• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

“صعود از خود” 

  • کد خبر : 68256
  • 22 دی 1400 - 20:55
“صعود از خود” 
بام نیوز: در عرصه سنگنوردی و کوهنوردی هر فرد تلاش می کند که "درجه صعود" خود را بالا ببرد و با صعود از کوه ها و دیواره ها در. اوج قدرت باشد، لذا در این راستا حضور مربیان و سرپرستان هم بی تأثیر نیست.

در عرصه سنگنوردی و کوهنوردی هر فرد تلاش می کند که “درجه صعود” خود را بالا ببرد و با صعود از کوه ها و دیواره ها در. اوج قدرت باشد، لذا در این راستا حضور مربیان و سرپرستان هم بی تأثیر نیست و می توانند با رهبری و مدیریت صحیح علمی و هنر سرپرستی تحولی عظیم و نجات بخش در صعود های آسان و دشوار ایجاد نمایند.

توجه به توانایی‌های فنی، در شرایط خاص، با بکارگیری تجارب و “تاکتیک ها” در “انواع صعودها”می توان صعودی موفق آمیز را رقم زد. سالها ست شاهد پروژه ها وپیشرفتهای علمی و فنی، کوهنوردان در اجرای صعود های بلند مدت بوده ایم، و همان طور که شاهد هستید در کوهستانها خطرهایی نیز در کمین است و در این راستا نیزبا وجود صعودهای موفق و پیروز مند و گاهی ناموفق اجرا شده و هر سال هزینه های جانی، روحی، مالی متوجه سرمایه های معنوی جامعه کوهنوردی نیز شده است و انتقاداتی دراین میان وجود داشته و هرگز نقد و تحلیلی ازآن نشده و هنوز از این برون رفت گذر نکرده ایم.

خلاصه هدف من نگارنده ازاین نوشتار فقط مسئله تمرین منظم و صعود از خود است، همه‌ی ما می دانیم که اگر مدتی از سنگ و صخره و کوهنوردی دور بمانیم، خواهی نخواهی بدنمان از نظر فیزیکی اُفت خواهد کرد و بعد ها برای ادامه کار مستلزم به تمرین ساده به پیچیده هستیم ، تا از نظر آمادگی جسمانی و ذهنی به فرم اولیه برگردیم.

اما آیا تنها فیزیک بدن و صعود از کوه ها ملاک اصلی یست؟ شاید بعضی بگویند خیر ملاک چیز دیگر یست، آری منم معتقدم ، بدین معنی این موضوعی است که مارا به صعودی آگاهانه تر با جهان بینی عرفانی سوق می دهد، و بحث بر سر اندیشه، معرفت و نوع نگاهمان در خصوص صعود از خویشتن خویش است.

بله در فلسفه کوهنوردی و سنگنوردی به جز آمادگی جسمانی فلسفه مهمتری نیز در میان ورزشکاران همین مسئله صعود از خود است، شناخت خویشتن ،عروج ،اوج گرفتن، رابطه بین عاشقِ و معشوق ، اندیشیدن، کشف حقیقت، کشف راز درون خویش و کشف راز درون سنگ و معنا بخشیدن به زندگی مادی و معنوی در سخت ترین شرایط که انسان به اهدفش معنا ببخشد، همانطور که عنوان شد ما اگر برای مدتی از تمرین و صعود از کوه ها و دیواره ها دور بمانیم، از بُعدجسمی و ذهنی افت خواهیم کرد، ولی در صعود از خود چنین نیست، درصعود از خود و برای رسیدن به کمال هرچه بیشتر بکوشیم ذهن و استعدادها شکوفا تر می شود و هر چه طی طریق کنیم از بُعد معرفتی به کمال انسانی نزدیک تر می شویم ، ماندگاری در ذهن ، و به راستی “در وادی عشق” رابطه ی عاشق و معشوق نیازبه “درجه بندی” ندارد، چون عشق به معشوق متعالی و پویاست و راه سلوک است.

عاشق آن باشد که چون آتش بود

گرم رو سوزنده و سر کش بود

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=68256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.