• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
1

۹۴ درصد گردشگران به دلیل نبود هتل در تربت حیدریه اقامت شبانه ندارند

  • کد خبر : 84413
  • 14 اسفند 1401 - 23:17
۹۴ درصد گردشگران به دلیل نبود هتل در تربت حیدریه اقامت شبانه ندارند
بام: رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر تربت‌حیدریه با بیان اینکه ۹۴ درصد گردشگران در شهرستان ماندگاری ندارند؛ گفت: به سبب نبود هتل اقامت شبانه گردشگر در این خطه خراسان رضوی فقط ۶ درصد است.

به گزارش بام، علی محمدی روز یکشنبه در جلسه برنامه‌ریزی ستاد خدمات سفر تربت حیدریه افزود: امسال حدود ۵۰۰ هزار گردشگر از نقاط مختلف و جاذبه های دیدنی شهرستان بازدید کردند اما فقط ۳۰ هزار نفر آنها در خانه های مسافر یا مراکز بومگردی اقامت شبانه داشتند.

وی با یادآوری اینکه مهمترین چالش‌ و کمبود حوزه گردشگری تربت حیدریه فقدان هتل است، اضافه کرد: این کمبود در مناسبت های خاص بویژه تعطیلات نوروز و فصل برداشت زعفران (پاییز) مشهودتر از دیگر روزهای سال است.

وی گفت: از سرمایه‌گذارانی که تمایل به ساخت هتل یا اقامتگاه در تربت حیدریه داشته‌ باشند، استقبال و حمایت می‌کنیم ضمن اینکه برای رفع کمبود شهرستان در این بخش طی سالهای اخیر با اقدامات مختلف و پرداخت تسهیلات حمایتی به توسعه و رشد اقامتگاههای بومگردی کمک کردیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه افزود: اکنون مهمانپذیر کوثر با ۵۴ تخت، اقامتگاه بومگردی تهمینه با ظرفیت ۵۰ نفر، هتل رستوران سنتی لاری با ظرفیت ۶۰ نفر و ۱۸ واحد اقامتی دیگر با ظرفیت ۲۵۰ نفر تنها امکانات اقامتی دایمی مجهز یا نیمه مجهز این شهرستان است.

محمدی اظهار کرد: برای جبران کمبود مراکز اقامتی تربت حیدریه در نوروز پیش رو ۱۰ مدرسه ، ۲ زائر سرا، چهار بقعه متبرکه و هشت مهمانسرا برای اسکان مسافران و گردشگران تجهیز شده است از دیگر سو چهار سالن ورزشی، کمپها و بوستان‌های سطح شهر را برای اسکان اضطراری آماده کردیم.

وی اضافه کرد: فعال کردن کمیته‌های دهگانه ستاد خدمات سفر تربت حیدریه با حضور بیش از ۳۵ ارگان دولتی و غیردولتی، ساماندهی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی کوثر، ایجاد چهار پایگاه استقبال نوروزی، آمادگی چهار پایگاه هلال احمر و مرکز اورژانس و تدارک گشت‌های روزانه نظارت و تنظیم بازار از دیگر اقدامات صورت گرفته در استقبال از مسافران نوروزی است.

وی همچنین گفت: برگزاری نوروزگاه در تربت‌حیدریه و روستاهای گردشگرپذیر، زیباسازی ورودی‌های شهرهای تابعه شهرستان و نصب المان‌های مناسبتی، ساماندهی اماکن تاریخی و استقرار راهنمای گردشگر، ایجاد بازارچه صنایع دستی و سوغات در مبادی ورودی شهر از دیگر اقدامات انجام شده در این خطه از خراسان رضوی و دروازه ورودی مشهد است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه در ادامه به معرفی برخی جاذبه های گردشگری شهرستان پرداخت و گفت: اکنون یک روستای هدف گردشگری در رودمعجن و یک منطقه نمونه گردشگری در بوستان جنگلی پیشکوه این شهرستان وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه اولویت ما استفاده از ظرفیت گردشگری روستاها است، افزود: اکنون روستاهای رودمعجن، حصار، صنوبر، بِسک و بکاوُل، نسر و حاج بیگی تربت حیدریه دارای اقامتگاه بومگردی هستند.

وی اضافه کرد: روستای صنوبر در منطقه میانکوه با جریان رودخانه “شصت‌دره” محیطی خوش آب و هوا و سرسبز با مناظر طبیعی جذاب و چشم‌نواز دارد و مسیر ۱۷ کیلومتری روستای صنوبر تا بخش مرکزی شهرستان از جذابیت فراوان برای گردشگران و طبیعت گردان برخوردار است.

محمدی ادامه داد: رود معجن در ۴۸ کیلومتری شمال ‌غرب تربت‌حیدریه در موقعیت کوهستانی همراه با چشم‌انداز رودخانه پرآب، آبشار بلند و کوه‌های مرتفع یکی دیگر از مزیت های شهرستان برای تقویت گردشگری روستایی محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: روستای بکاول در کیلومتر ۲۰ جاده تربت‌حیدریه – مشهد هم به خاطر مناظر طبیعی زیبا، گیاهان دارویی، بافت قدیمی روستا با خانه‌هایی از سنگ و گل درخت بید ۳۵۰ ساله و همچنین اثر طبیعی موسوم به “درخت باروری” از دیگر ظرفیت های جذاب شهرستان برای جلب نظر گردشگران به شمار می‌رود.

محمدی افزود: روستای بسک در ۲۵ کیلومتری شمال غرب تربت‌حیدریه نیز میراث دار ۱۰ قرن هنر و صنایع دستی مرتبط با ابریشم‌کشی است که با عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم‌کشی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و همچنان بافت سنتی تاریخی معماری کهن خود را حفظ کرده است.

وی روستاهای رَزگ، سرخ‌ آباد، کامه، حاج‌ بیگی، شوربیگ، سیوکی، قلعه نو و دافی را نیز به عنوان دیگر روستاهای برخوردار از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه معرفی کرد.

به گفته وی؛ حدود ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در تربت حیدریه وجود دارد که ۹۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تربت حیدریه در دالان ارتباطی شرق کشور حلقه اصلی اتصال استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور همچون بندرعباس، اصفهان، فارس، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به مشهد مقدس محسوب می شود و میانگین تردد در کمربندی این شهرستان ۱۰ هزار خودرو سبک و سنگین در شبانه روز است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84413

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.