• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 24678
1

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان نوید داد: تعداد گورخرهای تازه‌متولد به ۶ کره برسد

  • کد خبر : 86760
  • 05 تیر 1402 - 21:46
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان نوید داد: تعداد گورخرهای تازه‌متولد به ۶ کره برسد
بام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به تولد اخیر سه گورخر در پارک ملی کویر، گفت: احتمال تولد سه کره گورخر دیگر تا ۲ هفته آینده وجود دارد.

بهرامعلی ظاهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار بام ابراز کرد: بارداری و زایمان ۲ گورخر در پارک ملی کویر گرمسار تا ۲ هفته آینده قطعی است و باید برای تایید بارداری و زایمان گورخر دیگر نیز ۲ هفته صبر کرد.

وی ادامه داد: اکنون ۲۸ راس گورخر در پارک ملی کویر گرمسار زیست دارند که با تولد سه گورخر دیگر تا ۲ هفته آینده، جمعیت این گونه ارزشمند در خطر انقراض به ۳۴ راس می‌رسد.

ظاهری اضافه کرد: پارک ملی گرمسار زیستگاه گورخرهای در اسارتی است که از پارک ملی توران و خَبر کرمان به این منطقه منتقل شدند و اکنون گورخرهای این منطقه نیز با محیط سازگاری پیدا کردند و زیست می‌کنند.

از هر سه کره گورخر یک کره باقی می‌ماند

وی با بیان اینکه گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کُره این گونه یک کره باقی می‌ماند، افزود: احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و از بین می برد و همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.

ظاهری، طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایرانی مطرح کرد و با بیان اینکه بهترین مکان برای زادآوری این گونه حیات وحش طبیعت است، اظهار داشت: حفظ حیات وحش با حفاظت از زیستگاه در سایه تأمین سه عامل حیاتی شامل آب، غذا و امنیت، مهمترین اقدام برای حفظ نسل حیات وحش است.

وی تصریح کرد: تنوع ژنتیکی مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که سبب شده امید برای احیای مجدد گورخر در پارک ملی کویر زنده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان نوید داد: تعداد گورخرهای تازه‌متولد به ۶ کره برسد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: گورخر ایرانی یکی از گونه‌های جانوری شاخص و بارز علف‌خوار تک‌سُم حیات وحش است.

به گزارش بام، با هدف معرفی مجدد و تقویت حضور گورخر در حیات وحش استان سمنان، نوزدهم مهر ۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار، با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی، منتقل شد و بعد از آن، چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد نیز به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز ۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه، منتقل شد.

گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.

پارک ملی کویر در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=86760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.