• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1
گزارش صعود

گزارش صعود به قله شاهوار

  • کد خبر : 14455
  • 30 آذر 1399 - 11:15
گزارش صعود به قله شاهوار
گزارش صعود به قله شاهوار-ارتفاع:۳۹۴۵متر

بنام مهریان بی همتا

گزارش صعود به قله شاهوار-ارتفاع:۳۹۴۵متر
زمان : پنج شنبه و جمعه ۲۱ تا ۲۲/۰۵/۹۵
توصیف منطقه شاهرود:
شاهرود از شهرهای استان سمنان بوده و دارای نامهای قدیمی : حنچره – شخره – شاخره می باشد. شاهرود در حد فاصل میان راه تهران به مشهد در ۴۰۰ کیلومتری قرار گرفته و از شمال به گرگان و از غرب به بزوار و بردسکن و از جنوب غربی به دامغان منتهی می شودشاهرود در حد فاصل دو آب و هوای مرطوب و بارانی شمال و کویری جنوب قرار دارد.جاهای گردشگری و دیدنی : چنار سوخته – تکیه زنجیری (بازار) – مسجد امام حسن عسگری – مسجد و آرامگاه بایزید بسطامی – موزه حیات وحش – موزه آب اشاره کرد.
روستای مجن : در ۳۸ کیلومترطی شمال غربی شاهرود قرار گرفته و تنگه داستان که آبشار گراب مجن یکی از دیدنی ترین آبشارها می باشد. بعد از رسیدن به روستا ۸ کیلومتر جاده خاکی شما را به سد مخزنی مجن رسانده که دارای راه بند بوده و مبلغ ۲۵۰۰ تومان ورودی دارد و تا یه یال آبشار می رسیم.
روستای تاش بالا : در ۴۴ کیلومتری شمال غربی شاهرود و محل صعود کوهنوردان به قله شاهوار می باشد.از اول جاده تاش ، مسیر جاده به صورت چهارباغ می باشد که راه مرکزی ایران را شاهرود به شمال گرگان می رساند.
چشمه پیرمیشی و معدن بوکسیت تاش: جای مقدس و قابل ستایش برای اهالی روستا بوده و دارای یک سرویس بهداشتی و مقدار زیادی ظرف جهت پخت و پز و یک سمبل بیرق که پارچه های زیادی به آن بسته شده و دارای چشمه آب و درختان بید و داغداغان زیاد وجود دارد.
پوشش گیاهی:زرشک – انواع گون – جارو علفی – زیره وحشی – نسترن وحشی – اُرس – گندمی
پوشش جانوری: خرس قهوه ای- کل و بز – گرگ – تشی – کبک دری – گراز
مسیر های صعود:
۱- جنوب روستای نکارمن که بیشتر در زمستان صعود می شود که سریعتر به روستا رسیده و دسترسی زودتر به روی یال و آفتابگیر بودن مسیر
۲- مسیر غربی : روستای تاش بالا – معدن بوکسیت : چشمه پیرمیشی – دره خرسان
۳- روستای سیاه مرزکوه از شمال
مسیر دسترسی به شاهرود : کرج – بلوار آزادگان – سه راه خاوران – پاکدشت – گرمسار – سمنان – دامغان – شاهرود – سه راهی روستای مجن – روستای تاش بالا – معدن بوکسیت
گزارش برنامه:
روز ۵ شنبه ۶ صبح از ایستگاه مترو با یک دستگاه خودرو تعداد چهار نفر از دوستان به سمت شاهرود حرکت کردیم. و ساعت ۱۲/۳۰ دقیقه به شاهرود رسیدیم .بعد از تهیه وسایل مورد نیاز در پارک آخر شهر به سمت روستای مجن به مسافت ۴۴ کیلومتر حرکت نموده و ساعت۱۴ به روستای مجن رسیده و از مسیر ۸ کیلومتری جاده به تنگه داستان و آبشار گراب رسیدیم. بعد از خوردن ناهار و بازدید از آبشار به سمت روستای تاش حرکت نمودیم.ساعت۱۶/۳۰ دقیقه به روستای تاش بالا رسیده و از مسیر جاده خاکی معدن خود را به معدن بوکسیت تاش رسانده و روبروی ساختمان اداری معدن کنار رودخانه ای که از چشمه پیرمیشی سرازیز می شود ،ماشین را پارک کرده و به سمت چشمه پیرمیشی حرکت نمودیم و ساعت ۱۹ به چشمه رسیدیم.جمعه ۵/۲۲ساعت ۴/۳۰ از خواب بیدار شده و بعد از جمع کردن وسایل آنها را در نقطه ای مطمئن پنهان کرده و ساعت ۴۵/۵ دقیقه از بالای چشمه از زیر صخره ها از مسیر چشمه پیرمیشی به سمت قله حرکت کردیم.ساعت ۸/۳۰ به روی یال اصلی که در سمت راست ما یک صخره خیلی بزرگ و عظیم که از اول مسیر صعود هم قابل رویت است ، رسیدیم و برای صبحانه توقف کرده و بعد از صرف صبحانه به سمت یک قله فرعی درست در سمت شمال شرقی حرکت نمودیمدر این مسیر چشمه پیرمیشی و مسیر اصلی دره خرسی به هم میرسند. مسیر خرسی یا خرسان از اول پارکینگ ماشین ها از یک شیب ملایم شروع و بتدریج به شیب های خیلی تند و سخت و صخره تبدیل می شود که بعد از دو ساعت کوهنوردی به قله فرعی مسیر چشمه پیرمیشی می رسد.بعد از این قله حدوداً یک مسیر ملایم و راحت که از سه یا چهار قله فرعی به سمت شرق حرکت می کنیم تا به قله اصلی که دارای یک تابلو نارنجی رنگ می باشد رسیدیم. ساعت ۱۰ به قله رسیده و بعد از شکرگذاری و گرفتن عکس و خوردن میوه ساعت ۱۰/۳۰ به سمت پائین از مسیر دره خرس با احتیاط فراوان ادامه مسیر دادیم ساعت ۱۳ به چشمه پیرمیشی رسیدیم و بعد از برداشتن وسایل به سمت پارکینگ حرکت نموده ساعت ۱۴ به پارکینگ رسیدیم.به سمت شاهرود حرکت کرده و ساعت ۱۵ به شاهرود رسیدیم در پارک کوهستانی شاهرود جهت ناهار و استراحت و سرویس بهداشتی توقف نموده و بعد از صرف ناهار ساعت ۱۶/۳۰ دقیقه به سمت کرج حرکت نمودیم.ساعت ۲۲ به ایستگاه مترو کرج رسیده و بعد از پیاده کردن علی قرنلی به سمت شهریار حرکت کردیم و ساعت ۲۲/۳۰ دقیقه به شهریار رسیدیم.
آنتن دهی : در بالای کوه و جاهای بلند وجود دارد.
آب آشامیدنی : فقط در منطقه معدن و چشمه پیرمیشی
نفرات شرکت کننده: صعود مشترک هفت خوان البرز و شهریار
آقایان : حمداله رهگذر (سرپرست) – ذبیح اله قرنلی – محمد محمودی و علی زینلی

photo_2016-08-22_14-00-52

photo_2016-08-22_14-00-58

photo_2016-08-22_14-00-46

photo_2016-08-22_14-00-39

photo_2016-08-22_14-00-30

 

 

 

photo_2016-08-22_14-01-07

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.