• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

آنچه در حادثه صعود و مفقود شدن کوهنوردان استان خراسان شمالی اتفاق افتاد

  • کد خبر : 71955
  • 17 اسفند 1400 - 20:36
آنچه در حادثه صعود و مفقود شدن کوهنوردان استان خراسان شمالی اتفاق افتاد
انجمن پزشکی کوهستان ایران: هر چند از حادثه مفقود شدن ۲۲ نفر کوهنورد در خراسان شمالی مطلع هستید اما مجدد حادثه را بازگو خواهیم کرد.

هر چند از حادثه مفقود شدن ۲۲ نفر کوهنورد در خراسان شمالی مطلع هستید اما مجدد حادثه را بازگو خواهیم کرد:

روز جمعه مورخ سیزدهم ماه جاری یکی از باشگاههای این استان با دانش و آگاهی از اخطارهای متعدد هواشناسی و همچنین تاکید رییس محترم هیات کوهنوردی به تمام باشگاهها مبنی بر عدم صعود به ارتفاعات کوهستانی در آن روز، متاسفانه اقدام به صعود به قله شاه جهان نمودند.

شرایط جوی بسیار ناپایدار، رعد و برق، طوفان و دمای منفی، بازهم تلاش برای صعود قله !!!!

تیم به دلیل کاهش دید متاسفانه مسیر اشتباه رو در پیش گرفته و حتی به سمت شهرستان دیگری متمایل شده بودند، زمانی متوجه خطر می شوند که دیگر امیدی به برگشت در تاریکی ندارند و ناچارا درخواست امداد می کنند که هوا تقریبا رو به تاریکی رفته است و کوچکترین سرپناهی در آن حوالی وجود نداشت و از آن بدتر آنتن گوشیها از بین رفته است.

پس از دریافت درخواست امداد تیم جستجو و نجات به امید ۳ نقطه که آن عزیزان ارسال کرده بودند در قالب ۸ تیم متشکل از ۶۵ نفر نجاتگر جمعیت هلال احمر و داوطلبان کوهنورد، اعضای تیم اسکای راینینگ و بلد محلی از جبهه های مختلف واقع در دو شهرستان اقدام به صعود و جستجو کردند اما آن شب اثری از کوهنوردان پیدا نشد.

همان روز ابتدای حادثه اداره راه همکاری نموده و یک دستگاه لودر برای پاک سازی مسیری که کوهنوردان مفقودی به آن سمت متمایل شده بودند اعزام و تا ساعت ۴ صبح روز شنبه بی وقفه برف روبی صورت گرفت و در ادامه تیم آفرود وارد عمل شد و با ۸ دستگاه خودروی کمکدار تا حدی که لودر حرکت کرد به محل حادثه نزدیک شدند.

فردای آن روز بالگرد هلال احمر به منطقه اعزام شد و خوشبختانه تیم مذکور با صدای شنیدن بالگرد به ارتفاعات حرکت کرده و ۵ نفر که حال مناسبی نداشتند با بالگرد هلال احمر منتقل شده و مابقی به کمک نیروهای پیاده به محل استقرار خودروهای هلال احمر و خودروهای آفرود منتقل شدند.

اما در حین این پیمایش یک نفر از اعضای تیم به دلیل خستگی و ترس حادثه شب گذشته به شدت مورد ضعف و بی حالی قرار گرفت که ایشان نیز با همکاری بالگرد اورژانس به محیط ایمن منتقل شدند.
کمال تشکر را داریم از تمام عزیزانی که از جان مایه گذاشتند تا تمامی ۲۲ نفر به آغوش خانواده برگردند.
همینطور کمال تشکر را از سرکار خانم دکتر حسامی فرد داریم که ثانیه به ثانیه کنار ما بودند و بسیار راهنما و کارگشا. خوشبختانه تمامی آن افراد در صحت و سلامت هستند.
خدای بزرگ را شاکریم.

مهدی زمانی مسول کارگروه امداد و نجات خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.