• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 24678
2

فرهنگ اصیل کوهنوردی در مسیر فراموشی /لزوم توجه به رعایت موازین فرهنگی و اخلاقی

  • کد خبر : 25781
  • 25 بهمن 1399 - 12:38
فرهنگ اصیل کوهنوردی در مسیر فراموشی /لزوم توجه به رعایت موازین فرهنگی و اخلاقی
بام نیوز: گاهی افراد علاقه‌مند به کوهنوردی تیمی را تشکیل می‌دهند که قله‌ای را فتح کنند اما در میانه راه به دلیل نداشتن فرهنگ کوهنوردی و خودخواهی افراد و نداشتن قوام مدیریتی این تیم از هم می‌پاشد و در این راستا افراد از تیم جدا شده و هریک به سویی می‌روند که در نتیجه باعث می‌شود افراد راه را گم کرده و یا در گیرودار یک حادثه، جان خود را از دست بدهند.

عباس چشمه قصابانی در گفتگو با خبرنگار بام نیوز اظهار داشت: کوهنوردی ورزش نیست بلکه سبک زندگی است چراکه افراد باید در این رشته یاد بگیرند و بدانند که چگونه از تیم خود و یکدیگر حمایت کنند.

کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که در مناطق کوهستانی مورد توجه افراد قرار می‌گیرد و به همین دلیل علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند که گاهی اوقات دیده می‌شود برخی از این افراد دارای فرهنگ کوهنوردی نیستند.

سخنگوی هیئت کوهنوردی همدان در این راستا می‌افزاید: در کوهنوردی جان افراد از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند به سلامت به کوه بروند و برگردند.

رعایت موازین_اخلاقی و فرهنگی در ورزش کوهنوردی بسیار مهم است که متأسفانه کمتر روی آن کار شده است. در راستای موازین اخلاقی و فرهنگی باید کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته شود و برای کوهنوردان کلاس‌هایی برای آشنایی بیشتر با این موازین در رشته کوهنوردی برگزار شود.

در رشته کوهنوردی برای غارنوردی، صخره‌نوردی و غیره کتاب‌هایی نوشته شده و دوره‌هایی برگزار می‌شود اما برای فرهنگ_کوهنوردی تا به حال کلاس و دوره‌ای برنامه‌ریزی نشده است که باید به این امر توجه ویژه‌ای شود. در این راستا باید اهتمام زیادی توسط مسئولان مرتبط صورت گیرد.

در سال‌های اخیر بحث فرهنگ کوهنوردی و نیز موارد غیرفنی باعث شده است تا تیمهای کوهنوردی انسجام و وحدت خاص خود را نداشته باشند و این موضوع در بین آنها کمرنگ شده است.

احترام‌ها در کوهنوردی اصالت خود را از دست داده است و گاها دیده شده که افراد گروه احترام پیشکسوت‌های خود را بجا نمی‌آورند و از مدیر تیم حمایت همه جانبه‌ای انجام نمی‌دهند که این امر منجر به یکی از مشکلات در ورزش کوهنوردی شده است.

بیشترین فعالیتی که در این راستا باید انجام شود برگزاری دوره‌های آموزشی برای کوهنوردان است.

در حوزه کوهنوردی لوازم و تجهیزات خوبی در بازار وجود دارد، اما متأسفانه دور شدن از فرهنگ اصیل کوهنوردی به مشکلات افزوده است و هر شخص به فکر خود و صعود به قله است و کار گروهی را نادیده می‌گیرد.

گاهی افراد می‌خواهند به صورت سرعتی و انفرادی به قله صعود کنند که البته نمی‌شود این امر را مضموم شمرد. صعود تیمی در بین افراد کمرنگ شده است. بهتر است صعودها به صورت تیمی انجام شود، متأسفانه در ایران صعود تیمی کمرنگ شده است و حالت با هم بودن و طبیعت‌گرایی خود را از دست داده است که باید در این راستا نیز کار فرهنگی صورت گیرد.

هنگامی که افراد می‌خواهند به قله‌ای صعود کنند باید نکات ایمنی را در نظر گیرند و فقط به فکر صعود نباشند و موازین عرفی و اخلاقی را در جمع کوهنوردی مورد توجه قرار دهند. اجرای برنامه‌های فرهنگی از برنامه‌های هیئت کوهنوردی همدان است.

از کارهایی که تاکنون هیئت کوهنوردی استان همدان انجام داده است اجرای برنامه‌های فرهنگی، تأسیس و تجهیز موزه کوهنوردی و نمایشگاه عکس فصلی است.

در پناهگاه‌های کوهستانی همدان، کتابخانه‌های کوهستانی راه‌اندازی شده است، یکی از این کتابخانه‌های کوهستانی در منطقه یخچال است که دارای ۴۴۰ کتاب است.

از دیگر برنامه‌های هیئت کوهنوردی همدان، پاکسازی کوهستان به صورت فصلی است که از برنامه‌های فرهنگی این هیئت محسوب می‌شود.

عمده مشکلاتی که در کوهنوردی وجود دارد این است که با توجه به گسترش کوهنوردی و هم‌پوشانی که در وجه تفریح آن وجود دارد اکثر کسانی که به کوه می‌روند کوهنورد واقعی نیستند.

صدا و سیما و اصحاب رسانه باید در این امر ورود کنند و فرهنگ کوهنوردی را در بین افراد و عموم جامعه بازسازی کنند.

با توجه به مطالب مطرح شده امید می‌رود که عموم مردم با فرهنگ کوهنوردی آشنایی بیشتری پیدا کنند و بتوانند از این مواهب الهی و طبیعی به خوبی استفاده کنند چرا که مردم امروز، وام‌دارانی برای نسل آینده هستند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25781
  • نویسنده :  مهری درویش‌قنبر
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.