• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
0

گزارش صعود به شاهانکوه ۸۹

  • کد خبر : 24313
  • 19 بهمن 1399 - 13:27
گزارش صعود به شاهانکوه 89

گزارش صعود تیم کوهنوردی دادگستری  کل استان مرکزی (ققنوس ) به قله شاهانکوه :

موقعیت جرافیایی :

 شاهانکوه رشته کوهی است در شهرستان فریدون شهر در استان اصفهان .ارتفاع ان از سطح دریا ۴۰۳۸ متر است  که بلند ترین قله این رشته  میباشد. این رشته کوه ۴۳ کیلومتر طول دارد.

مسیر حرکت از شهرستان اراک:

تیم ما پس از کسب اطلاع در مورد وضعیت شرایط جوی  آن منطقه  بوسیله یک دستگاه مینی بوس  با استعداد هفت نفر ساعت ۱۰ صبح روز ۱۶/۲/۸۹ براه افتاد.

پس از عبور از خمین ،گلپایگان به خوانسار رسیدیم که در آنجا نمازظهر را دراول وقت خوانده  و ناهاررا دریک کبابی  صرف نمودیم.

پس از خوانسار به دوراهی نجف آباد و داران میرسیم که مامسیر را به سمت داران  و سپس فریدون شهر میرویم. از جاده اصلی که به سمت الیگودرز نیز میرود به سمت چپ خود تغییر مسیر داده و پس از حدود ۱۸ کیلومتر به فریدون شهر میرسیم . روستای  سیبک ، نهضت آباد ، میدانک ، سرداب بالاو سرداب پایین  نقاط عبوری ماهستند که به فاصله های کمی از یکدیگر قرار دارند که قبل از روستای سرداب پایین یک جاده خاکی از سمت راست به طرف دشتی بزرگ به نام دره موسی خان میرود حدود ۵ کیلومتر در جاده که رفتیم در کمی پایین دست خود یک سد بتنی است که ساخت آن با قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء سپاه میباشد میرسیم و اینجاباید از ماشین پیاده شد.البته مسیر رفتن را در حین بازگشت از صعود و اتمام برنامه متوجه شدیم که مسیر نزدیکتری هم هست و نیاز به دور زدن از روستاهای فوق را ندارد.و آن این است که وقتی به روستای سیبک میرسیم  به دوراهی میرسیم یک راه همان است که به روستاهای ذکر شده میرود مسیر دیگر به سمت سد بتنی  در منطقه معروف به دره موسی خان میرود که راه بسیار نزدیکتری است . درحواشی کف روخانه ای که آنجا است و البته آب کمی درآن جاری است تعدادی  چادر عشایر دیده می شد

از اینجا درست سد مذکور در پشت سر مااست و قله درروبرویمان یعنی در جهت جنوب . تگنه ای معروف به تنگ عرب در پیش رویمان است . از کف رودخانه و از کنار آبی که از کف روخانه به سرعت در حال عبور است طی مسیر میکنیم . هوا بسار عالی ،خنک  و دلچسب است . از ساعت ۶ بعداظهر که از ماشین جدا و حرکت کردیم  پس از یک ساعت راهپیمایی  ، باتوجه به نزدیک شدن غروب آفتاب ، بدنبال جایی مناسب در کنار آب برای برپایی چادر و اتراق بودیم. که النهایه در محلی مناسب که جای مسطح شنی بود و آثار برپایی چادر ، احتمالا عشایر در آنجا بوضوح معلوم بود تصمیم به اتراق گرفتیم  .فرصت کافی بود و شرایط جسمی و روحی  تیم بسیار عالی . تاساعت ۳۰/۹ شب که بچه ها اماده خواب

 شدند. صبح برای نماز از خواب برخواستیم و پس از ان کم کم آماده صرف صبحانه. ساعت ۸ صبح در حالی که دوکوله  حمله  برای تیم آماده نمودیم  وکلیه وسایل و تجهیزات اضافی را در چادر ها گذاشته و همان جا رها نمودیم و باتوکل به خدا  برنامه شروع نمودیم.

 خط الراس شاهانکوه در پیش رویمان است ولی قله قابل روئیت نیست . نیم ساعتی که حرکت نمودیم به دو دره رسیدیم که یکی به سمت راست میرفت ودیگری به سمت چپ که دره سمت چپ بصورت دالان مانند و انبوهی از برف  انباشته شده داشت و از زیر آنها آب جاری بود .از آنجا که این قله را ما بدون راهنما صعود میکردیم و مسیر یابی  نکته ای مهم و حیاتی در امر کوهنوردی است و از آنجا که در آن درها که دید کافی وجود نداشت ، با اگاهی از این امر، روز قبل هنگامی که از جاده آسفالت میخواستیم تغییر مسیر بدهیم و وارد جاده خاکی بشویم ، چون در آن منطقه  یالها و منطقه اطراف خط الراس تاحدود زیادی قابل روئیت و ارزیابی بود ، لذا من به عنوان مسئول تیم ، همانجا مسیر یابی نموده و مسیر کلی صعود را انتخاب نمودم. بااین توضیحات  مسیر سمت چپ را که درنگاه اول سخت و صعب العبور مینمود را انتخاب  و پس از نصب کرامپون در شیبی زیاد ادامه مسیر دادیم. پس از حدود یک ساعت برفکوبی درکف دره  به جایی رسیدیم که عشایر در آنجا آبشخوری برای احشام  خود بوسیله سیمان درست کرده بودند. قدری استراحت و تغذیه نمودیم و به مسیر ادامه دادیم . خط الراس در سمت راست مااست  از سینه کوه که شیب زیادی دارد و کاملا پر از برف است بطور زیگزاگ  با نرمی  حرکت میکنیم . برف ها سفت هستند ولی در بعضی از نقاط زیر پا خالی میشود . کم کم به روی خط الراس میرسیم  و از آنجا به سمت قله براه میافتیم در بعضی از جاها کاملا حالت تیغه ای به خود میگیرد و در صورت وزش بادشدید خطر ناک میشود . بااحتیاط و با حوصله به مسیرادامه داده و در ساعت ۱۲ ظهر بروی قله رسیده و بسیار خوشحال و شادمان .لحظات را در حافظه دوربین ضبط میکنیم و پس از قدری استراحت و تغذیه همان مسیر را برمیگردیم البته با کمی تغییر که نخواهیم کرامپون ها را نصب نمائیم . در طول صعود کمی نگران وسایل داخل چادر ها بودیم که خدا را شکر وقتی برگشتیم دیدیم هیچ مشکلی پیش نیامده .وضعیت بچه ها خوب بود و ارزیابی همه از صعود با شرایطی که حالت زمستانه به خود گرفت و شیب تند ی که داشت ، خوب بود .استراحت ، نماز ، ناهار و پس از آن جمع نمودن وسایل و بستن کوله ها و در هوایی عالی که قدری هم نم نم باران میبارید که زود قطع شد . ساعت ۴ بعد ازظهر در همان جایی که دیروز پیاده شدیم  طبق هماهنگی قبلی با راننده  دومرتبه سوار شده و به سمت شهرمان حرکت نمودیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.