• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

کوله پشتی خانه کوچک کوهنورد است

  • کد خبر : 46467
  • 08 تیر 1400 - 21:19
کوله پشتی خانه کوچک کوهنورد است
بام نیوز: سرپرست به ظاهر دلسوز به تنهایی اقدام به جابجایی کوله ها تا نزدیک مسیر جدید مینماید نفرات گذری هم کمی در اینکار به او کمک‌ میکنند.

تمام تجهیزات و خوراک و پوشاک یک کوهنورد درون آن قرار دارد و ناجی جان اوست.

در صورت مفقودی آن یا از دست دادنش در کوهستان به هر دلیلی؛ به هیچ وجه امکان جبران و جایگزین کردن لوازم وجود ندارد پس به هیچ وجه نباید آنرا از خود دور کنیم.

متاسفانه روال و رفتاری باب شده که برخی گروهها بخاطر خستگی یا تنبلی نفرات در وسط راه، کوله ها را گوشه ای قرار داده و به ادامه صعود میپردازند تا به خیال خود سبکتر و سریعتر صعود کنند و برگردند حال اگر به هر دلیلی اتفاقی برای کوله پشتی بیفتد مانند:

سرقت که اخیرا زیادتر هم شده ، تخریب توسط حیوانات ،  فراموش کردن مکان قرار دادن‌ کوله در بازگشت
تغییر ناگهانی شرایط جوی و یا مصدومیت که فرد نیاز به تجهیزات داخل کوله‌‌ خواهد داشت، و یا تغییر مسیر بازگشت قله از مسیر دیگر که به شخصه شاهد تمام این موارد بوده ایم.

نفرات گروه بدون کوله و تجهیزات در کوهستان چکار میتوانند کنند؟
این تصویر مرتبط با گزینه آخر میباشد یعنی گروهی با پیشنهاد سرپرست کوله ها را قبل قله دپو کرده و بعد از صعود به قله متوجه میشوند امکان بازگشت از این مسیر دشوار را ندارند و ترجیح میدهند از رخ مجاور قله پایین بیایند که از مکان کوله ها بسیار دورتر است و توانایی بازگشت و رسیدن مجدد تا محل کوله ها را هم ندارند.

سرپرست به ظاهر دلسوز به تنهایی اقدام به جابجایی کوله ها تا نزدیک مسیر جدید مینماید نفرات گذری هم کمی در اینکار به او کمک‌ میکنند.

گفتم دوست عزیز اینکار اشتباه بوده در پاسخ میگوید اصلا نیازی به کمک و منت شما ندارم!

نامم …. و رکورد دار قله…. هستم و خودم براحتی همه را جابجا میکنم….!

کاش این سرپرست عزیز و دلسوز (دلسوزی کاذب) و توانا و البته کمی مغرور، به موارد ذکر شده در بالا توجهی داشت و بیشتر فکر میکرد….
این چه مدل کوهنوردی محسوب میشود که کوله ها در قسمتی از مسیر با نیسان یا قاطر حمل شود و قسمتی از مسیر هم روی زمین بماند تا شخص بتواند برود قله و برگردد؟؟؟

آیا بهتر نیست مسیرها و قله ها را بر اساس توانایی خود انتخاب کنیم ؟
آیا هر کسی نباید بتواند گلیم خودش را در کوهستان از آب بیرون بکشد؟

شکی در این نیست که کمک و یاری به همنورد البته در حالت خاص و در صورت نیاز، امری واجب و پسندیده است ولی اگر اینکار تبدیل به عادت و رویه شود نه پسندیده است و نه فنی بلکه حتی نتیجه اش فاجعه آمیز خواهد بود.

حتی عده ای اعتقاد دارند کوله پشتی مثل ناموس کوهنورد است و به جد پای این حرف خود می ایستند ولی عده ای هم براحتی کوله را در هر نقطه ای رها میکنند و ساعتی بعد شروع به گرفتن مایحتاج خود از بقیه اعضا مینمایند
ناگفته نماند که عده ای قلیل در بعضی برنامه ها هم با علاقه ای عجیب اصرار دارند تا از ابتدای برنامه کوله دیگران‌ را گرفته و حمل کنند و ظاهرا محبت خود را نشان میدهند !

البته مجدد عرض میکنیم که این محبت گاهی در شرایط خاص بسیار هم لازم و ارزشمند و پسندیده است ولی فقط گاهی نه برای همیشه و تبدیل شدن به عادت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.