• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

۱۹۵ هکتار از منابع طبیعی استان زنجان طعمه حریق شد

  • کد خبر : 88202
  • 21 شهریور 1402 - 21:02
۱۹۵ هکتار از منابع طبیعی استان زنجان طعمه حریق شد
بام: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۹۵ هکتار از منابع طبیعی استان دچار آتش‌سوزی شده است.

به گزارش خبرنگار بام، سیدحسن حسینی ظهر یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان اظهار کرد: در موضوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی کشور و استان با چالش‌های متعددی مواجه هستیم که به مراتع و جنگل‌ها آسیب‌هایی وارد می‌کند.

وی در مورد مخاطرات آتش سوزی در منابع طبیعی ابراز کرد: منابع طبیعی زنجان ۵۴ درصد مساحت کل استان را در برگرفته و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن جزو عرصه‌های طبیعی است و مناطق و ایام بحرانی داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه بارندگی‌های بهاره بیشتر به نفع گونه‌های یک ساله است، تصریح کرد: عمده بارندگی‌های امسال به‌ویژه در نوار شمالی استان مربوط به بارش‌های رگباری بهاره بود.

وی ادامه داد: این بارش‌ها باعث رویش گونه‌های یک ساله علفی شد که این گونه‌ها با کمترین بهانه مشتعل می‌شود و آتش را به گونه‌های چندساله و جنگل‌ها سرایت می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه مناطق بحرانی عمدتاً در دو شهرستان به مساحت ۲۷۰ هزار هکتار است، عنوان کرد: ۲۰۰ هزار هکتار در شهرستان زنجان و ۷۰ هزار هکتار در شهرستان طارم واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ بارندگی بهاره نداشتیم و گونه‌های یک ساله به مراتع هجوم نیاوردند ولی امسال با بارش‌های بهاره شاهد رویش گونه‌های یک ساله بودیم که به مدد تلاش همکاران منابع طبیعی و مدیریت بحران استانداری توانستیم آتش‌سوزی را مهار کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از وقوع ۴۱ فقره حریق در سال‌جاری خبر داد و گفت: این حریق‌ها ۱۹۵ هکتار از منابع طبیعی استان را تحت تأثیر قرار داد و عوامل انسان‌ساز و بی‌احتیاطی رهگذران رتبه یک در وقوع این حوادث را دارد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان طارم و نوار شمالی شهرستان زنجان جنگل‌های پیر داریم که دچار آتش‌سوزی طبیعی می‌شود، اظهار کرد: احیا و اصلاح تین جنگل‌ها برای کاهش خطر آتش‌سوزی در برنامه قرار دارد.

حسینی خشکسالی پی در پی، رها کردن ته سیگار یا شیشه نوشابه در طبیعت، آتش به پا کردن دامداران در ماه‌های انتهایی بهار برای ایجاد گرما یا گرم کردن غذا و آتش‌سوزی‌های عمدی در روستاها را از دیگر علل آتش‌سوزی در استان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه نقشه پراکنش آتش‌روزی استان در دست به روزرسانی است، تأکید کرد: برای جلوگیری از بروز این حوادث فرهنگسازی در قالب همیاران طبیعت و کارگاه‌های آموزشی توسط منابع طبیعی انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=88202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.