• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

جانی دوباره برای پناهگاه 

  • کد خبر : 20832
  • 06 بهمن 1399 - 21:04
جانی دوباره برای پناهگاه 
بیشتر پناهگاههای ساخته شده در کوههای ایران ، با سختی‌های بسیاری ساخته شده‌اند.

همه کوهنوردان ، اهمیّت پناهگاه و جانپناه را به خوبی می‌دانند ، سازه‌هائی که چه معمولی ، و چه شیک ….چه خالی از امکانات ، و چه مجهز …. یکی از مهمترین عوامل نجات جان کوهنوردان در شرایط سخت آب و هوائی ، و استراحتگاهی اضطراری در میانۂ راه ، برای انجام یک صعود موفق می باشند.

اما تا به حال به این اندیشیده ایم که هر کوهنورد چه وظیفه ای در قبال حفظ و نگهداری این سازه‌های مهم در کوهستان دارد ؟

آیا به عنوان یک فرد دلسوز ، وظیفه‌ای که بر دوش مان هست را انجام داده‌ایم ؟

چنانچه منصفانه برخورد نماییم ، بیشتر پناهگاههای ساخته شده در کوههای ایران ، با سختی‌های بسیاری ساخته شده‌اند ، اما نسل جدید ورزش کوهنوردی که هیچ نقشی در این کار خردمندانه و بزرگ نداشته است ، چه وظیفه ای بر دوش دارد ؟

آیا استفاده و رها کردن ، و شاید آسیب زدن به پناهگاهها تنها راه پیش روست !؟

در این نوشتار بنا نداریم که از پناهگاه خاصی نام ببریم ، چرا که بیشتر کوهنوردان کشور با #معضلات و #ناهنجاری_‌های موجود آشنایند ، و شاید به ذهنشان رسیده که کاری برای این سازه های مهم انجام دهند ، اما چگونه ؟

فرض بگیرید در شهر شما و در کوهستان منطقه تان پناهگاه هائی وجود داشته باشند ، و نیاز به تعمیر_و_نگهداری و بهینه_سازی در آنها احساس گردد …

فرض بگیرید در شهر شما و شهرهای حاشیه این کوهستان ، گروه‌ها و باشگاههای گوناگون کوهنوردی در حال فعالیت می باشند ، و از این پناهگاه ها استفاده می کند .

با یک تحقیق ساده از هیئت‌های کوه‌نوردی منطقه ، می‌توان با همکاری سرپرستان و مدیران باشگاه‌های فعال و شناخته شده و گروه‌های داوطلب مردمی ، به صورت دوره‌ای و یا فصلی، مسئولیت نظافت ، تعمیر ، و ارتقای شرایط رفاهی پناهگاه منطقه مربوطه را به دست گرفت ، و از این منظر نگریست که پناهگاه هم خانه های امن کوهنوردان هستند .

بی شک این رویه ، ضمن ایجاد همگرایی و رابطه سالم به این گروه‌ها و باشگاه‌ها ، جهت بهینه سازی شرایط پناهگاه ها موثر خواهد بود ، و اهرم‌های تشویقی از سوی مسئولان هیئت_ها نیز می‌تواند به بازدهی بهتر این طرح همگانی ، کمک شایان توجهی بنماید .

به امید آنکه پناهگاه های موجود کوهستان در بهترین شرایط مورد نیاز کوهنوردان ، پابرجا و ماندگار بمانند ، تا نسل‌های آینده از ما و رفتارمان با میراث کوههای ایران زمین به خوبی یاد کنند .

 

امیرملیحی

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=20832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.