• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24678
2

چهاردهمین قله ۸۰۰۰ متری شیشاپانگما

  • کد خبر : 39198
  • 12 اردیبهشت 1400 - 22:53
چهاردهمین قله ۸۰۰۰ متری شیشاپانگما
بام نیوز: اولین صعود شیشاپانگما در 2 می 1964 از طریق مسیر شمالی کوه انجام شد.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، روز ۲ می ۱۹۶۴ شیشاپانگما  ۸۰۱۲ متر  تنها قله ۸۰۰۰ متری که به طور کامل در تبت قرار دارد توسط کوه‌نوردانی از چین و تبت صعود شد.

نام: Peak XXIII این کوه برای سال‌ها با نام سانسکریت گوزنتیان شناخته می‌شد، که به معنی Place Of The Saint، خانه مقدس خدای شیوا می‌باشد. نام تبتی این کوه Shishapangma است، در معنای واقعی کلمه به  کوه مشرف به علفزار  معنا می‌دهد، نامی کاملا توصیفی. چینی‌ها تلاش زیادی کردند تا نام کوسن تسانگ فنگ را برکوه بگذارند که مورد توجه قرار نگرفت و درنهایت نام چینی-تبت خود را برای این کوه ایجاد کردند و آن را Xixabangma می‌نامند.

اولین صعود شیشاپانگما – کوهنوردان چینی در ۲ مه ۱۹۶۴
پس از اعزام تیم‌های شناسایی در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳، چینی‌ها در سال ۱۹۶۴ با اعزام تیمی با بیش از ۲۰۰ نفر به منطقه تبت بازگشتند.

اولین صعود شیشاپانگما در ۲ می ۱۹۶۴ از طریق مسیر شمالی کوه انجام شد. ده کوهنورد از به سرپرستی هسو چینگ، معاون تیمچانگ چون-ین، وانگ فوچو، وو تسونگ‌یوئه ، چن سان، چنگ تین لیانگ و چهار تبتی سنم دورجه، مینگما تاشی،دورجه و یونتن فاتحان کوه بودند.
بسیاری از کوهنوردان غربی با شک و تردید به تلاش چینی‌ها نگاه می‌کردند، عکس صعود قله نیز فقط در برابر آسمان آبی بود. اما سایر تصاویر حکایت از این داشت که آنها قطعا تا انتهای تیغه‌ها صعود کرده‌اند. درنهایت نیز امروزه از این صعود به عنوان نخستین صعود شیشاپانگما یاد می‌شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=39198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.