• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

گزارش برنامه صعود به قله تفتان(پروژه سیمرغ)

  • کد خبر : 23498
  • 17 بهمن 1399 - 9:21
گزارش برنامه صعود به قله تفتان(پروژه سیمرغ)
گزارش برنامه صعود به قله تفتان(پروژه سیمرغ)

تفتان نام تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است. این کوه در منطقه جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است که از سه دهانه ی آن، همانند دماوند، گازهای گوگرد به نسبت با حجم گسترده تری منتشر می شود. تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است.این قله با ارتفاع ۴۰۵۰ متر از سطح آب های آزاد، سیزدهمین قله مرتفع ایران به شمار می آید و جزو قلل منفرد کشورمان شناخته می شود. تفتان دارای دو شاخک است، یکی در شمال که ارتفاع بیشتری دارد و نام اش «زیارت» است و قله اصلی به حساب می آید و دیگری شاخک جنوبی که قله ای به نسبت کوتاه‌تر است و ماده کوه نامیده می شود.گیاه خاص منطقه شامل: بادام تلخ کوهی، پونه، درمنه، آویشن، گلک و گرمونه است که تقریبا تمام ارتفاعات را پوشانده است.در مسیر صعود چشمه های آب معدنی آغشته به گوگرد وجود دارد که بیشتر مورد استفاده محلی ها در پایان کوهنوردی است.
مسیر دسترسی به قله تفتان: در جاده خاش به زاهدان اگر از خاش به سمت شمال حرکت می کنید پس از حدود ۲۰ کیلومتر تابلوی بزرگی مسیر دسترسی به قله تفتان را به شما نشان می دهد. اگر از زاهدان به سمت خاش حرکت کنید حدود کیلومتر ۱۳۰ به خروجی روستاهای تمندان و کوشه می رسید.از سر جاده تا دو راهی که سمت راست آن با تابلویی شما را به طرف اردوگاه راهنمایی می کند حدود ۲۰کیلومتر، و از دو راهی تا اردوگاه ۸کیلومتر راه پیش رو خواهید داشت.این جاده به اردوگاه “دره گل” وابسته به آموزش و پروش، منتهی می شود.
گزارش برنامه:
سه شنبه ۱۴ آذر ماه ۹۶:  ساعت ۱۵:۲۰ به همراه تعدادی از اعضای باشگاه کوهنوردی بامداد، از ترمینال کاراندیش با اتوبوس، شیراز را به مقصد زاهدان ترک کردیم.
چهارشنبه ۱۵ آذرماه:
ساعت ۶ صبح به زاهدان رسیدیم. با یک ون که از قبل از طرف سرپرست گروه هماهنگ شده بود، به محل هیئت کوهنوردی زاهدان رفتیم. پس از استراحت کوتاه و صرف صبحانه لوازم مورد نیاز صعود را آماده کردیم. ساعت ۱۰:۳۰ صبح به طرف روستای تمندان نرسیده به شهرستان خاش حرکت کردیم. ساعت ۱۳ به پای کوه رسیدیم. پس از صرف ناهار در ساعت ۱۴:۱۵ به سمت پناهگاه حرکت کردیم. پس از گذشتن از بین پونه ها، رودهای آب، شیب های آرام و تند و چند بار دست به سنگ شدن ساعت ۱۷:۵۰ به پناهگاه رسیدیم. در مسیر، چشمه جهت تامین آب آشامیدنی موجود نیست. از ابتدا آب مورد نیاز را همراه خود برداشتیم. البته در پناهگاه یک سری مایحتاج از جمله آب هم می توانستیم تهیه کنیم البته مطمئنا با نرخی متفاوت نسبت به شهر.
پناهگاه صُبَح یکی از زیباترین و بزرگترین پناهگاه های کشور می باشد. این پناهگاه دارای دو ساختمان، یکی دو طبقه و دیگری ۳ طبقه است.پنج شنبه ۱۶ آذرماه:
صبح روز پنج شنبه، ساعت ۵ همه اعضای تیم بیدار شده، کوله قله را آماده کرده و ساعت ۵:۵۰ به سمت قله زیبای تفتان حرکت کردیم. هوا بسیار خوب بود؛خبری از بادهای شدید و سرد تفتان نبود. مسیر را در پیش گرفتیم. ساعت ۷:۴۰ برای صرف صبحانه یک توفق کوتاه ۱۵ دقیقه ای داشتیم. سپس به سمت دهانه آتشفشان که بر قله ماده کوه واقع بود و بخارهای گوگرد از آن متصاعد می شد، حرکت کردیم.ساعت ۸:۳۰ بر فراز قله بودیم، نیم ساعتی برای عکس گرفتن توقف کردیم. شکر گفتیم ابر هنرمند هستی را برای آنکه چشممان را بر این زیبایی شگفت انگیز بینا کرد.سپس به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۱۱ به پناهگاه رسیدیم. کوله ها را آماده کردیم. ساعت ۱۱:۳۰ به سمت پایین حرکت نمودیم. ساعت ۱۴:۵۰ به پایین کوه رسیدیم. پس از صرف ناهار ساعت ۱۵:۴۰ به سمت زاهدان حرکت کردیم. ساعت ۱۸ به زاهدان رسیدیم. به هیئت کوهنوردی رفتیم، عده ای از دوستان به چهار راه رسولی برای خرید رفتند.
جمعه ۱۷ آذرماه: صبح دوباره برای خرید به چهار راه رسولی رفتیم. بعد از صرف نهار به ترمینال رفتیم. ساعت ۱۶ به سمت شیراز حرکت کردیم.
ساعت ۶ صبح شنبه ۱۸ آذرماه، با رسیدن به شیراز موفق شدیم یکی دیگر از برنامه های سیمرغ باشگاه کوهنوردی بامداد را با موفقیت و سلامتی به اتمام برسانیم.
برای مشاهده سایر عکس های این برنامه، کلیک کنید

هزینه برنامه: ۲۴۵ هزارتومان برای اعضا، ۲۵۵ هزار تومان برای مهمان ها.
سر پرست برنامه:
 خانم فرشته شهریاری
سر قدم: آقای مصیب رییسی
نفرات شرکت کننده در این برنامه:خانم ها: فرشته شهریاری، رقیه پورقربان، لیلا توانگر، زهرا حقیقی، نسرین رییسی، سمیه صدیق
آقایان: مصیب رییسی، علی دیبا، داریوش ید ملت، سعید حیدری، فراز حقیقت جو، کاظم صالحی
تهیه گزارش:
 زهرا حقیقی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.