• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

پایان زندگی در «اسبوکلا» با به زیر رفتن در آب

  • کد خبر : 17486
  • 19 دی 1399 - 17:14
پایان زندگی در «اسبوکلا» با به زیر رفتن در آب
بام نیوز: این روستا پیش از احداث سد لفور بیش از ۱۲۰ خانوار جمعیت ثابت داشته. از سال ۱۳۷۶ و با احداث سد البرز (لفور) بسیاری از ساکنین «روستای اسبوکلا» نیز طی سال‌های گذشته به دلیل فروش اجباری زمین‌های کشاورزی و حتی مسکونی به قیمت بسیار ناچیز، به شهرهای مجاور مهاجرت کرده اند.

به گزارش پایگاه  خبری بام نیوز،«اسبوکلا» روستایی از دیار مازیار در دهستان لفور و از توابع شهرستان سوادکوه است. این روستا پیش از احداث سد لفور بیش از ۱۲۰ خانوار جمعیت ثابت داشته. از سال ۱۳۷۶ و با احداث سد البرز (لفور) بسیاری از ساکنین «روستای اسبوکلا» نیز طی سال‌های گذشته به دلیل فروش اجباری زمین‌های کشاورزی و حتی مسکونی به قیمت بسیار ناچیز، به شهرهای مجاور مهاجرت کرده اند. با وجود فشارهای زیاد برای تخلیه اجباری و حتی قطع شدن برق روستا، تعداد محدودی از ساکنین همچنان در روستا مانده‌اند و به شغل آبا و اجدادی خود مشغولند و بر این باورند که با توجه عادت داشتن به زندگی سنتی قادر نخواهند بود در شهر زندگی کنند و برخی از اهالی روستا نیز در خصوص وعده های داده شده از سوی مسئولان برای اختصاص زمین های جایگزین، گلایه های جدی دارند. برخی از آن ها مهاجرت اجباری را به معنای آوارگی می‌دانند. با این همه این منطقه و مردمان آن نیازمند توجه بیشتری هستند.

