• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

گزارش برنامه قله شيركوه

  • کد خبر : 23269
  • 16 بهمن 1399 - 12:13
گزارش برنامه قله شيركوه
گزارش برنامه قله شيركوه
گزارش برنامه قله شيركوه

تاريخ اجرا: ۲۳-۲۴/۱۰/۱۳۹۰

سرپرست و گزارش نويس برنامه : مژگان حسن پور

عکس : اشکان آل داوود

افراد شركت كننده :مسعود راست قلم ، كيوان زماني، اشكان آل داود ، اسماعيل صاحلي ، پيمان رازقي، علي حسن پوران ، كتايون زماني ،مينا بهشتيان ، مژگان حسن پور.

همنوردان از بندر عباس : افسانه پاكدامن ، مهدي مأماري ،حسن راستين ، دكترحسين ياوري
گزارش برنامه:
شیر کوه قله ایست از خط الراسی به همین نام به ارتفاع ۴۰۷۵متر که در بخش جنوب غربی تفت و در جوار قلل زیبای تزرجان و برفخانه واقع شده است براي رسيدن به اين كوه بايد از يزد به سمت شهر تفت و بعد ده بالا كه در جنوب شهرستان تفت قراردارد و متشكل از مزارع و باغ هاي زيادي كه همگي در دامنه شرقي شيركوه واقع اند حركت كرد . وجه تسميه شیرکوه به علت شکل ظاهری آن که شبیه به شیری به حالت نشسته است ،مي باشد. صعود زمستانه به شیرکوه با فصول دیگرش به جهت بادهای شدید و معروف وسرمای زیاد فوق العاده متفاوت می باشد . طبق آمارهای قبلی که از سایت wether forecast گرفته شده بود دمای هوا در روزهای جمعه و شنبه از بین ۳- تا ۱۲- درجه بدون احتساب باد و با تأثیر باد از ۱۱- تا -۲۵ درجه متغیر بود سرعت باد نیز از ۳۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده بود .

۵شنبه شب ساعت ۱۰ در قالب یک تیم ۹ نفره اصفهان را به قصد یزد و قله زیبای شیرکوه ترک کردیم .ساعت ۳:۳۰ بامداد به یزد و بعد ۴:۳۰ تفت و در نهایت ساعت ۵:۳۰ به ده بالا و حسینه ای که در آن با دوستان بندرعباسی که شب گذشته رسیده و در حسینه شب را به صبح رسانده بودند قرار گذاشته بودیم رسیدیم چون تمام شب را در راه بودیم ساعت ۸ را زمان حرکت به سمت کوه اعلام کردیم و در این فرصت بچه ها به استراحت و بعد صبحانه و آماده شدن برای صعود گذراندند (كنار حسينيه روستا يك استخر كه از آب چشمه پر ميشود وجود دارد كه مي توان از آب آن براي مسير استفاده كرد ). ساعت ۸ بعد از معارفه و مشخص کردن سرقدم و عقب دار همگی در یک صف به سمت شیرکوه (شمال غرب ) حرکت کردیم. بعد از گذشتن از روستا و طی مسیر که باشیب خفته ای همراه بود در ساعت ۸:۴۵ به چشمه ای که كه در كنار مزرعه آقا محسن و يك اتاق نيمه كاره بود رسیدیم ۵ دقیقه ای برای نوشیدن آب توقف کردیم

در طول دره طی مسیر دادیم که این مسیر به علت بارش شب گذشته گل بود .در ساعت ۹:۲۵ تا ۹:۴۵ از مسير تراورسی كه در کنار دیواره های سنگی بلند با شكاف هاي عمودي قرار داشت گذر كرديم در انتهای این مسیر به سمت کف دره ( تابستان خانه )رفته و بعد از رد کردن مسیر آب و گرفتن کمی ارتفاع که تقريبا شيب تندي داشت و به علت يخ زدگي لغزنده بود از سمت چپ دره وارد دره نجیب شدیم .در ساعت ۱۰ به چشمه ای که در اول دره نجیب بود رسیدیم نوشیدن آب و خوردن شیرینی که آقای دکتر یاوری از دوستان بندرعباسی مان تعارف کردند

