• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

گزارش صعود به قله قاش مستان دنا

  • کد خبر : 17178
  • 17 دی 1399 - 21:02
گزارش صعود به قله قاش مستان دنا
گزارش صعود به قله قاش مستان دنا

سرپرست برنامه : محمدرضا حسن پور
مسئول فنی: ایمان حسن پور
تعداد نفرات شرکت کننده:۱۴ نفر
نفرات صعود کننده به قله: ۱۲نفر
مقدمه
«گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید      هیچ راهی نیست کانرا نیست پایان غم مخور»
رشته کوه دنا به عنوان بلندترین قله های رشته کوه زاگرس به طول حدود ۹۰ کیلومتر در منطقه ای کوه خیز ایران از لحاظ قله های با ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر پس از تخت سلیمان و علم کوه در کشور است. قله قاش مستان (بیژن ۳) با ارتفاع ۴۴۵۰ متر بلند ترین قله رشته کوه دنا میباشد. کوه دنا ۴۷ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد که قاش مستان بلندترین و گل فرهاد باارتفاع ۴۰۴۰ متر کوتاه ترین قله این کوه است. از معروفترین قله های کوه دنا بیژن ۱؛بیژن ۲؛بیژن۳؛حوض دال؛مورگل؛قبله ؛پازن پیر؛….و یخچالخای آن از طویلترین یخچالهای طبیعی ایران میباشد.

 

 


