• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
1

بحران کرونا و اختلال تمرکز در ورزشکاران

  • کد خبر : 25532
  • 23 بهمن 1399 - 22:35
بحران کرونا و اختلال تمرکز در ورزشکاران
بام نیوز:بحران بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ برای ورزشکاران (خردسال یا حرفه‌ای) چالش‌های جدیدی ایجاد کرده و حجم چالش‌های عادی که ورزشکاران با آن روبرو هستند را نیز چندین برابر کرده است. محققان دریافتند که توجه به گذشته یا آینده می‌تواند به عملکرد ورزشکاران آسیب برساند.

به نقل از سایکولوژی نیوز، مواردی مانند انگیزه، اعتمادبه‌نفس، ترس از شکست، انتظارات یا اضطراب و هر کاری که ورزشکاران آن را تصور، احساس کنند یا انجام دهند با مشکلاتی مواجه شده که برای فعالیت‌های ورزشی آنان مضر است.

تاثیر همه‌گیری در این فصل ورزشی، بر حوزه ذهنی بیش از دیگر موارد بوده است. تمرکز در ورزش بسیار مهم است زیرا هر موردی که ورزشکاران روی آن تمرکز کنند وقت، انرژی، تلاش و احساسات خود را سمت آن سوق می‌دهند. علاوه بر این، توانایی تمرکز آن‌ها باعث کار آیی و اثربخشی در تمرین و کیفیت تلاش‌های رقابتی آنان می‌شود.

اگرچه این بیماری همه‌گیر منجر به بروز اختلال در تمرکز شده است، اما آسیب فراوان به ورزشکاران در این مورد این بوده که توجه بیش ‌از اندازه به گذشته یا آینده دارند و به‌اندازه کافی توجه به حال‌ ندارند.

تمرکز برگذشته کاری بیهوده است زیرا نمی‌توانید آن را تغییر دهید. باوجوداین، تفکر درباره گذشته و آنچه در این دوران اتفاق افتاده، آسان است. به‌علاوه، تمرکز بر گذشته، باعث می‌شود که افراد توجه به گرایش موارد منفی داشته باشند، زیرا در ماه‌های گذشته موارد خوبی رخ نداده است. توجه به موارد منفی گذشته که هنوز مدتی از آن نگذشته است، ازنظر روانی و عاطفی آسیب جدی به ورزشکاران وارد می‌کند.

بدیهی است که اگر به همه اتفاقات بد گذشته یا فرصت‌های ازدست‌رفته این دوران توجه کنید، باعث می‌شود که تفکر منفی داشته باشید و در حال حاضر، این موارد سودی برای تمرین یا رقابت ورزشکاران نخواهد داشت. تفکر درباره گذشته، سونامی از احساسات منفی ازجمله سرخوردگی، حسرت، عصبانیت و غم و اندوه ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود که این احساسات تاثیر منفی داشته باشند.

تمرکز بر گذشته از دو جنبه بیشترین آسیب را وارد می‌کند. اول اینکه، توجه به گذشته نمی‌تواند کمکی به ورزشکاران کند، بنابراین اتلاف وقت و انرژی است. دوم اینکه، کنترل گذشته امکان‌پذیر نیست، بنابراین توجه به آن، تنها احساس درماندگی، ناامیدی و پشیمانی شما را افزایش می‌دهد و در روزهای مسابقه برای کسب بیشترین بهره از تمرین و عملکرد بهتر در توانایی افراد تداخل ایجاد می‌کند.

تمرکز بر آینده در این فصل ورزشی نیز به همان اندازه نگران‌کننده است، زیرا این موضوع، درباره آنچه ممکن است اتفاق بیافتد، عدم اطمینان ایجاد می‌کند؛ آیا اماکن ورزشی بازخواهند ماند، آیا برنامه‌های ورزشی می‌توانند تمرینات خود را ادامه دهند و آیا مسابقات برگزار خواهند شد؟

موارد بالا، تنها چند سوالی است که دائما ذهن افراد (مربیان، ورزشکاران و والدین) را درگیر می‌کند. البته در حال حاضر به دلیل استفاده از واکسن‌های مختلف، نسبت به یک ماه گذشته امید بیشتری به آینده هست. درعین‌حال، گزینه‌های دیگری مانند موثربودن واکسن‌های فعلی در مواجه با جهش‌های جدید ویروس نیز باعث عدم اطمینان افراد خواهد شد.

