• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24678
2

گاه‌شمار_کوه‌نوردی /۳۰ آوریل

  • کد خبر : 38873
  • 11 اردیبهشت 1400 - 18:21
گاه‌شمار_کوه‌نوردی /۳۰ آوریل
بام نیوز: استفان نستلر در خاطراتش از این اعجوبه کوه‌نوردی می‌گوید: یکبار از اولی پرسیدم: مردم معتقدند گربه‌ها ۷ جان دارند! تو چند جان داری؟

 

سالروز خاموش شدن ماشین سوییسی در اورست

سی‌ام آوریل ۲۰۱۷ در حالی که اولی اشتک (Ueli Steck) ملقب به “ماشین سوییسی” قصد صعود از کمپ ۲ اورست به گردنه جنوبی در ارتفاع ۸۰۰۰ متری برای هم‌هوایی بهتر را داشت، با تغییر برنامه ساعت ۴:۳۰ بامداد و با جدایی از یانیک گرازینی فرانسوی – که راهی کمپ ۳ اورست می‌شود – مسیر کوه «نوپتسه» در مجاورت اورست و لوتسه را در پیش می‌گیرد. او در حدود ساعت ۹ بامداد و از ارتفاع تقریبی ۷۶۰۰ متری براثر سقوط کشته می‌شود. بدن بی‌جان «اشتک» توسط کوه‌نوردان و شرپاهای حاضر از ارتفاع حدود ۶۶۰۰ به کاتماندو منتقل گردید.
چند روز بعد، خاکستر جسد اولی اشتک به درخواست خانواده‌اش و برای آرامش ابدی در کوهستان، به معبد دیانبوچه در دامنه اورست منتقل و برای همیشه در دامنه این کوه مقدس به خاک سپرده شد. ایشان بخشی از خاکستر او را هم برای دفن در زادگاهش و در کنار بنای یادبودی که بعدها احداث شد با خود به سوئیس انتقال دادند.
در کارنامه «اولی اشتک» صعودهای فنی و سریع در آلپ نظیر «آیگر» و هیمالیا ازجمله گاشربروم II، ماکالو، شیشاپانگما مورد اختلاف  چوآیو، اورست و آناپورنا I  مورد اختلاف به چشم می‌خورد.

استفان نستلر در خاطراتش از این اعجوبه کوه‌نوردی می‌گوید:
یکبار از «اولی» پرسیدم: “مردم معتقدند گربه‌ها ۷ جان دارند! تو چند جان داری؟”
و او پس از مکثی طولانی پاسخ داد: “آه چند جان؟ من بارها با خوش‌شانسی از خطر گریخته‌ام! اما هیچوقت آن‌ها را نمی‌شمرم، زیرا فکر کردن به آن انسان را دیوانه می‌کند!”

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=38873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.