• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24678
0

کوه بلقیس مقصد گردشگری و کوهنوردی زنجانی‌ها

  • کد خبر : 83756
  • 21 بهمن 1401 - 0:21
کوه بلقیس مقصد گردشگری و کوهنوردی زنجانی‌ها
بام: کوه بلقیس با داشتن بلندترین قله استان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و کوهنوردی استان شناخته می‌شود که با توجه به جاذبه‌های متعدد، ارزش بازدید و سرزدن مسافران و گردشگران را دارد.

به گزارش بام، شاید اولین چیزی که برای یک شهروند با شنیدن نام این کوه جلب توجه می کند اسم بلقیس باشد که یادآور ملکه سرزمین سبا و داستان قرآنی او با سلیمان نبی است.

هرچند علت این نامگذاری مشخص نیست ولی اهالی این منطقه معتقدند نام این قله برگرفته از بلقیز به معنی عسل دختر است و به اشتباه بلقیس تلفظ می شود.

به هر جهت، کوه بلقیس در هشت کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان و ۱۸ کیلومتری شهر دندی در بخش انگوران با ۲ قله بلند در ادامه سلسله کوه‌های شرق دریاچه ارومیه قرار دارد و از مقاصد کوهنوردی استان زنجان است.

بین ۲ قله کوه دریاچه بسیار زیبایی قرار داد که از ذوب شدن برف کوه‌ها جاری شده و بر جاذبه های گردشگری منطقه افزوده است.

این قله با سه هزار و ۳۵۰ متر ارتفاع در مرز مشترک ۲ استان زنجان و آذربایجان غربی قرار دارد و مرز مشترک ۲ شهرستان ماه‌نشان و تکاب و همچنین مرز مشترک دو بخش انگوران و تخت‌ سلیمان بوده و در فاصله ۱۱۳ کیلومتری غرب زنجان واقع شده است.

با توجه به اینکه شهرستان ماهنشان دارای اماکن تاریخی بکر است، خاستگاه تولید انواع صنایع ‌دستی محلی و انواع محصولات باغی و گیاهان دارویی نیز محسوب می شود و کوهنوردان و گردشگران که به این قله سفر می کنند با یک تیر دو نشان زده اند و در کنار کوهنوردی از محیطی جذاب و بکر بازدید می کنند.

یکی از دلایل استقبال از این قله، مسیرهای دسترسی به کوه است که به‌خاطر نزدیکی دامنه کوه به جاده آسفالت شده و روستاهای اطراف بسیار راحت است همچنین صعود به قله برخلاف سایر قله‌های مناطق کوهستانی غرب کشور در فصل زمستانی کم‌خطر بوده و کوهنوردان محلی با طی مسیرهای چند ساعته به این قله صعود کرده‌اند.

در کنار این مزیت های گردشگری، یک قلعه به عنوان تخت بلقیس بر روی قله جنوبی قرار گرفته که ساختمان آن کاملاً از سنگ بنا شده و احتمالاً از این بنا به‌عنوان برج دیده‌بانی استفاده می کرده اند.

یکی دیگر از جاذبه های این منطقه وجود کوه های رنگی است؛ این کوه‌ها به سبب رنگی بودنشان به‌ویژه رنگ مسی و زرد در شرایط نور مناسب و هوای گرم سوژه مناسبی برای عکاسی به شمار می‌رود.

تعداد کوه‌هایی که شبیه این کوه ها در جهان هستند، به تعداد انگشتان دست هم نیست.

عمر کوه‌های رنگی ماهنشان حدود ۱۵ میلیون سال است و علت رنگی بودن آنها به وجود رسوبات درون خاک کوه‌ها بر می گردد که هر قسمت از آن در ترکیب با اکسیژن و گازهای موجود در هوا به رنگ‌های متفاوتی درآمده‌ است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک قله بلقیس روستای پلکانی قوزلو انگوران ماهنشان است که آب‌ و هوایی معتدل دارد.

این روستا با معماری پلکانی، شباهت زیادی به ماسوله گیلان دارد و رودخانه‌ای که از روستا عبور می‌کند باعث می‌شود تا هوای این روستا خنک و مرطوب شود همچنین گل لاله‌های واژگون این روستا چشم اندازی زیبا برای مسافران به ارمغان آورده است.

همه این جذابیت ها در کنار ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته، طبیعت بی‌نظیر، تنوع جانوری و گیاهی و منطقه حفاظت شده انگوران فرصت مناسبی را برای عکاسی در تمام فصل‌های سال فراهم کرده که با استقبال طبیعت دوستان و گردشگران مواجه شده است.

این منطقه بکر و جذاب قطعا در تعطیلات نوروزی پیش رو می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری به طبیعت دوستان و گردشگران معرفی شود هرچند که طی سالهای گذشته به رغم ناشناخته ماندن، پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران بوده است و اگر زیرساخت های لازم گردشگری در منطقه فراهم شود شاهد افزایش بازدیدکنندگان از منطقه خواهیم بود که این امر هم پیامدهای اقتصادی و اشتغالزایی را برای ساکنان منطقه به دنبال دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83756

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.