قله می تواند بررسی راه های دسترسی ، مطالعه و استفاده صحیح از نقشه منطقه و‌مسیر، محل پناهگاه ها و بررسی انتقال بار با وزن کم به محل های مناسب باشد. باید توجه خاص به توزیع و توزین بار در طی اجرای برنامه بنمایید .

می دانید بزرگسالان روزانه به مقدار متوسط بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری نیاز دارند ‌ اما بدن یک کوهنورد در ارتفاع با پروتئین ها و چربی های در نظر گرفته شده به خوبی کار نمی کند . بنابراین رژیم معمول کوه نورد باید تغییر کند موادی سرشار از هیدروکربورها می تواند این کمبود را جبران کند.

بر اساس خواص ترمودینامیکی و به علت کاهش فشار جوی ، آب در ارتفاع در دمای پایین تری می جوشد .
ظاهرأ این مسئله در ابتدا مهم به نظر نمی رسد ولی در مجموع وقتی به پخت و پز غذا و تهیه آب با استفاده از ذوب برف برای چای و قهوه گرم و غیره مطرح می شود ، متوجه می شویم که در یک‌ مدت زمان طولانی چند روزه یا چند هفته ای به سوخت بیشتری نیاز داریم ، حال توصیه می شود از قرص های تصفیه کننده آب و یا ضد عفونی کننده به جای جوشاندن آب استفاده شود تا در مصرف گاز و مواد سوختی دیگر صرفه جویی شود .
هم هوایی : آمادگی و آماده سازی بدنی به کوه نورد این امکان را می دهد که بتواند در ارتفاع به راحتی راه برود و از این عمل لذت برد نکته اصلی موفقیت در این عمل هم هوایی است .
انسان اگر از ارتفاع ۳۰۰۰ متر بالاتر بدون هم هوایی وارد شود در اثر کاهش اکسیژن در مرحله اول دچار سردردهای مختصر ، بی حالی ، خواب آلودگی و بی اشتهایی می شود اما بعد از قرار گرفتن در آن ارتفاع پس از یک یا دو روز بدن به تدریج با شرایط جدید جوی هم آهنگ شده و رفتارهای خود را تنظیم نموده و این عوارض کم کم از بین می رود و بدن به شرایط نرمال خود بر می گردد به این عمل هم هوایی می گویند ‌

اما هم هوایی برای همه یکسان و یکنواخت انجام نمی شود . افراد مختلف در ارتفاع متفاوت و مرحله های گوناگون به این وضعیت می رسند بنا بر این اگر در طول یک روز به هم هوایی نرسیدید نگران نباشید شاید در دو روز بعد مشکلات حل شود .
اما اگر مشاهده می کنید که علایم مورد نظر بدتر می شوند این هشداری است که نباید به ارتفاع بالاتر صعود کنید . زیرا این نشانه ها ، یعنی سردرد ، سرگیجه ، بی حالی و خواب آلودگی در ارتفاع بالاتر بیشتر خواهد شد برای امید به بهبودی ۲ تا ۳ روز صبر کنید . اگر نشانه ها تخفیف یافت وضعیت امیدوارکننده است در غیر این صورت آن علایم در آن ارتفاع بالاتر می توانند هشدار جدی باشند ، اگر به ارتفاع بالاتر بروید علایم تشدید خواهد یافت .
برای بهبود با کاهش ارتفاعی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر علایم نیز کاسته شده و بیماری بهبود می یابد .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=36886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.