• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

صعود در سکوت/ یک کرمانشاهی دیگر بر بام دنیا ایستاد

  • کد خبر : 75655
  • 22 خرداد 1401 - 0:08
صعود در سکوت/ یک کرمانشاهی دیگر بر بام دنیا ایستاد
بام نیوز: سامان طهمورثی کوهنورد کرمانشاهی اهل شهرستان کنگاور بر فراز قله اورست به عنوان مرتفع ترین قله دنیا با ارتفاع 8848 متر ایستاد.

این کوهنورد کرمانشاهی که اخیر به اورست صعود کرده، در گفت و گو با بام نیوز، در خصوص جزییات صعودش، اظهار کرد: از حدود یک سال قبل تمرینات خود را برای صعود به اورست در آغاز کردم.
وی با بیان اینکه تمرینات آمادگی برای صعود به اورست هم از نظر جسمانی و هم از نظر روحی روانی بوده، افزود: سرانجام حدود دو ماه پیش، با حمایت و اسپانسری یک شرکت ایتالیایی وارد بیس کمپ اورست شدم و تنها با یک شرپا(راهنمای محلی) برنامه صعودم را شروع کردم.
این هیمالیانورد ادامه داد: در روز ۱۳ می ۲۰۲۲ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱) نتیجه یکسال زحماتم را دیدم و بر فراز قله ۸۸۴۸ متری اورست ایستادم.
وی در خصوص احساسش هنگام ایستادن بر فراز بام دنیا گفت: راس ساعت ۴:۱۰ دقیقه صبح روز ۱۳ می به حدود ۱۰۰ متری قله رسیدم، اما باتوجه به اینکه می خواستم طلوع خورشید را بر فراز اورست ببینم، در هوایی بسیار سرد مدتی توقف کردم و در نهایت پیش از طلوع خورشید به نوک قله رسیدم.
طهمورثی زیبایی طلوع خورشید بر فراز اورست را منحصربفرد و سحرانگیز خواند و گفت: زمانی که خورشید طلوع می کند، تصاویر اطراف بقدری شگفت انگیز و زیبا است که احساس بی نظیری را در فرد ایجاد می کند و احساس می کنید که پاداش زحماتی که کشیده اید را در آن هنگام دریافت کرده اید.
وی ادامه داد: تشعشع بسیار زیبای نور خورشید باعث ایجاد یک سایه عظیم بر روی قله ماکالو و قلل اطراف می شود که تصویری شگفت انگیز را خلق می کند.
این کوهنورد ادامه داد: صعودم به قله اورست در یک پروسه راهپیمایی و هم هوایی از بیس کمپ و به قله و از قله به بیس کمپ ۳۶ روز به طول انجامید و در نهایت پس از پایان برنامه صعود، به کرمانشاه بازگشتم و نزد خانواده در زادگاهم هستم.
وی با تاکید براینکه صعودش به قله اورست را بصورت کاملا مستقل و تنها با همراهی یک شرپا انجام داده، گفت: البته در بیس کمپ اورست گروه های دیگری هم بودند که در میان آنها چند کوهنورد هم از کشورمان حضور داشتند.
طهمورثی در ادامه با بیان اینکه ۲۰ سالی است که به صورت حرفه ای کوهنوردی می کند و فعالیت های حرفه ای خود را در این رشته از کنگاور آغاز کرده، افزود: سال ۱۳۷۸ به عضویت تیم ملی کشورمان درآمدم و طی سالها قله های زیادی را فتح کردم که آخرین آن قله ای به ارتفاع ۷۱۳۴ متر در آناپورنا بود و پس از صعود به اورست برنامه دارم که به یک قله هشت هزار متری دیگر هم صعود کنم، اما فعلا زمان و اینکه کدام یک از قلل هشت هزار متری باشد، مشخص نیست.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.