• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 24706
2

افق‌های روشن پیش روی ورزش سنگنوردی زنجان

  • کد خبر : 87261
  • 04 مرداد 1402 - 15:37
افق‌های روشن پیش روی ورزش سنگنوردی زنجان
بام: رشته سنگنوردی در زنجان علاقه‌مندان زیادی را جذب کرده است و روند رو به رشدی را طی می‌کند و مسوولان این هیات ورزشی با نظر مثبت مسوولان فدراسیون درصدد ثبت زنجان به عنوان قطب و کمپ تیم‌های ملی سنگنوردی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار بام، سنگنوردی یکی از رشته های ورزشی مفرح و مفید برای سلامت جسم و روح است و ارتقای سلامت جسم با فعالیت در این رشته ورزشی با تقویت عضلات قلب و عروق، استقامت عضلات بدن، افزایش انعطاف پذیری اعضای بدن و سوزاندن چربی های مضر و اضافی و عضله سازی ارتباط مستقیمی دارد.

همچنین ارتقای سلامت روحی و روانی ورزشکاران فعال در این رشته با کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش میزان و مهارتهای یادگیری و حافظه و افزایش اعتماد به نفس و صبوری بیشتر امکانپذیر است.

سنگنوردی جزو رشته های پرخطر و گران قیمت محسوب می‌شود.این ورزش که جزو رشته صعودهای ورزشی است و در ایران زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی فعالیت می‌کند، نیازمند قوا و تناسب جسمانی مناسب و آمادگی ذهنی است چرا که سنگنوردی به رغم داشتن هیجان بالا و مزیت های فراوان جزو وزشهای مخاطره آمیز نیز محسوب می شود.

همچنین این ورزش جزو رشته های گران قیمت محسوب می شود چراکه فعالیت در آن نیازمند تامین تجهیزاتی شامل طناب مخصوص، کیسه پودر، کفش کتانی مخصوص، کلاه، نوار تسمه، چکش، میخ، رول و مته، پله رکاب و دیگر ابزارهای حمایتی است.

با همه این شرایط در سالهای اخیر این رشته ورزشی در استان زنجان طرفداران زیادی میان دختران و پسران پیدا کرده است و روز به روز بر تعداد فعالان در این رشته افزوده می شود.

 

زنجان قطب سنگنوردی کشور

رییس هیات سنگنوردی استان زنجان در این خصوص گفت: زنجان در سالهای اخیر به عنوان قطب سنگنوردی ایران بوده است و همچنان خواهد بود.

از سه ورزشکار سنگنورد اعزامی به مسابقات هانگژو ۲ نفر زنجانی هستند.حسین مصطفوی افزود: هم اکنون از کل کشور برای بازیهای آسیایی هانگژو سه نفر اعزام می شوند که ۲ نفر از اینها به نام “الناز رکابی” و “محیا دارابی” از زنجان هستند.

وی با بیان اینکه امسال در بحث مسابقات جهانی هم الناز رکابی و محیا دارابی را به عنوان ۲ نماینده کشور در بخش سرعت داشتیم، اظهار داشت: روزی که هیات را تحول گرفتیم هشت باشگاه در استان فعال بود که تعداد آنها پس از چهار ماه هم اکنون به ۲۰ باشگاه رسیده است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: در بحث استعدادیابی امسال اولین اردوی تیم ملی استعدادیابی و استعدادپروری در سن پایه کل کشور از ۱۲ تا ۱۶ تیرماه در زنجان برگزار شد که از ۱۷ استان در آن شرکت کرده بودند و زنجان با ۲۶ نفر بیشترین شرکت کننده را در این اردوی تیم ملی داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت استعدادیابی و استعدادپروری در زنجان بسیار بالاست، تصریح کرد: از طرفی دیواره سرعت در سالن ۶ هزار نفری زنجان که قبلا ۲ خط بود هم اکنون به چهار خط ارتقا یافته که این دیواره بنا به گفته مسوولان فدراسیون در خاورمیانه بی نظیر است.

مصطفوی یادآور شد: مراسم افتتاحیه این دیواره همزمان با آخرین اردوی مسابقات هانگژو و بازهای آسیایی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته بعد برگزار خواهد شد چراکه در صدد هستیم زنجان را به کمپ تیم های ملی سنگنوردی کشور تبدیل کنیم و زنجان به عنوان قطب سنگنوردی و کمپ تیم های ملی باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از استانهای کشور دیواره سنگنوردی ندارند، گفت: برنامه ما این است که این دیواره در اسرع وقت افتتاح و تحویل ورزشکاران سنگنورد استان شود و یک دیواره سرطناب هم در زنجان داریم که آنجا نیز اصلاح خواهد شد.

تلاش زنجان برای کسب میزبانی مسابقات آسیایی

زنجان درصدد میزبانی مسابقات آسیایی سنگنوردی است.مصطفوی با اشاره به برنامه های هیات سنگنوردی استان، افزود: در تلاش برای کسب میزبانی مسابقات آسیایی سال بعد هستیم و در این خصوص با معاون وزیر ورزش و جوانان نیز مکاتباتی انجام شده است تا زنجان به عنوان میزبان مسابقات آسیایی باشد.

وی با تاکید بر اینکه سنگنوردی جایگاه خود را در زنجان پیدا کرده است و مشکلی از این بابت نداریم، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۵۰۰ ورزشکار به طور رسمی در این رشته فعال هستند که در مسابقات استانی نیز ۱۰۶ نفر شرکت کننده از بین این ورزشکاران حاضر بودند.

