• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
0

جاذبه های چهار فصل روستای شاه بهرام شهرستان باشت

  • کد خبر : 84678
  • 27 اسفند 1401 - 1:41
جاذبه های چهار فصل روستای شاه بهرام شهرستان باشت
بام: روستای شاه بهرام از توابع بخش مرکزی شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد است که در ۱۴۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

  به گزارش بام، روستای شاه بهرام از لحاظ موقعیت، در ۴۵ کیلومتری شمال غرب باشت و در مسیر جاده ارتباطی باشت به چرام و کوهدشت قرار دارد.
این روستا در جنوب به روستای فتح، از شرق به روستای شادگان و روستای لار، از شمال به شهرستان چرام و از غرب به روستای نیمدور ختم می‌شود. روستای شاه‌بهرام براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیتی در حدود ۲۱۱ نفر ۴۹خانوار بوده است.
این روستای زیبا طبیعت دست نخورده و بکری دارد و در تمام فصول سال، زیبایی‌های غیرقابل وصف خود را در چهره‌های گوناگون عرضه می‌کند.
این روستا طبیعتی فوق‌العاده زیبا دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی دیدنی است. یکی از جاذبه‌های زیبا و طبیعی شاه بهرام در منطقه سردسیری باشت است که در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرقی گچساران قرار گرفته است.
علاوه براین در روستای شاه بهرام و اطراف همین غار، منطقه‌ای جنگلی واقع شده است که پوشش گیاهی آن از درختان انبوهی مثل بلوط، بنه، کلخنگ، زبان گنجشک و انواع بادام تشکیل شده است. این غار به طول ۲۰۰ متر با دهانه‌ای به اندازه یک متر در مجاورت شهر باستانی شاه بهرام است. بررسی‌های موجود در این غار نشان داده است که سابقه آن به دوره باستانی ایران می‌رسد.
روستای شاه بهرام جاذبه‌های دیدنی طبعی و تاریخی بسیاری دارد
از دیگر جاذبه‌های روستای شاه بهرام، رودخانه معروف این روستا است که به نام خود روستا نام گذاری شده است. رودخانه شاه بهرام در مسیر جاده باشت به چرام و در حدود ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان باشت تا مرکز استان، ۱۴۵ کیلومتر فاصله دارد.
این رودخانه سبب شده است که روستای شاه بهرام علاوه بر طبیعتی سرسبز، چشم‌اندازی زیباتر پیدا کرده و مناظر بدیع گردشگری آن، غنی‌تر شوند. رودخانه شاه بهرام در این روستا از اهمیت بسیاری برخوردار است و از آن برای استفاده در کشاورزی و پرورش آبزیان استفاده می‌شود. روستای شاه‌بهرام مکانی مناسب برای علاقمندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی است. کوه‌های تاریخی شاه بهرام و لار بهترین مکان برای علاقمندان به کوه و ارتفاعات است.
مرتفع‌ترین جای روستای شاه بهرام، مکانی با نام لیزه است، از برخی روایت‌های محلی چنین برمی‌آید که در گذشته در این مکان و اطراف آن امامزاده‌های بسیاری وجود داشته است که تعدادی از آن‌ها از بین رفته‌اند. در حال حاضر در روستای شاه بهرام تعداد ۳ امامزاده‌های وجود دارد.
روستای شاه بهرام چهره‌ای زیبا از طبیعت دارد و شب‌های آن به یاد ماندنی است
در روستای شاه بهرام، اما طبیعت حرف دیگری می‌زند. در این روستای زیبا عناصر طبیعی به گونه‌ای ترکیبی، چهره‌ای زیبا را از روستا به نمایش می‌گذارند. به این شکل، آواز پرندگان، نسیم‌های خنک عصرگاهی، رنگ وبوی دیگری را به طبیعت می‌بخشند. شب روستای شاه‌بهرام، اما حکایت دیگری دارد. آرامش این روستا در شب و در فصول گرم سال بسیار دلنشین و دلچسب است که تجربه آن خاطره‌ای به یادماندنی را برای هر رهگذر و گردشگری به جای خواهد گذاشت.
این روستا را به دلیل داشتن طبیعت زیبا در تمام روز‌های سال، روستای چهارفصل هم نامیده‌اند
طلوع آفتاب آغاز روز انگیزه خاصی را به اهالی روستا برای تلاش و کوشش می‌دهد. طلوع خورشید در این روستا گویی زیباتر به نظر می‌رسد و انرژی حاصل از آن به نظر قوی‌تر است.
در فصل بهار طبیعت رنگ و بوی دیگری را به خود می‌گیرد، شکوفه‌ها و گل‌های موجود در روستا در فصل بهار جلوه‌ای دیگر دارند، دامنه کوه‌ها سبز می‌شوند، دهقانان کشت و کار می‌کنند، پرنده‌ها از لانه‌های خویش بیرون آمده و در باغ‌ها زمزمه می‌کنند. پرنده‌های گروهی از یک‌جا به جای دیگر در پروازند. در پاییز طبیعت صفت دیگری بخود می‌گیرد. برگ‌های درختان شروع به ریختن می‌کنند، و هوا سرد می‌شود، اما زیبایی طلایی شدن طبیعت در این فصل نیز چشمگیر و آرامش‌بخش است.
این زیبایی هر روز گردشگران زیادی را به این منطقه زیبا جذب می‌کند. با وجود سرمای زیاد زمستان در روستای شاه‌بهرام، زیبایی آن در فصل زمستان نیز دیدنی است. به این ترتیب برخی به درستی نام روستایی برای چهارفصل سال را برای این مکان زیبای گردشگری انتخاب کرده‌اند تا قابلیت‌ها و زیبایی آن را در یک جمله برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت‌گردی مشخص کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84678

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.