• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

گزارش برنامه صعود به قله شاهانکوه به ارتفاع ۴۰۴۵ متر

  • کد خبر : 24302
  • 19 بهمن 1399 - 13:19
گزارش برنامه صعود به قله شاهانکوه به ارتفاع ۴۰۴۵ متر

گزارش برنامه صعود به قله شاهانکوه به ارتفاع ۴۰۴۵ متر

تاریخ : ۱۶-۱۷-۱۸ تیرماه(چهارشنبه تا جمعه)

تعداد : ۱۲ نفر

وسیله نقلیه :شخصی(تا شهر مبدا) و مینی بوس کرایه(تا پای صعود-چشمه عرب) هوا :معتدل و در پایین دست کمی گرم

زمین : خشک و در تنگه ها برفچال سفت

به منظور پیشگیری از برخورد با ترافیک ویژه ایام عید فطر و هم چنین پرهیز از هوای گرم در ساعت ۶٫۳۰ روز چهارشنبه با سه دستگاه سواری از شرق تهران به سمت اتوبان قم حرکت نمودیم(البته ماشین چهارم حامل دو نفر در مبدا به ما ملحق شدند

شهر مبدا که در واقع مقصد روز اول ما بود شهر “داران” مرکز شهرستان فریدن می باشد. گرچه نزدیک ترین شهر به پای صعود فریدونشهر است ولی به دلیل آن که جای مناسبی برای اسکان دو شب در شهر داران نصیبمان شده بود، از مسیر قم-دلیجان-دو راهی موته-گلپایگان-خوانسار-دامنه به شهر داران رسیده و شب اول را در منزل ویلایی استیجاری که متعلق به خانواده ای بوده است سپری نمودیم

لازم به ذکر است که صبحانه روز چهارشنبه را در رستوران مهتاب(۲۴ کیلومتری قم) و ناهار همان روز را در رستوران حقیقت شماره دو شهر گلپایگان صرف نمودیم. با توجه به اتلاف وقت در مسیر و تا حدودی ترافیک سبک در ساعت ۱۶:۰۰به محل و خانه مورد نظر رسیدیم.

روز دوم(پنجشنبه)

ساعت بیدار باش: ۵ صبح؛ ساعت حرکت ۵٫۵۰دقیقه؛ وسیله نقلیه: مینی بوس کرایه بنز

پس از طی حدود بیست کیلومتر به سمت الیگودرز از طریق دوربرگردان چپ گرد راهی فریدونشهر شده و پس از طی کردن بلوار اصلی شهر تا انتها با گردش به سمت چپ(جنوب) مسیر روستاهای سیبک، نهضت آباد و سپس سرداب سفلی را در پیش گرفتیم. بین راه آسفالته سرداب پایین(سفلی) به سرداب بالا(علیا) کارگاه بزرگ سد سیلابی و هرزآبی سرداب قرار دارد.

سر یک پیچ واقع در کنار یک دهانه پل و بین دو قسمت کارگاه، راهی خاکی و باریک به سمت دره سمت راست میرود. این راه کم عرض را تا انتها میرویم که چادر دامداران، یک چشمه، چند مقبره بزرگ سنگی و چند اصله درخت بید نشانه آن است. در ساعت ۷٫۳۰به این نقطه که ارتفاع آن ۲۸۰۰متر است رسیده و پس از صرف صبحانه و پر کردن ظرفهای آب، درساعت ۸٫۱۰از طریق راهی پاکوب و عریض با جهت جنوب شرقی-شمالی غربی به سمت پای صعود به راه افتادیم.

این مسیر تراورسه را تا ساعت ۸٫۵۰تا ابتدای شیب اصلی دامنه کوه طی نمودیم. مسیر پوشیده از گیاهان بلند و تیغ دار و تا حدی آزار دهنده بود. دامنه سنگلاخی و پر از تیغ را با شیبی که تدریجا افزایش یافته در مسیری که با نماد ۳نمایش داده شده تا روی گرده رفتیم و در آنجا متوجه شدیم که به دلیل پرتگاهی بودن رخ شمالی گروه به صورت سرتاسری امکان ورود به تنگه و ادامه آن تا گردنه را نداریم به ناچار گرده را رو به جهت غرب صعود نمودیم. تا این که در قسمتی از گرده که فاصله کمی تا گردنه داشت با بن بست صخره مواجه شدیم.