وبعد ادامه مسیر در طول دره مقداری برف نشسته بود ولی هوا تقریباً خوب بود و آهسته و پیوسته طی مسیر می کردیم که ناگهان کولاک شدیدی شد و سرعت و شدت باد به حدی بود که من شخصا به حالت نشسته قرار گرفتم که تعادلم به هم نخورد . بعد از آرام شدن باد حرکت کردیم در طول مسیر از کوهنوردانی که به سمت پائين رهسپار بودند پرسیدیم که هوا چطو ر است که همگی از به هم ریختگی هوا خبر میداند و اینکه صعود در این هوا اصلا امکان ندارد . در ساعت ۱۱:۰۵ بالای دره رسیدیم بعد از طی مسیر تراورسی که کلا به سمت غرب و به تراورس زیر پناه گاه معروف است در ساعت ۱۱:۳۰ به پناه گاه رسیدیم و از آنجایی که تعریف پناه گاهي كه تازه ساخته شده بود را شنیده بودیم به سمت آن رفتیم و در یکی از اتاق های آن اتراق کردیم ،زمان استراحت تا ساعت ۱۲:۳۰ اعلام شد دلیل کوتاهی زمان استراحت این بود که در زمستان چون روز کوتاه است ما میخواستیم تا قبل از غروب آفتاب و سرد شدن بیش از حد هوا قله را صعود کرده و برای شب مانی به پناه گاه برگردیم .

راستی شایان ذکر است که چشمه کنار پناه گاه در آن زمان یخ نزده بود و آب داشتیم .ساعت ۱۲:۴۵ همگی آماده دم در پناه گاه با کوله قله و تجهیزات کامل به سمت قله حرکت کردیم اول مسیر برف زیاد نبود و لی برف رفته رفته زیاد و عمیق تر و بادنیز شدیدتر می شد .باد به حدی شدید بود که برف روبه ها را به حالت تگرگ به صورت ما میکوبید و عمق برف تقریبا تا بالای زانو بود و قدم برداشتن در برف که پا تا بالای زانو درآن فرو میرود و درآروردن و بعد قدم بعدی انرژی زیادی میگیرد .مه نیز اضافه شد و به جایی رسید که بیشتر از ۲۰ متری خود را نمیدیدی در چنین شرایطی که مه است و تا چشم کار میکند منطقه سفید پوشیده از برف پیدا کردن مسیر مشکل یا حتی میشود گفت غیر ممکن است که در این شرایط GPS جز ضروریات است که ماهم فقط به کمک این وسیله توانسیتم مسیر قله را پیدا کرده و در ساعت ۱۵:۳۰ بر روی قله شیرکوه كه شامل يك دكل مخابراتي كه از دور نمايان است و در نزديكي آن نيز يك جان پناه مي باشد قرار گرفتیم .

هوا خیلی بد بود و توقف زیاد باعث سرد شدن بچه های می شد به همین خاطر ۲ دقیقه ای را برای گرفتن عکس با پرچم گروه توقف کرده و سریعاً به سمت پناه گاه سرازیر شدیم در ضمن لازم به توضیح است که به علت بدی شرایط جوی و نبودن دید مناسب همه مسیر برگشت را از روی GPSحرکت کردیم و در نهایت در ساعت ۱۷:۳۰ همگی به سلامت به پناه گاه رسیدیم . هوا به قدری سرد و باد به قدری تند بود که کسی جرأ ت ترک پناه گاه را نداشت بعد از گذراندن شب مخوف و سرد در پناه گاه به ظاهر امن که از دیواره ها و درزهای آن برف به داخل می آمد و باد شدید که هر لحظه امکان کندن سقف پناه گاه را به ذهن ما می برد ،صبح در ساعت ۹:۲۰ که هوا کمی آرام تر و گرم تر شده بود پناه گاه را ترک کردیم . مسير تراورس زير پناه گاه را برف پوشانده بود و بعد از گذراندن ان در ساعت ۹:۴۵ به بالای سر دره رسیدیم . به دره نگاهی انداختیم دره ای که روز قبل در حد برف روبه روی آن بود الان حدود نیم متر و در بعضی نقاط تا یک متر برف نشسته بود دره را در ساعت ۱۰:۳۰ به پایان رساندیم و به چشمه پائين دره رسیدیم توقف کوتاه و عکس و بعد ادامه مسیر .مسبر برگشت را از کناره دیواره طی نکردیم از یال رو به روی آن یعنی از سمت راست مسير حرکت کردیم که در این حالت در انتها به دره و بعد جاده منتهی میشد .صعود ما در ساعت ۱۲:۳۰ در کنار حسینیه به پایان رسید. بعد از استراحت و ناهار ساعت ۱۳:۴۵ به سمت یزد و بعد اصفهان حرکت کردیم و درساعت ۱۹:۴۵ به اصفهان رسبدیم و در همین جا برنامه ما به سلامت و موفقیت به پایان رسید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.