• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

سرپناهی به نام چادر در کوهنوردی

  • کد خبر : 85850
  • 24 اردیبهشت 1402 - 1:13
سرپناهی به نام چادر در کوهنوردی

انتخاب يك پناهگاه بستگي به شرایط و زمان بندی برنامه يك كوهنورد دارد ، چادر سريع ترين و عادي ترين پناهگاه براي كوهنورد بوده كه ميتوان در هر مكان و با هر شرايطي از آن استفاده نمود. انتخاب يك چادر بر اساس محاسبات و وجوه مشتركي بين مقاومت، راحتی،وزن وجادار بودن به همراه سليقه ي […]

انتخاب يك پناهگاه بستگي به شرایط و زمان بندی برنامه يك كوهنورد دارد ، چادر سريع ترين و عادي ترين پناهگاه براي
كوهنورد بوده كه ميتوان در هر مكان و با هر شرايطي از آن استفاده نمود.

انتخاب يك چادر بر اساس محاسبات و وجوه مشتركي بين مقاومت، راحتی،وزن
وجادار بودن به همراه سليقه ي شخصی انجام مي شود. در انتخاب يك چادر بايد به عدم نفوذ رطوبت از كف و تهويه هواي داخل چادر توجه نمود. چادر بايد بتواند رطوبت داخل را دفع كند و اجازه ي ورود هواي بيرون را به داخل ندهد.

چادرها به صورت تك پوش و دوپوش براي سه فصل و چهار فصل استفاده ي
مختلف دارند. چادرهاي سه فصل، به جز زمستان، در سایر فصول استفاده میشود و از نظر وزن سبك تر و ساختمان ساده تري دارند . چادرهاي چهار فصل كه معمولاً سنگين و محكم تر از چادرهاي ديگر هستند، در شرايط زمستاني و بادهاي شديد و برف زياد قابليت كارایی داشته و تيرك  آن قوي تر ميباشند
چادرها به صورتي طراحي ميشوند كه بتوان ا ز حداكثر فضاي آن استفاده مفيد نمود.
مقاومت آنها در مقابل بادهاي قوي به همراه وزن و جمع كردن سريع از ديگر موارد مهم يك چادر خوب هستند. چادرها به اشكال گنبدي، تونلي و خيمه اي طراحي ميشوند.

چادر كوه نوردي:

چادر جزو وسايل گروهي كوهنوردي و خانه متحرك كوهنورد می باشد.

بطور كل چادر ها به دو نوع
کمپینگی و ارتفاع تقسيم مي شوند .

نوع  کمپینگی كه مخصوص ارتفاعات پايين و نيمه اول سال میباشد و نوع
ارتفاع نيز براي ارتفاعات بالا و برنامه هاي نيمه دوم سال است.
چادرهاي ارتفاع برخلاف چادرهاي كمپينگ داراي ارتفاع و وزن کمی میباشند و معمولا به شكل گنبدي هستند كه با تيرک هاي سبك فلزي ( آلومينيوم يا تيتانيوم ) و يا فايبر گلاس مقاومت خوبي در برابر بادهاي تند ارتفاعات داشته و سريع برپا و يا جابجا
مي شوند .

جنس بدنه چادر ها معمولا از پارچه داراي قابليت تنفسي گورتكس می باشد چادر هاي ارتفاع و بعضا كمپينگ معمولا
دو پوش هستند كه پوش خارجي آن ضد آب و باد و پوش داخلي گورتكس است . بين اين دو لايه نيز حدود ۱۰ سانتيمتر فاصله براي تبادل هوا وجود دارد.
يكي از نكات مهم در استفاده از چادر ، جلوگيري از تعرق آن است كه با تنظيم و باز كردن پنجره ها و يا درچه هاي تعبيه شده در بدنه چادر امکان پذير است.

همچنين در صورت يكي شدن دماي داخل و خارج چادر بر روي بدنه داخلي بر اثر تنفس و بازدم افراد برفك ايجاد مي شود كه با گرم شدن هوا در نزديكي صبح تبديل به آب شده و همه وسايل داخل چادر را خيس مي كند و خيس شدن كيسه خواب و لباس هاي پر در زمستان يعني اول بدبختي و دردسر.

چادر دوپوش:
تضاد بين واتر پروف و تنفسي بودن چادر با استفاده از ساختمان چادرهاي دو پوش حل شده است. پوش داخلي با فاصله از پوش خارجي قرار مي گيرد و از جنس تنفسي است و ضد اب نيست.
بنابر اين پوش داخلي اجازه مي دهد بخار حاصل از تنفس از ميان ان عبور و از چادر خارج شود.
پوشش خارجي كه قابل جدا شدن از كل چادر و كاملا ضد اب است اجازه نمي دهد كه باران داخل چادر شود و بخار حاصل از تنفس را جمع و بين دو جدار چادر انرا تبديل به اب مي كند . پوش خارجي نبايد در تماس با پوش داخلي باشد چرا كه در نقاط تماس اب به درون چادر نشست خواهد كرد. پوش خارجي چادر كوهنوردي بايد تا نزديك زمين برسد و كل چادر و ورودي ان را بپوشاند و محافظ خوبي مقابل باراني كه به چادر مي خورد باشد.

چادر تك پوش:
اين نوع چادر ها فقط از يك پوش ضد اب تنفسي درست شده اند. پارچه اين چادر معمولا از سه لايه جداگانه كه به هم
چسبانده شده اند درست شده است. لايه خارجي كه از جنس نايلون است باعث استحكام چادر مي شود و لايه ممبراني مياني راحفظ مي كند. لايه ممبراني اب و رطوبت خارجي را دفع و باعث مي شود كه رطوبت داخلي به بيرون رانده شود. لايه مياني كرکی مانند کاغذ خشک کن رطوبت را به خود جذب می کند.

چادرهای گنبدی: اين چادر ها به شكل ازاد به چند تيرك كه در بالاي ان قرار گرفته اند متصل است و در مقابل باد به راحتي بلند ميشود كه بايد با ريسمان بست و اين چادر ها معمولا به شكل شش گوش يا دايره هستند.

چادر گنبدی آزاد: اين چادرها با استفاده از دو تيرك ضربدري به عنوان قاب ان زده مي شود و نسبت به چادر گنبدي كمتر محکم تر است.

چادر تونلی: اين چادرها دو يا سه حلقه اي و معمولا به حالت ازاد نمي ايستند و فرم خاصي دارند و براي محافظت از باد
مناسب هستند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85850

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.