مصطفوی با بیان اینکه کوهنوردی از ۱۶ رشته تشکیل شده که بخشی از آن کوهنوردی است، گفت: بخشهای دیگر این رشته نیز شامل پیاده نوردی، جنگل نوردی، غارنوردی و دره نوردی بوده و بخش دیگر ورزشهای تحت نظر این هیات نیز صعودهای ورزشی است که در سالن انجام می شود و آن هم شامل پنج رشته است.

افق‌های روشن پیش روی ورزش سنگنوردی زنجان

زنجان قابلیت تبدیل شدن به پایگاه قهرمانی رشته سنگنوردی را دارد

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران نیز بهمن ماه سال گذشته که در مجمع انتخاباتی هیات کوهنوردی استان زنجان حضور یافت، این استان را دارای پتانسیل بالا در رشته سنگنوردی بیان کرد و گفت: زنجان با ظرفیت های موجود قابلیت تبدیل شدن به پایگاه قهرمانی این رشته ورزشی را در کشور دارد.

وجود مربیان زنجانی توانمند در فدراسیون سنگنوردی نشان دهنده پتانسیل‌های بالای استان در این رشته ورزشی است.رضا زارعی با بیان اینکه با وجود زیرساختهای لازم مانند سالن اختصاصی سنگنوردی و ورزشکاران مستعد، رشته سنگنوردی به نام این استان رقم خورده است، افزود: زنجان از مهدهای صعودهای ورزشی و سنگنوردی بوده و قهرمانان زیادی را به تیم ملی معرفی کرده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از مربیان پرتوان فدراسیون در سطوح پایه زنجانی هستند و این موارد جزو پتانسیل‌هایی است که هیات سنگنوردی می‌تواند از آنها بهره‌مند شود.

 

زنجان ظرفیت میزبانی از اردوهای رشته ورزشی سنگنوردی را دارد

دبیر کل فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز در آن مجمع گفت: زنجان با وجود سالن اختصاصی و سالن ۶ هزار نفری، ظرفیت، زیرساخت و امکانات لازم را برای میزبانی از اردوهای ملی این رشته ورزشی دارد.

حسین مقدم همچنین ساخت دیواره سرعت چهار خط را زمینه ای لازم برای برگزاری مسابقات آسیایی در این شهر عنوان کرد و افزود: با شرایط موجود زنجان می تواند به عنوان کمپ تیم های ملی سنگنوردی در کشور مطرح شود.

افق‌های روشن پیش روی ورزش سنگنوردی زنجان

اختصاص سانس در سالن های مجهز سنگنوردی، دختران را به این رشته ورزشی ترغیب کرده است

سانس های اختصاصی برای دختران در سالن های مجهز سنگنوردی آنها را به فعالیت در این رشته ورزشی ترغیب کرده است.الناز رکابی یکی از سنگنوردان نامی استان زنجان نیز که دارای ۸۰ مدال مختلف در این رشته ورزشی است، برادر خود را مشوق اصلی برای فعالیت سنگنوردی عنوان کرد و گفت: هم اکنون وجود ۲ مربی زن در این رشته ورزشی، دختران را بیش از پیش به این ورزش جذب کرده به طوریکه عناوین زیادی نیز در مسابقات مختلف کسب کرده اند.

وی افزود: فعالیت های رسمی دختران در این رشته ورزشی از سال ۱۳۸۰ با اختصاص یک سانس از سالن سنگنوردی ورزشگاه انقلاب زنجان آغاز شد و هم اکنون این رشته ورزشی ۲ سالن اختصاصی و مجهز دارد که دختران نیز با علاقه بسیار زیاد در آن فعالیت می کنند و مدالها و عنوان های خوبی را برای استان و کشور کسب می کنند.

اشتیاق نوجوانان زنجانی به رشته سنگنوردی

نوجوانی که در یکی از بازیگاه‌های زنجان در حال بالا رفتن از دیواره سنگنوردی تعبیه شده در این مکان است، صعود و بالا رفتن از دیواره را بسیار هیجان انگیز و مورد علاقه بسیاری از نوجوانان عنوان کرد و گفت: از ابتدای تابستان برخی از روزها به همراه خانواده به این مرکز مراجعه می کنم و از ورزش سنگنوردی لذت می برم.

امیر اوجاقلو یادآور شد: با اطلاعاتی که پدرم در خصوص ورزش سنگنوردی جمع آوری کرده است تصمیم دارم در اولین فرصت به یکی از باشگاههای این رشته ورزشی مراجعه کنم و فعالیت خود را به طور علمی و زیرنظر مربیان در این رشته ورزشی انجام دهم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از دوستانم نیز به این رشته علاقه مند شده اند، اظهار داشت: تعداد باشگاههای فعال در این رشته ورزشی در زنجان زیاد است و ما می توانیم با جمعی از دوستان خود در آن ثبت نام و فعالیت کنیم.

 

برآیند:

استان زنجان با توجه به استعدادهای ورزشی، قهرمانان نامدار و زیرساخت‌های آماده، امکان تبدیل شدن به قطب سنگنوردی کشور و کمپ تمرینی تیم های ملی را دارد رویایی که خوشبختانه با پیگیری مسوولان ورزش استان در حال محقق شدن است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=87261

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.