طول مزاحم برای عبور از گرده کمتر از یک طول طناب بوده و طبعا مناسب حال افراد گروه ما نبوده است. به ناچار راه برگشت را در پیش گرفته و در نقطه ای که با حرف “A “نشان داده شده، منتظر ماندیم تا سایر اعضای گروه به ما ملحق شوند.

در ساعت ۱۲٫۴۰ و پس از جمع آوری اعضای گروه، تصمیم بر آن شد که چهار تن از افراد به نمایندگی از طرف گروه از مسیر دیگری که با شماره ۴ در کروکی پیوست نشان داده شده است به سمت قله شاهانکوه عازم شوند تا اگر راه داد، ادامه دهند. پس از تراورس قسمت های سنگی وارد دره باریکی شدیم که عمدتا مسیرخاکی و فاقد تیغ های مزاحم بود.

ارتفاع نقطه اوج گروه ۳۷۰۰ متر و ارتفاع نقطه “A“ ۳۳۸۰ متر بوده است. پس از رسیدن به یال اصلی، وارد تیغه ای سنگی شدیم که مشکلی برای عبور از آن وجود ندارد و حتی در بعضی قسمتها از دامنه خاکی سمت شرقی آن نیز میتوان به سمت گردنه رفت. در ساعت ۱۴٫۵۲ و پس از طی کردن شیب نهایی به قله شاهانکوه رسیدیم که شامل چهار نقطه هم ارتفاع سنگ چین شده بود. در سمت جنوب قله های مرتفع و پربرف زردکوه بختیاری به تفکیک دیده میشد،کلونچین،لفته زرده، شاه شهیدان و . ….

در گوشه شمال شرقی و در میان غبار ریزگردها که نسبت به قبل کمتر شده بود قله ۴۰۰۰ متری دالانکوه به صورت مخروطی سنگی قابل رویت بود که موقعیت جغرافیایی آن بین شهر کوچک “دامنه” و روستای بزرگ ” آنالوجه” می باشد.

پس از کمی عکاسی در ساعت ۱۵٫۰۵ ابتدا به سمت گردنه و پس از آن با فرض نرمال بودن مسیر شماره ۲ وارد تنگه شدیم. مسیر خوبی نیست. در بعضی قسمت ها برف سفت و با شیب بالای ۵۰ درجه که تمام عرض تنگه را پر کرده میتواند خطر آفرین باشد. قسمت های دیگری نیز صخره ای ولی در مجموع با سختی قابل عبور است. تنگه ای است طولانی، باریک و پر شیب که به نظر نگارنده بهتر است همراه با مسیر شماره ۱ از برنامه صعود گروههای متوسط کوهنوردی پاک شده و مسیر ایمن شماره ۵ جایگزین گردد. در ساعت ۱۸٫۱۰ گروه چهارنفره آماده ما به محل سیاه چادر و چشمه عرب رسید

*سایر توضیحات:

*سایر دوستان در ساعت ۱۵٫۰۰ به چادر عشایر بختیاری هفت تنگ رسیده و مورد پذیرایی گرم ایشان با دوغ و چای و ماست گوسفندی قرار گرفتند.

*پس از استراحتی مختصر سوار مینی بوس شده و به سمت داران به راه افتادیم. در ساعت ۲۰٫۰۰ به داران رسیدیم

* پس از استحمام، شام بسیار عالی(خورشت قیمه بادنجان،برنج و دوغ و سالاد )که توسط بانوی صاحبخانه طبخ شده بود توسط اعضای گروه نوش جان شد

روز سوم: ساعت حرکت ۶ صبح، صرف صبحانه(کله پاچه) در گوگد بعد از گلپایگان و ورود به منزل در تهران ساعت ۱۲٫۳۰

راهنما: سید علی اصغر ملک

سرپرست: مجید صالحی

 

IMG_1883

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.