• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
3

موردی از طاعون نشخوارکنندگان در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است

  • کد خبر : 59240
  • 27 مهر 1400 - 22:26
موردی از طاعون نشخوارکنندگان در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است
بام نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از انجام تمهیدات لازم برای پیشگیری از بیماری طاعون خبر داد و گفت: تاکنون موردی از تلفات حیات وحش بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان با بیان اینکه تمهیدات لازم برای پیشگیری از طاعون نشخوارکنندگان در استان انجام شده است گفت: هر ساله همزمان با مهرماه گزارش هایی از تلفات حیات وحش براثر بیماری طاعون نشخوارگنندگان در برخی از نقاط کشور شنیده و دیده می شود.

سید اسدالله هاشمی افزود: طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری عفونی حاد ویروسی کشنده در بین نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است که با ایجاد واگیری  تلفات سنگینی را در پی دارد.

هاشمی ادامه داد: عمده راه انتقال این بیماری از نشخوار کنندگان اهلی به حیات وحش و از عمده کانون های پر خطر استفاده از آبشخورهای مشترک است بر همین اساس تمهیدات لازم از طریق ضدعفونی آبشخورها اندیشیده شده و خوشبختانه تاکنون موردی از تلفات در استان مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: عمده راه جلوگیری از این بیماری واکسینه کردن دام های اهلی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: در کانون های پر خطر گشت های کنترلی محیط بانان افزایش پیدا کرده و به مردم، کوهنوردان و طبیعت دوستان توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه تلفات حیات وحش موضوع را به نزدیکترین واحد محیط زیستی اعلام کنند.
وی گفت: طاعون با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

هاشمی ادامه داد:ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است، اما این ویروس به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بماند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=59240

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.