ممکن است تصور کنید که تمرکز خوش‌بینانه برای آینده آسان است، به‌عنوان‌مثال، به‌زودی همه‌گیری پایان یابد و زندگی به حالت عادی بازگردد، اما واقعیت این است که انسان‌ها معمولا بر روی تهدیدهای زندگی تمرکز دارند و احتمالا این تمرکز باعث انجام اقداماتی می‌شود که این تهدیدات را کاهش و شانس بقاء را افزایش دهد. ممکن است در ۲۵۰ هزار سال پیش، این رویکرد به آینده مفید بوده است، اما در جهان ۲۰۲۱ که بیماری کووید- ۱۹ قابل‌کنترل افراد نیست، کاری نمی‌توان کرد. به‌این‌ترتیب، تمایل داریم تا بر روی بدترین موارد تمرکز کنیم و مجموعه‌ای متفاوت از احساسات ناسالم از جمله نگرانی، شک، استرس و ترس را ایجاد خواهیم کرد که در حال حاضر باعث عدم فعالیت مناسب و لذت بردن از ورزش خواهد شد.

همان‌طور که ذکر شد، تمرکز بر گذشته اتلاف وقت و انرژی است. به همین ترتیب، نگاه به آینده نیز می‌تواند به همان اندازه مضر و ناخوشایند باشد. پس تمرکز خود را بر روی شرایط فعلی معطوف کنید که تنها راه رسیدن به آینده مثبت کنترل کارهایی است که اکنون انجام می‌دهید.

بیماری کووید- ۱۹ را نمی‌توانید از بین ببرید، اما موارد بسیاری هست که می‌تواند به نفع ورزش و زندگی ورزشکاران باشد. مهم‌ترین موارد برای مقابله با بیماری کووید- ۱۹، رعایت دستورالعمل‌های مرتبط با محافظت از خود و دیگران (استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی) است. همچنین مواردی مانند گرایش، تلاش در آموزش و مدرسه، خواب، تغذیه، آماده‌سازی و دیگر موارد را کنترل کنید. تمرکز بر این موارد مزایایی دارد که در ذیل توضیح داده‌شده است:

مواردی که احتمال موفقیت ورزشی در آینده را افزایش دهد را در نظر بگیرید. زمانی که کنترل خود را در دست دارید، نسبت به زمانی که توجه به گذشته یا آینده دارید، احساس بهتر، باانگیزه‌تر، اعتمادبه‌نفس بیشتر و خوش‌بین‌تر هستید و احساسات مثبت ازجمله امید، الهام، غرور، هیجان و شادی را تجربه خواهید کرد. درنتیجه نگرانی، شک و استرس کمتری خواهید داشت، شادتر می‌شوید و عملکرد بهتری خواهید داشت و از ورزش خود بیشتر لذت می‌برید.

اگرچه عدم تمرکز به گذشته یا آینده راه‌حل ساده‌ای نیست، اما چند راهکار وجود دارد که می‌تواند تمرکز به حال را افزایش دهد؛ حواستان باشد که چه موقع به گذشته یا آینده می‌اندیشید. به خود یادآوری کنید که سفر در زمان می‌تواند مضر باشد.

تمرکز خود را بر روی وضعیت فعلی قرار دهید تا بتوانید آن را کنترل کنید. برای مثال، از خود بپرسید: «اکنون باید چه‌کار کنم؟» به آنچه می‌توانید بلافاصله کنترل کنید عمل و خود را در آن غرق کنید.

اگر همه راه‌های دیگر به شکست منجر شد، کاری انجام دهید که باعث حواس‌پرتی شما نسبت به گذشته یا آینده شود و این کارها شامل گوش دادن به موسیقی، معاشرت با دوستان، انجام تکالیف مدرسه، تماشای فیلم و هر کار دیگری است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25532

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.