گزارش برنامه
گروه دوچرخه سواری و کوهنوردی آذرخش شیراز به تعداد ۱۴ نفر از اعضا در ساعت ۷ صبح از میدان قصرالدشت شیراز بوسیله ۴دستگاه خودرو شخصی به سمت یاسوج حرکت کردیم . در همان ابتدای مسیر (دوراهی بیضا) برای صرف صبحانه توقف نمودیم .
دوستان هرکدام هر چیزی که برای صبحانه تدارک دیده بودند بر سرسفره گذاشتندو با هم میل نمودند؛ آنچه در کوله بار همه مشترک بود صفا وصمیمیتی بود که دراین دور هم بودن کاملا مشهود و ملموس بود. پس از صرف صبحانه بدون توقف حرکت نمودیم و پس از گذشتن از شهرهای اردکان و یاسوج دامنه جنوبی کوه دنا را طی نمودیم . چشم انداز زیبای جبهه جنوبی دنا انگیزه را برای این برنامه نسبتا سخت و دشوار چند برابر می نمود. پس از ورود به ابتدای استان چهار محال و بختیاری در دوراهی قرح پس از یک استراحت کوتاه و صرف بستنی ازطرف جاده سمیرم به سمت روستای زیبای خفر که در دامنه شمالی کوه دنا قراردارد حرکت نمودیم. ساعت حدود ۱۲ به روستای خفررسیدیم پس از استقرار در خانه کوه نورد و صرف ناهار حدود ساعت ۳ بعداز ظهر به سمت پناهگاه حرکت کردیم . پس از عبور از باغ ها و مناظر زیبای مسیر و جویبارهای اطراف حدود ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر به پناهگاه رسیدیم .دراین برنامه میتوانستیم سه فصل سال را در یک روز مشاهده کنیم؛از روستای خفر تا قبل از پناهگاه فصل تابستان باباغهای پرازمیوه و هوای نسبتا گرم ؛اطراف پناهگاه تا نیمه های مسیر قله فصل بهار برف های آب شده و بوته ها وگل هایی معطر که تازه جوانه زده بود و جویبارهایی که از ذوب شدن برف ها بوجود آمده بودندبا هوایی بسیار مطبوع و از آن به بعد تا قله یخچالها و مسیرهایی که پوشیده از برف سنگین بدون هیچگونه پوشش گیاهی که انسان را به فصل زمستان میبرد . پس از صرف نوشیدنی و شام و اماده کردن یک کوله سبک جهت صعود به قله یک شب آرام را داخل پناهگاه سپری کردیم . لازم بذکراست که چند نفر از شهرستان نطنز جهت صعود به همین قله به پناهگاه آمده بودند ولی چون ظرفیت تکمیل بود ما چادرهای خودرا به همنوردان نطنزی دادیم تا شب رابیرون از پناهگاه بخوابند.
فردا ساعت ۶ صبح تعداد ۱۲ نفر از دوستان مسیر صعود به قله را آغاز کردیم ؛مسیر دارای شیب تند و پس از طی مسافتی به ابتدای مسیر یخچالی رسیدیم پس از صرف صبحانه با توصیه سرپرست برنامه در مورد رعایت نکات ایمنی عبور از مسیر یخچالی راآغاز نمودیم اما آنچه دشواری مسیر را برایمان آسان می نمود عشق رسیدن به قله بود. آری اینجا زمستان است اما نه زمستان اخوان ثالث که دران سلامت رانمی خواهند پاسخ گفت و هوا بس ناجوانمردانه سرداست و یا اگر دست محبت بسوی کسی یازی به اکراه دست از گریبان خود بیرون آورد. در اینجا گرمای دلها برف های زمستان را آب میکندو عشق رسیدن به جلوه های خدا صمیمیت سیال فضا را پر میکند
رد پای حیوانات وحشی و دیدن پرنده های زیبا بکر بودن طبیعت را نشان میدهد.
پس از حدود ۶ ساعت کوهنوردی و گذر ازمسیرهای سخت یخچالی ساعت ۱۲:۱۰ به قله قاش مستان رسیدیم .لذت موفقیت صعود تمام خستگیها را از تنمان زدود ؛گروه کوهنوردی شاهین نطنز نیز مدت کوتاهی بعداز ما به قله رسید و دوستان پس از خواندن سرود ای ایران ؛ ای مرز پرگهر اثر ماندگار روح اله خالقی و صدای استاد بنان را با هم خواندیم و پس از گرفتن عکس و فیلم از قله و چشم اندازهای جبهه جنوبی دنا (سی سخت و یاسوج) و جبهه شمالی (منطقه سمیرم و پادنا)و استراحت کوتاه به سمت پناهگاه حرکت نمودیم . شیب تند مسیرهای یخچالی در حرکت به سمت پایین به مراتب سخت تر و خطرناکتر بود ودر بعضی جاها به خاطر رعایت مسائل ایمنی حرکت کندتر میشد تااینکه به سلامت ساعت ۵ عصر همگی به پناهگاه رسیدیم پس از صرف ناهار و استراحت ساعت ۸ بعداز ظهر جمعه پناهگاه به سمت روستای خفر حرکت نمودیم حدود ساعت ۱۱ شب به روستا رسیدیم چند تن از دوستان از مسیر یاسوج به سمت شیراز عزیمت کردند و بقیه از مسیر حنا – اباده به سمت شیراز آمدیم ساعت ۳:۳۰ بامداد روز شنبه به شهرستان سورمق رسیدیم پس از صرف غذایی مختصر در پار ک سورمق استراحت نمودیم  بنده به همراه یک نفر ازدوستان ساعت ۶ صبح شنبه به سمت شیراز حرکت نمودیم و سایر دوستان عصر همان روز به شیراز رسیدند.
اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه:
آقایان : رضا حسن پور؛مهدی حسن پور؛ایمان حسن پور؛نصراله رادسر؛محسن کرمی؛مهران محمدزاده؛ایمان عامری ؛سعید زینالی و وحید کاویانی
خانمها: فرحناز عالی منش؛ زهرا نوروزی؛الناز کریمی ؛شیما زارع ؛شهرزاده لرزاده
« هم یاد است و هم یادگار            به نازش میدارتا وقت دیدار»
نویسنده گزارش : نصراله رادسر

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17178
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : iranpixell.com

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.