• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

لوئیس لشنال در گور به خود لرزید

  • کد خبر : 37755
  • 04 اردیبهشت 1400 - 21:54
لوئیس لشنال در گور به خود لرزید
بام نیوز: تقریبا همه نفرات مستاصل شده و نمی‌توانستند ادامه دهند! اگر لاشنال می‌دید چه اتفاقی در آناپورنا افتاده است در گور به خود می‌لرزید.

«مارک باتارد» کوه‌نورد نامدار فرانسوی که قصد داشت در ۷۰ سالگی آناپورنا دهمین قله مرتفع دنیا را صعود کند، ضمن انصراف از ادامه برنامه، از صعود ۱۶ آوریل انتقاد کرد.

«مارك باتارد» که به همراه «یوریك ویون» و «برتراند دلاپیر» فرانسوی قصد صعود بدون اکسژن آناپورنا را داشتند، پس از بازگشت از کمپ اصلی آناپورنا در گفتگو با مجله Montagnes این کشور عنوان داشت: «لوئیس لشنال» (نخستین فاتح آناپورنا) از اتفاقات این کوه در گور خود لرزید!

«موریس هرزوگ» و «لوئیس لشنال» نخستین فاتحان آناپورنا در سال ۱۹۵۰ فرانسوی بودند. شاید همین امر موجب شده آنها نسبت به دهمین کوه بلند جهان احساس تعصب کنند.

باتارد که قصد دارد دو سال دیگر بدون کمک کپسول اکسیژن مصنوعی اورست را صعود کند نخستین انتقاد خود را به صعود اغلب کوه‌نوردان با کمک کپسول اکسیژن مصنوعی مطرح کرد. “اغلب برای هم هوایی تنها تا ارتفاع۵۵۰۰متر صعود کرده بودند. در کمپ ۳ چادری پر از کپسول اکسیژن قرار داشت. کوه‌نوردان ۴ روز در ۶۹۰۰ متر با کمک اکسیژن مصنوعی منتظر هوای خوب به سربردند”!

“آنجا کسانی فعالیت می‌کردند که با ساده‌ترین اصول کوه‌نوردی بیگانه بودند! برخی برروی صخره‌هایی که ما با کفش ترکینگ از آنها بالا رفتیم کرامپون بسته بودند! با خودم گفتم صعود ایشان به این قله غیرممکن است”!

“موفقیت در صعود زمستانی به K2 اعتماد به نفس زیادی به شرپاها داده. قصد نقد آنها را ندارم، ولی درکشان از کوه‌نوردی با ما متفاوت است و دید مشابه ما را نسبت به هیمالیا ندارند. با این حال بردن بسیاری از افراد که سطح آنها به بالای چنین کوهی خطرناک است سوالاتی را ایجاد می‌کند. یک روز فاجعه ای رخ خواهد داد، این اجتناب‌ناپذیر است. شرپاها باید مشتریان خاصی را که در حد چنین صعودهایی نیستند و نمی‌توانند در ارتفاعات بالا پا بگذارند بازگردانند. سوال من این است این فشار مشتری است یا حرص و طمع برای درآمد”؟

“آنجا آژانسی بود که ۹ شرپا را در اختیار تنها ۳ مشتری قرار داده بود! این دیوانگی است. آنها ابزار و لوازم بسیاری در اختیار دارند و اگر شرپاها هم نباشند بالگردها هستند که بارها را به ارتفاع انتقال دهند. مانند زمانی که طناب‌ها در آخرین قسمت صعود کم آمد. مسیر یخ‌زده کوه نوردان را متعجب کرده بود! یخ زده، بله، اما شوخی نکنید: وقتی بلدید صعود کنید، بدون طناب ثابت بالا بروید”!

“تقریبا همه نفرات مستاصل شده و نمی‌توانستند ادامه دهند! اگر لاشنال می‌دید چه اتفاقی در آناپورنا افتاده است در گور به خود می‌لرزید”!.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=37755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.