• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
2

پرونده ثبت جهانی سبلان برای ارسال به یونسکو در حال تکمیل است

  • کد خبر : 42094
  • 31 اردیبهشت 1400 - 9:38
پرونده ثبت جهانی سبلان برای ارسال به یونسکو در حال تکمیل است
بام نیوز: مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: پرونده ثبت جهانی کوه سبلان به بهترین شکل در حال تکمیل است و به ‌صورت پیش‌نویس برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود.

به‌گزارش بام نیوز، نادر فلاحی روز شنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی کوه سبلان اظهار کرد: ثبت جهانی سبلان یکی از دغدغه‌های اصلی ما و از مطالبات مردم استان اردبیل است که در این زمینه اقدامات با جدیت پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی در یونسکو پروسه‌ای حداقل سه ساله دارد،گفت: سبلان با دارا بودن طبیعت خاص، معماری‌های متفاوت، دستکندها، دره‌ها و رودها، عشایر و زندگی کوهستانی، فرهنگ و سبک زندگی‌ خاص و جایگاه پررنگ معنوی سبلان در بین مردم باید در این پرونده مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ثبت جهانی سبلان را گامی مهم در راستای معرفی این اثر شاخص در سطح بین‌المللی دانست و اظهار کرد: اردبیل با ثبت جهانی سبلان  دومین اثر خود را بعد از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به ثبت جهانی می‌رساند.

کوه ۴۸۱۱ متری سبلان که در غرب شهر اردبیل واقع شده، در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی مثل اردبیل، نیر، سرعین، سراب و مشگین‌شهر شده است.

دامنه‌های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می‌شود، در طول قرن‌ها همواره محل زیست جامعه شهری، روستایی بویژه عشایری منطقه بوده است.

همچنین دامنه‌های شمالی، شرقی و جنوبی کوه سبلان که در زمان‌های دور آتشفشانی بوده، محل جوشش بیش از یکصد چشمه آبگرم است و همین جاذبه در کنار برف نشسته بر یال‌ها، همواره جاذبه‌ای برای ورزش‌های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان بشمار می‌رود.

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

همچنین برخی کوه سبلان را محل ظهور و زیست زرتشت می‌دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد شود.

برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و ۲ قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.

امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه‌داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند.

در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه‌ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب شده و در مابقی ایام سال یخ می‌بندد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=42094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.