  • «روستای اسبوکلا» پتانسیل بالایی از لحاظ گردشگری و طبیعت‌گردی دارد. به گفته اهالی روستا، در حال حاضر نحوه زندگی در این روستا با مشکلات زیادی رو به رو شده است.  تخريب باغ‌های مركبات و به زیر آب رفتن زمين‌های كشاروزی، در تنگنا قرارگرفتن معیشت روستاییان و از بین رفتن مراتع، حداقل تبعات ناشی از احداث سد البرز برای مردم «روستای اسبوکلا» و دیگر روستاهای همجوار بوده است.آقای سلیمانی از ساکنین «روستای اسبوکلا»، دوغ‌های به دست آمده بعد از «تِلِم زنی» را در کیسه مخصوص می‌ریزد تا آماده مصرف شود. با وجود همه سختی های به وجود آمده پس از احداث سد البرز، زندگی سنتی مردمان اسبوکلا جریان دارد. آقای سلیمانی ۱۵۰ کلنی زنبور عسل دارد. برای پرورش زنبور نیاز به فضای مناسب اسکان کلنی ها است و او نگران آن است که با تخلیه «روستای اسبوکلا» شغل زنبورداری را چگونه ادامه دهد.
  • تعداد زیادی از ساکنین «روستای اسبوکلا» در کنار کار کشاورزی و دامداری به پرورش زنبور عسل می‌پردازند. تخلیه اجباری روستاییان و  مهاجرت از روستا به شهر، اختصاص ندادن منطقه جایگزین مناسب برای اسکان مجدد و از بین رفتن بخش قابل توجهی از درآمد خانوار روستای اسبوکلا، حداقل تبعات ناشی از احداث سد البرز برای مردم این منطقه بوده است.آقای آقایی با علاقه فراوان به دام‌هایش رسیدگی می‌کند. به گفته‌ی اهالی «روستای اسبوکلا»، شغل دامداری و زنبورداری به عنوان شغل دوم ساکنین این روستا است.آقای سلیمانی از ساکنین «روستای اسبوکلا»، در حال تهیه کره محلی است. در اصطلاح مازندرانی به این نوع کره گیری «تِلِم زنی» می‌گویند. با وجود همه سختی های به وجود آمده پس از احداث سد البرز، زندگی سنتی مردمان روستای اسبوکلا جریان دارد.آقای محمدی و همسرش از ساکنین «روستای اسبوکلا»
  • با وجود همه سختی‌های به وجود آمده پس از احداث سد البرز، زندگی سنتی مردمان روستای اسبوکلا جریان دارد.آقای سلیمانی از ساکنین «روستای اسبوکلا» در حال آماده کردن غذای دام‌هایش است. با وجود همه سختی های به وجود آمده پس از احداث سد البرز، زندگی سنتی مردمان روستای اسبوکلا جریان دارد.مردم «روستای اسبوکلا» در استان مازندران از نگرانی‌هایش در خصوص بالا آمدن آب سد و رفتن از روستا می‌گویند. شمسی خانم می‌گوید که حسرت روزگاری را دارد که از کار و تلاش و دست‌رنجشان بر روی زمین‌های آبا و اجدادی خود بهره می‌بردند. احوال‌پرسی و باخبر شدن از زندگی یکدیگر یکی از رسوم همیشگی روستاییان مازندران است. آقای سلیمانی از ساکنین «روستای اسبوکلا» در حال رسیدگی به زنبورها و تهیه عسل است. شغل اصلی آقا مصطفی زنبورداری است و بعد از مطرح شدن طرح تخلیه روستا، نمی‌داند کلنی های زنبور را کجا اسکان دهد تا بتواند مخارج زندگی و خانواده اش را تامین کند.
  • این روستا پیش از احداث سد لفور بیش از ۱۲۰ خانوار جمعیت ثابت داشته است.در گذشته نه چندان دور اکثر زن‌های «روستای اسبوکلا» به بافندگی جاجیم و چادر شب و پتوهای پشمی مشغول بودند و با این کارها در امرار معاش به خانواده خود یاری می‌رساندند. این هنرهای دست‌ساز با مهاجرت روستاییان به شهر به دست فراموشی سپرده شده است.سقاخانه‌ای «روستای اسبوکلا» که این روزها از رونق افتاده است.
تعداد محدودی از ساکنین همچنان در روستا مانده‌اند و به شغل آبا و اجدادی خود مشغولند و بر این باورند که با توجه عادت داشتن به زندگی سنتی قادر نخواهند بود در شهر زندگی کنند. آقای محمدی از ساکنین «روستای اسبوکلا» درحال بستن در حیاط خانه خود است. در اصطلاح مازندرانی به این نوع در «لوش» می‌گویند.
  • «روستای اسبوکلا» پتانسیل بالایی از لحاظ گردشگری و طبیعت‌گردی دارد. اما مشخص نیست  که پس از تخلیه ساکنین چه سرنوشتی در انتظار تاریخ این روستا و مردمانش است.امام زاده یحیی (ع) «روستای اسبوکلا» در مجاورت دریاچه سد البرز (لفور) واقع شده است. ساکنین روستا دلبستگی و احساسات زیادی به قبور شهدا و بستگان خود دارند که دل کندن از آنها برای مردم روستا سخت و دشوار است.تعداد محدودی از ساکنین همچنان در روستا مانده‌اند و به شغل آبا و اجدادی خود مشغولند و بر این باورند که با توجه عادت داشتن به زندگی سنتی قادر نخواهند بود در شهر زندگی کنند حوالی سد البرز(لفور) و اطراف «روستای اسبوکلا» سرشار از طبیعت بکر است.
  • برخی از روستاهای اطراف سد البرز(لفور) با آبگیری سد ناگزیر به تخلیه اجباری هستند. ساکنین «روستای اسبوکلا» نیز طی سال‌های گذشته به دليل فروش اجباری زمين‌های كشاورزي  و حتی مسكونی به قیمت بسیار ناچیز، به شهرهای مجاور مهاجرت كرده اند.  در حال حاضر بخش عمده‌ای از اين روستا خالی از سكنه شده است.این روستا پیش از احداث سد لفور بیش از ۱۲۰ خانوار جمعیت ثابت داشته است.«روستای اسبوکلا» پتانسیل بالایی از لحاظ گردشگری و طبیعت‌گردی دارد. اما مشخص نیست  که پس از تخلیه ساکنین چه سرنوشتی در انتظار تاریخ این روستا و مردمانش است.«روستای اسبوکلا» در هر فصلی زیبایی مختص به خودش را دارد. اسبوکلا روستایی از دیار مازیار در دهستان لفور و از توابع شهرستان سوادکوه است که با احداث سد البرز(لفور) در معرض خطر و تخلیه اجباری قرار گرفته است.
  • در «روستای اسبوکلا» شغل اکثر مردم زنبورداری و تولید عسل است. پرورش زنبور عسل در صورت رعایت اصول علمی و حرفه ای بسیار سودآور است. مردمی که در «روستای اسبوکلا» حضور دارند از نگرانی‌هایش در خصوص بالا آمدن آب سد و رفتن از روستا می‌گویند.خانم نباتی با وجود آنکه از درد پا رنج می‌برد، همانند سایر زنان روستا در تمامی امور به همسرش کمک می‌کند.  فشارهایی که به ساکنین «روستای اسبوکلا» برای تخلیه اجباری وارد می‌شود، باعث شده تا زندگی برای اندک اهالی باقی مانده در روستا سخت و طاقت‌فرسا شود.
  • اهالی روستای اسبوکلا اغلب با سرمايه دام‌های محلی و اندک درآمد حاصل از کسب و کار بر روی زمين كشاورزی خود امرار معاش می‌کنند.مردم «روستای اسبوکلا» به سبک زندگی سنتی عادت کرده‌اند که روزگار طولانی از این طریق امرار معاش می‌کنند. با وجود تمام فشارهای وارد شده از سمت مسئولان نمی‌توانند خانه و زندگیشان را ترک کنند. برای آنها مهاجرت از روستا به شهر به معنای آوارگی است.

 

زکیه باباجانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.