• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

بادگیر و کاپشن

  • کد خبر : 40585
  • 21 اردیبهشت 1400 - 23:48
بادگیر و کاپشن
بام نیوز:در هر شرايط اقليمي همراه داشتن بادگير وكاپشن باراني و يك لايه زيرين كه در كيسه ضد آب براي محافظت از نم نگهداري ميشود جزيي جدا نشدني از لوازم شخصي است.

در هر شرايط اقليمي همراه داشتن بادگير وكاپشن باراني و يك لايه زيرين كه در كيسه ضد آب براي محافظت از نم نگهداري ميشود جزيي جدا نشدني از لوازم شخصي است و كاملا بستگي به فصل و محيط و شرايطي كه كوهنورد در آن قرار گرفته دارد . به تجربه شخصي شرايط جسمي و هم هوابودن كوهنورد تاثير بسزايي در انتخاب لايه ها داردو فقط به يك و يا سه لايه بودن ختم نميشود.
نكته اصلي و مهم خشك بودن و در معرض باد نبودن بدن درزمان استراحت است.
نكته: در هر شرايط اقليمي همراه داشتن بادگير وكاپشن باراني و يك لايه زيرين كه در كيسه ضد آب براي محافظت از نم نگهداري ميشود جزيي جدا نشدني از لوازم شخصي است.
امروزه بطور كلي در بين كوهنوردان و الپينيستها سيستم پوشش لايه اي و به عبارتي سيستم “پيازي ” تكنيك پوششي استاندارد محسوب ميشود.
عبارت پيازي بخاطر لايه لايه بودن پياز خوراكي است.
به طور كلي به لحاظ كلاسبندي به سه لايه در تابستان و پنج لايه زمستان تقسيم ميشود.زمستان پنج لايه ، بهار و پاييز سه لايه و يا بيشتر. تابستان بستگي به شرايط و نوع صعود دارد.
نكته تجربي: هوا چه مناسب باشه چه نه چه سرد باشه چه گرم! يك هارد شل هميشه بايد همراه باشد.
يك – لايه زيرين، بيس لاين و يا فانكشن لاين : پوششي است كه با پوست بدن در تماس است و معمولا جنس آن تركيبي از نخ و پلي استر است. نوع مدرن ان با داشتن محفظه انبار رطوبت به خشك بودن و گرم نگهداشتن بدن كمك ميكند. همراه داشتن رزرو ان در كوله پشتي را پيشنهاد ميكنم.
دو- لايه مياني ، ميد لاير : پوششي است كه دماي بدن را در حد مطلوب حفظ مي كند و داراي محفظه رطوبت و تنفس است. از الياف مصنوعي و نخ و نوع مرغوبتر آن از پشم مرينوس استفاده ميشود. كار دو لايه اول گرم و خشك نگهداشتن بدن است. سه- لايه مياني دوم، هيبريد لاير  بستگي بشرايط دارد كه از الياف تركيبي ساخته شده. دو لايه است. در قسمت شانه ها و دست و كمر كه با كوله در ارتباط هستند يك لا است. بسيار مناسب براي فعاليت در ارتفاعات و شرايطي كه به لايه هاي بالاي احتياجي نباشد   مثلا زمستان و هوا آفتابي باشد   مناسب است. ضد باد وباران شديد نيست. كار ان انتقال ندادن گرما به بيرون است. ميتواند بدون آستين هم باشد.
چهار- لايه رويي  نرم سافت شِل: پوششي است كه به عنوان عايق به كار رفته و پوششهاي قبلي را در مقابل عوامل جوي مانند سرما ، رطوبت ، بـاد و و عوامل ديگر كه باعث صدمه به لايه هاي زيرين ميشود مثل كوله پشتي و سنگ و يخ و شاخه و….حفظ مي كند . پنج- لايه رويي سخت ، هارد شِل .: پوششي است كه فقط وظيفه محافظت از باد و باران را به عهده دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=40585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.