• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

برنامه دو روزه صعود به قله شاهوار و پیمایش یال

  • کد خبر : 24898
  • 21 بهمن 1399 - 13:15
برنامه دو روزه صعود به قله شاهوار و پیمایش یال
برنامه دو روزه صعود به قله شاهوار و پیمایش یال

برنامه دو روزه فوق العاده زیبا و سنگین (صعود به قله شاهوار و پیمایش یال تا روستای ابر) ۹ و ۱۰ تیر ۱۳۹۱

ابتدا از تمام همنوردان و دوستانی که از برنامه ما اطلاع داشتند معذرت خواهی می کنم (چون برنامه از قله شاهوار شاهرود به قله قاسم خان اولنگ رامیان بود ولی به دلیل شرایط جوی و وجود مه شدید در ارتفاعات ابر برنامه را در روستای ابر به پایان رساندیم ، به امید خدا در فرصتی دیگر این برنامه را مجدد اجرا و به پایان می رسانیم )

 

هدف شناسایی و ثبت مسیر از قله شاهوار تا روستای ابر

 

موقعیت جغرافیایی : کوه بزرگ شاهوار در منطقه البرزشرقی، و در مرز استان سمنان و گلستان قرار دارد.

 

بررسی توپوگرافی قله : کوه بزرگ شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و شمال آبادی نُکارمَن و شرق روستای تاش و در جنوب آبادی سیاه مرزکوه واقع شده است. قله به صورت مخروط عظیم خوابیده و مسطحی جلوه گر می باشد و فقط از طریق خط الرأس شمال شرقی به سایر ارتفاعات البرز شرقی می پیوندد.

 

ارتفاع قله شاهوار ۳۹۴۶ متر

 

مسیر صعود از استان گلستان و شهرستان رامیان : رامیان – اولنگ – بسطام – تاش – چشمه خرسی

 

مسیر صعود از تهران : سمنان – شاهرود – جاده موجن – روستای تاش

 

همنوردان گلم : یارمحمد نصیری (سرقدم و راه بلد )، محمد رضا بای ( سرپرست )، جانعلی نصیری ، مهدی جاهدی و خودم

 

ترابری : حمید سعیدی ، رضا سعیدی و قاسم رجبلو

 

نکته : خرید وسایل مورد نیاز از شاهرود یا بسطام – در روستای تاش آنتن دهی موبایل موجود نمی باشد .

 

پیمایش مسیر در روز اول : ۱۳ ساعت (۷۸۰ دقیقه)

 

پیمایش مسیر در روز دوم : ۸ ساعت (۴۲۰ دقیقه)

 

مجموع ساعات پیمایش شده طی ۲ روز : ۲۱ ساعت (۱۲۶۰ دقیقه)

 

مجموع مسافت پیموده شده طی ۲ روز : ۴۴ کیلومتر

 

بلندترین ارتفاع طی شده در مسیر : قله شاهوار به ارتفاع ۳۹۴۶ متر

 

پنج شنبه ۸ تیر ۹۱

 

ساعت ۱۷ از رامیان راهی شاهرود شدیم ، با هماهنگی های قبلی آقای حمید سعیدی در بسطام به ما اضافه شد (برای برگرداندن ماشین سواری از تاش ) ساعت ۲۰ به آرام جلالی رسیدیم ، ساعت ۲۰:۳۰ معدن پیش دوستان قدیمی آقا حمید و علی آقا بودیم ، ساعت ۲۳ شام خورده و خوابیدیم .

 

جمعه ۹ تیر ۹۱

 

ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار شده و پس از خوردن صبحانه صاعت ۵:۱۰ دقیقه راهی قله شدیم . ساعت ۶:۱۰ چشمه خرسی بودیم و پس از ۱۰ دقیقه استراحت از شن اسکی و دهلیز سمت چپ چشمه خرسی به مسیر خود ادامه دادیم . ساعت ۸:۲۰ در انتهای دهلیز به ارتفاع ۳۶۰۰ بودیم به مسیر خود ادامه می دهیم و ساعت ۹:۳۰ بعد از چند گروه که قبل از ما به قله رسیده بودند به قله می رسیم . ( بچه های گنبد و یک گروه دیگر ) . وزن سنگین کوله ها بچه های گروه را کلافه کرده بود ولی هدفی که داشتیم به آنها قوت قلب می داد . پس از گرفتن تعدادی عکس ساعت ۹:۴۰ از قله به سمت یال شرقی و مسیر برگشت حرکت کردیم . پس از پیمایش چند یال و چندین تپه ماهور ساعت ۱۱:۴۵ به «اوستا میدان» می رسیم که ارتفاع آن ۳۴۷۰ متر می باشد و آبریز آن برای استان گلستان می باشد . به مسیر خود ادامه می دهیم در مسیر خود چندین میدان کوچک و تعداد زیادی تپه ماهور را پشت سر می گذاریم تا بلاخره ساعت ۱۴ در ابتدای دره ای کم آب که به آرام های روستای «ابرسیج» وصل می شد برای خوردن نهار توقف کردیم .(ارتفاع ۳۴۲۰) ساعت ۱۴:۴۰ پس از خوردن نهار مسیر را از سر گرفتیم ، با پشت سر گذاشتن و دوباره ما بودیم و تپه ماهورهایی که در پیش رو داشتیم ، ساعت ۲۰:۳۰ نرسیده به قله «کوه شعله» (به دلیل شباهت خواص آن به شعله آتش و قرمز رنگ بودن کوه)در دشتی سرسبز و پر آب چادر را جهت شب مانی برپا کردیم ، شب را به سختی به صبح رساندیم . (ارتفاع ۲۷۰۰ متر)

 

شنبه ۱۰ تیر ۹۱

 

صبح ساعت ۶:۱۰ دقیقه بدون خوردن صبحانه به راه خود ادامه می دهیم ، ساعت ۷:۱۰ دقیقه از کنار آرام گوسفندی عبور کردیم و ساعت ۸ در چشمه «بند خرپا» که آرام آن به خرابه ای تبدیل شده بود برای خوردن صبحانه توقف کردیم بعد از خوردن صبحانه ای کامل ساعت ۹:۴۰ به راه خود ادامه می دهیم ، ساعت ۱۰:۴۰ بعد از فرود از دره ای با شیب بسیار زیاد وارد کوچک میدان می شویم (دشتی کوچک و بسیار زیبا که رودی پر آب و زلال از آن می گذرد» کوچک میدان را پشت سر می گذاریم ، ساعت ۱۲:۲۰ وارد سلطان میدان می شویم (ارتفاع ۲۲۷۰ متر). «سلطان میدان دشت بسیار وسیعی ، آرام های بسیاری در این دشت قرار دارد ، سرچشمه رودی که از کوچک میدان می گذرد در سلطان میدان است ، آبریز آن به روستای الستان گلستان می باشد» ورودی سلطان میدان محل اسکان آرامداران علی آباد بود و دو چشمه بسیار گوارا از آن می جوشید به نام «شاه پسند سلطان میدان» پس از ۲ ساعت به انتهای سلطان میدان می رسیم و مسیر را از روی یال از سر می گیریم پس از مدتی با مه غلیظی بروخورد می کنیم ، به همین دلیل با مشورت اعضای گروه برنامه را در همانجا به پایان رسانده و به سمت روستای ابر سرازیر شدیم . ساعت ۴ وارد روستا می شویم ، وارد باغی می شویم ، بچه ها مقداری زرد آلو و آلبالو خریداری می کنند و در همان جا منتظر رسیدن ماشینی که هماهنگ کرده بودیم می مانیم . پس از آمدن ماشین سوار بر آن به سمت رامیان حرکت می کنیم و ساعت ۲۰ به رامیان می رسیم . (به امید اینکه در برنامه بعدی شرایط به گونه ای باشد که برنامه را به انتها برسانیم)

 

در اکثر نقاط ، مسیر دارای آب آشامیدنی می باشد

 

در اکثر نقاط موبایل دارای آنتن دهی می باشد

 

با تشکر از همنوردان گلم کوچیک همتون ، عموجون

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24898
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی زربین شهرستان رامیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.