• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

امدادگر کیست؟/قسمت اول

  • کد خبر : 63464
  • 04 آذر 1400 - 6:34
امدادگر کیست؟/قسمت اول
بام نیوز: امدادگر یعنی کسی که وجودش را وقف خدمت کرده است٬ بدون چشم‌داشت٬ بدون یک ذره نگاه‌مادی٬ امدادگر یعنی مخلص، یعنی عاشق، یعنی کسی که از تمام هستی‌اش گذشته است٬ امدادگر یعنی کسی که لبخند یک مصدوم را با تمام دنیا عوض نمی‌کند٬ کسی که تمام وجودش از مهربانی مملو است و جز خدمت به خلق خدا به هیچ چیز نمی‌اندیشد او قلبی بزرگ ومهربان دارد.

امدادگران کوهستان در اغلب مواقع با حفظ سلیقه های شخصی و نیز داشتن عقاید متفاوت همواره در رسیدن به نقطه اوج که نتیجه نهایی و سرحد تلاش می باشد به یاری مصدومان شتافته و این همدلی و تبعیت از آراءجمعی یکی از مذیت ها و افتخارات آنان در طول تاریخ می باشد که در اغلب حوادث غیر مترقبه در صف اول بوده و علاقه مندی خود را برای امداد و کمک رسانی اعلام کرده اند. چرا در کشور کوهستانی ما هنوز جایگاه واقعی کمیته های جستجو و نجات با ابهام بوده و در شرایط اضطراری و در ناخوشی ها و بحران حوداث حضور آنان شرط وظیفه بوده و چنانچه منطقه حادثه قابل دسترسی نبوده که قصور و کوتاهی مشروط به عوامل متعددی می باشد، اما همواره امدادگران را در فرجام تلخ حادثه مورد شماتت و سرزنش قرار داده و قصور و کوتاهی دیگر نهادها نادیده گرفته می شود .
با نگاه منصفانه و منطقي در مسيرهاي منتهي به قلل سراسر كشور و برخورد چهره به چهره در معابر و گذرگاههای کوهستانی با تذكرات به موقع و بجاي امدادگران و راهنمايان مواجه شده و گاها با تمسخر و طعنه مسير را ادامه داده و اغلب خود را حق بجانب و گاها جو گیر ذهنی می شویم ( بقول برتراندراسل:
اگرعقيده مخالف شما را عصباني مي كند نشانه آن است كه شما ناخداگاه مي دانيد كه دليل مناسبي براي آنچه فكر مي كنيد نداريد. ) از اینرو با پیروی از فرهنگ عدم دخالت و احترام به حقوق دیگران بظاهر هیچکس را بزور و اجبار نمی توان به کوه برد و یا از ورود کسی به کوه جلوگیری کرد, به همین دلیل اغلب اوقات تذکرات امدادگران کوهستان در راستای مسئولیت اجتماعی کم رنگ می گردد.
بی تردید حضور امداگران در مناطق کوهستانی و گذرگاهها دلگرمی و حمایت روانی بوده، برای مسافرین کوه و کسانی که راهی ارتفاعات بوده و مشاهده ساز و برگ امداگران آرامش و امتنان خاطری است برای پیشگیری از وقوع برخی حوادث در منطقه که شاید عدم حضور آنان وقوع حوداث را به جهت روانی تشدید نماید .
حرفه و مهارت کمیته جستجو و نجات کوهستان باعث شده تا این قشر همواره در صحنه حادثه حضور یافته و توقع جامعه کوهنوردی و فرد آسیب دیده بر حسب عادت ذاتی نجات جان مصدوم و یا حمل به موقع به محل امن ولو اینکه بارها همین اصرار و پافشاری منجر به حوادث ناگوار برای امدادگران بوده و جان آنان به خطر افتاده است ٬غافل از اینکه تمام این تلاش ها و فداکاری ها از روی علاقه و داوطلبانه بوده و امدادگران کوهستان همواره سپر بلای حوادث و قربانی غفلت جامعه می باشند .
شاید صلابت و قهر طبیعت و نیز مهربانی و سکوت پر مهر کوهستان باعث ایجاد زمینه های رفاقت و همکاری امدادگران در مواجه با عوارض دشوار و در انتخاب مرز بین مرگ و زندگی علیرغم وجود همه خطرات جانی در نجات جان مصدومین و حادثه دیدگان باشد .
آیا در شرایط خوش کوهستان آنگاه که در اوج شادی و نشاط بسر می بریم٬ لختی و دقایقی بفکر امدادگران کوهستان هستیم ؟
کثرت حوادث در ورزش کوهنوردی در سال های اخیر به حدی ناگوار و دلخراش بوده که امدادگران خود نیز در حین ماموریت قربانی حوادث شده و یا با ناکامی صحنه را ترک کرده اند .
در کشور ما و در ورزش کوهنوردی براستی جایگاه و مقام امدادگران کوهستان و کرامت ارزشمند آنان بدرستی تعریف نشده٬ لذا در وقوع حوادث در مناطق کوهستانی شرح وظایفی در این زمینه وجود نداشته و یا اگر امدادگران در طول سالیان متمادی با تمام توان و بضاعت موجود خود را به صحنه حادثه رسانده بی تردید فراتر از وظایف و در راستای اصول انسانی بوده و همواره در اتفاقات ناگوار کوهستان آنان به جهت علاقه مندی و پای بندی به مبنا و منشور هلال احمر آماده امداد بوده اند. .
گو اینکه بارها نیز بناحق متهم به کم کاری و قصور در عملیات شده اند.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=63464
  • نویسنده : ابراهیم فرجی پور
  • ارسال توسط :
  • منبع : طبیعت ایران و جهان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.