• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

کوهنوردان باشگاه ساحل نوردان خطه خلیج فارس(جرون) بر فراز قله ی شیرباد ایستادند

  • کد خبر : 57792
  • 18 مهر 1400 - 21:22
کوهنوردان باشگاه ساحل نوردان خطه خلیج فارس(جرون) بر فراز قله ی شیرباد ایستادند
بام نیوز: گزارش صعود کوهنوردان هرمزگانی به قله شیرباد بام استان خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار بام نیوز، قاسم رسانه سرپرست تیم کوهنوردی باشگاه اظهار داشت؛ در این برنامه آقایان رسول شریفی شمیلی و امید شریفی شمیلی از باشگاه ساحل نوردان خطه خلیج فارس(جرون) هرمزگان و ایمان شریفی شمیلی از باشگاه آرمين که روز قبل صعودی موفقیت آمیز به قله شاه جهان داشتند، به همراه کوهنوردانی از استان های دیگر اینبار توانستند قله شیرباد بلندترین قله کوهستان بینالود (بام استان خراسان رضوی) را صعود نمایند.

نام قله: شیرباد
ارتفاع: ۳۳۱۶ متر استان خراسان رضوی
سرپرست برنامه و عقبدار: امیر فرزانه
مربی فنی کوهستان و امدادگر: امین هادی نیا (عضو باشگاه دوستداران کوهستان)
راهنمای محلی: مصطفی جعفری
تاریخ :صعود پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰

گزارش صعود
صبح پنجشنبه ساعت ۵٫۳۰ با مینی بوس مشهد ترک نمودیم و پس از حدود دو ساعت به پای کوه با ارتفاع تقریبی ۲۳۰۰ متر رسیدیم. لازم به ذکر است که در مسیر از منطقه گردشگری شاندیز عبور و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت خاکی را طی نمودیم.
در مسیر شروع، سه خط پاکوب با درجه سختی متفاوت مشخص بود که بنا به صلاحدید مسئول فنی برنامه مسیر منتهی به جان‌پناه را در پیش گرفتیم. این پاکوب دارای شیبی نسبتا ۴۰ درجه بود که رفته رفته میزان شیب مسیر کاهش می یافت!! پس از ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پیمایش به جان پناه با ارتفاع تقریبی ۳۱۰۰ متر رسیدیم و پس حدود نیم ساعت استراحت مسیر را به سمت قله ادامه دادیم. پس از چند فراز و فرود ملایم قله اصلی نمایان شد که در نهایت ساعت ۱۲ ظهر تمامی اعضا گروه با سلامت، موفق به صعود قله شیرباد شدند. پس از صرف نهار و گرفتن عکس های یادگاری قله را از مسیری دیگری به سمت پارکینگ ترک نموده در این مسیر برعکس مسیر صعود، شیب اصلی در ابتدای مسیر بود و ادامه راه را در کنار رودخانه تا پارکینگ طی نمودیم. در مسیر رفت هیچ گونه چشمه و محل اب گیری وجود نداشت اما در مسیر برگشت پس از یک و نیم ساعت فرود الباقی راه در کنار رودخانه ای با اب گوارا خنک قرار داشت.
نکات قابل توجه اینکه نوع کوهستان سنگی ریزشی میباشد که در مسیر صعود و فرود باید با دقت کامل پیمایش کرد!!
از نظر جانوری به علت شرایط مناسب منطقه و ممنوعیت شکار‌، این رشته کوه محل امنی برای زیستن گونه های پلنگ ، گرگ، شغال، کفتار، روباه ، قوچ، میش ، موش و مار و عقاب طلایی میباشد. که ما نیز در این پیمایش توفیق دیدن دو عقاب طلایی را در نزدیکی جان پناه داشتیم که به زیبایی در آسمان نمایان بودند.
این قله پیمایش تقریبی صعود و فرود ۲۸ کیلومتر با درجه سختیه ۵ از ۱۰ را دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=57792

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.