• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
0

تاریخچه کوهنوردی در جهان

  • کد خبر : 43727
  • 12 خرداد 1400 - 23:47
تاریخچه کوهنوردی در جهان
بام نیوز:کوهنوردی می‌تواند به صورت راهپیمایی، کوه‌روی، کوهپیمایی و صعود به قلل مختلف و یا صخره‌نوردی انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، به ساده ترین بیان کوهنوردی بالا رفتن و رسیدن به بلندترین نقطه کوه برای لذت بردن از صعود است. در بسیاری از موارد کوهنوردی با کوهپیمایی یا پیاده روی در مناطق کوهستانی اشتباه گرفته می شود.

مهمترین چیزی که کوهنوردی را از خانواده خود جدا می نماید، خطر است. همین وجود خطر است که نیاز به تجربه و دانش را در این ورزش چندین برابر می کند.

این ورزش می تواند به آسیب های جدی یا مرگ بیانجامد، از طرفی هیچ لذتی در ورزش را نمی توان با آن یکی کرد.

تاریخچه کوهنوردی

در تاریخچه کوهنوردی در جهان، خاستگاه ورزش کوهنوردی را «کشورهای آلپی» اروپا (فرانسه، ایتالیا، اتریش، سوییس) می‌دانند.

بسیاری از اهالی این کشورها به دلیل وجود رشته کوه آلپ، از دیرباز با فن پیمایش کوه‌ها آشنا بوده‌اند. چند مورد از کوه‌نوردی‌هایی را که نه به منظور شکار و معدن کاوی و کشورگشایی بلکه فقط برای کوه‌نوردی (دست یافتن به قله‌ها و گردنه‌ها، نوردیدن راه‌های نو) انجام شده است، می‌توان در قرن‌ها قبل هم دید؛ مثلاً صعود پت رارکا (petrarca) اهل ایتالیا به قله‌ی کوه وانتو (Mont Ventox) در سال ۱۳۳۶ میلادی.

اما کار جدی‌تر کوه‌نوردی صدها سال پس از این‌ها آغاز شد. در سال ۱۷۶۰ یک دانشمند ثروتمند سوییسی از منطقه‌ی مون بلان (Mont Blanc) بلندترین کوه آلپ که ۴۸۰۷ متر ارتفاع دارد، دیدن کرد و گفت به هر کس که بتواند تا قله‌ی این کوه برود، جایزه‌ای خواهد داد. پس از چندین تلاش، سرانجام در ۱۸ اوت ۱۷۸۶ یک پزشک به نام دکتر پاکار (Paccard) و یک راهنمای محلی به نام بالما (Balmat) اهل فرانسه توانستند پا بر قله‌ی مون‌بلان بگذارند.

فتح قله‌ی سنگی و دشوار مترهورن (Matterhorn با ارتفاع ۴۴۷۷ متر) در سال ۱۸۶۵ به دست ادوارد ویمپر (E.Whymper) و همراهانش که در جریان آن چهار نفر کشته شدند، پایان «عصر طلایی کوهنوردی» است. پس از آن، کوهنوردان جسور و نوآور دیگر فقط به دست‌یابی به قله‌ها نمی‌اندیشیدند، بلکه در اندیشه‌ی صعود از دیوارهای سنگی و یخی دشوار و به جا گذاشتن رکودهای جدید بودند. (سنگنوردی و یخنوردی)
نخستین باشگاه کوهنوردی جهان، به نام آلپاین کلاب (The Alpine Clube) در سال ۱۸۵۸ در انگلستان پایه‌گذاری شد و در چند سال پس از آن، باشگاه‌های مشابه در کشورهای اتریش، سوییس، ایتالیا و … تاسیس شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=43727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.