• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

جلوگیری از خطر حضور گرگ در شهر با مدیریت پسماند غذایی

  • کد خبر : 83014
  • 01 بهمن 1401 - 18:01
جلوگیری از خطر حضور گرگ در شهر با مدیریت پسماند غذایی
بام: مانند سال‌های گذشته به علت تغییر هرم غذایی در طبیعت به خاطر عوامل انسانی و سرما و برف سنگین در دشت ها و مراتع و ارتفاعات، معمولاً حیوانات وحشی برای پیدا کردن غذا به سطح شهر می‌آیند که این امر خطرات و مشکلاتی را برای جوامع انسانی به ویژه کودکان و افراد کهنسال به وجود می‌آورد که با رعایت نکات لازم تأکید شده توسط کارشناسان محیط زیست، احتمال حضور و نزدیک شدن وحوش به جوامع انسانی کمتر خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار بام، اظهار کرد: طی چند روز گذشته مواردی از مشاهده شدن گرگ در سطح شهر اسدآباد توسط مردم به محیط زیست گزارش شده که احتمال دارد در این رابطه مردم در مواردی سایر گونه‌ها را با گرگ یا شغال و روباه اشتباه گرفته باشند که از این موضوع اطمینان نداریم و باید این امر دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

مجید اسکندری افزود: غذارسانی به حیوانات و وحوش به ویژه در فصل سرما توسط مردم به هیچ وجه کار درستی نبوده و موجب نزدیک شدن وحوش از جمله گرگ، شغال و روباه به جوامع انسانی و خطرات مختلف برای مردم می‌شود.

وی با تأکید بر بحث مدیریت پسماند غذایی توسط خانواده ها و جلوگیری از رهاسازی پسماند غذایی در حاشیه شهرها و عدم رها سازی لاشه دام و طیور توسط دامداران و مرغداران در حاشیه روستاها تصریح کرد: تأکید بر این است که با توجه به خطر ورود گرگ و حیوانات وحشی بعد از بارش برف و سرمای هوا معمولاً اوایل صبح و غروب کودکان و افراد کهنسال خانواده به تنهایی در بیرون شهر در مکان‌های خلوت به ویژه حاشیه شهر تردد نداشته باشند.

اسکندری تأکید کرد: مردم در صورت مشاهده احتمالی هر گونه حیوانات وحشی محیط زیست را حتماً در جریان بگذارند تا مأموران محیط زیست نسبت به مدیریت موضوع اقدام لازم را به عمل آورند.

وی درباره راهکارهای جلوگیری از ورود گرگ‌ها به داخل شهرها مطرح کرد: مدیریت پسماندهای خانگی، تنها راه مقابله با ورود گرگ‌ها به داخل شهرها است.

وی با اشاره به غذارسانی به پرندگان توسط مردم نیز گفت: با توجه به اینکه سطح دشت پوشیده شده از برف است، برخی از مردم برای غذارسانی به پرندگان اقدام به پاشیدن غذا در ناحیه جاده‌ها می‌کنند که این امر موجب خطرات و تصادف برای انسان و پرندگان می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد در پایان یادآور شد: مردم می‌توانند در نقاط ایمن و مناسب نسبت به غذارسانی به پرندگان اقدام کنند.

روز گذشته مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهار هم با اشاره به ارسال گزارشاتی از مشاهده گرگ در حاشیه شهر بهار، از اعزام تیم عملیاتی مجهز محیط زیست برای بررسی و مقابله با حضور احتمالی گرگ در شهر بهار با پیگیری و دستور فرماندار این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده به صورت دقیق، لحظه ای و مستمر تیم عملیاتی و مجهز اداره کل محیط زیست استان همدان، نقاط مختلف شهر و روستاهای اطراف را تحت نظر دارند و برای مقابله یا زنده گیری این حیوانات در تلاش خواهند بود.

علی مسلم‌خانی تصریح کرد: با پیگیری های فرمانداری شهرستان بهار از شهرداری بهار خواسته شده با جمع آوری سریع‌تر زباله‌ها، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف شهر احتمال نزدیک شدن گرگ به منازل مسکونی را کاهش دهد چراکه وجود زباله، پسماند غذایی و لاشه، عامل و محرکی قوی برای نزدیک شدن گرگ‌ها و سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه‌های انسانی بوده و شهروندان نیز باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم با رعایت اصول ساده ایمنی اعلام شده، نگرانی بیش از حدی از این موضوع نداشته باشند، خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده به صورت دقیق، لحظه ای و مستمر تیم عملیاتی و مجهز اداره کل محیط زیست استان همدان، نقاط مختلف شهر و روستاهای اطراف را تحت نظر دارند و برای مقابله یا زنده گیری حیوانات در تلاش خواهند بود.

به گزارش بام، با توجه به فصل سرما و کمبود غذا برای وحوش شهروندان باید پسماندهای غذایی خود را مدیریت و کنترل کنند چراکه هدف گرگ از ورود به داخل شهر، یافتن غذا است و در صورتی که در داخل زباله ها غذا پیدا نکند، نمی‌تواند وارد شهر شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83014

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.