• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 24678
0

جهش ورزش ایران در المپیک پس از انقلاب/چشم امید در توکیو به مدال آوران سابق به علاوه یک شگفتی ساز

  • کد خبر : 25423
  • 23 بهمن 1399 - 12:58
جهش ورزش ایران در المپیک پس از انقلاب/چشم امید در توکیو به مدال آوران سابق به علاوه یک شگفتی ساز
بام نیوز: ورزش ایران پس از پیروزی انقلاب همچون بقیه بخش ها جهش زیادی کرده و آمار ورزشکاران کشورمان در بازی‌های المپیک، نشانگر این رشد است.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، ۹ دوره حضور در المپیک پیش از انقلاب اسلامی و ۹ دوره هم پس از انقلاب اسلامی و کسب ۶۹ مدال، کارنامه ورزش ایرانی در بزرگترین رویداد ورزشی جهان است. از این ۶۹ مدال، ۲۹ مدال متعلق به دوره پیش از انقلاب و ۴۰ مدال هم به پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط می‌شود. المپیک از سال ۱۸۹۶ آغاز شد و ایران از دوره دوم یعنی سال ۱۹۰۰ در این مسابقات شرکت کرد. البته در آن دوره فقط یک ورزشکار داشتیم آن هم در رشته شمشیربازی.

اگر چه شمیربازی نخستین رشته ایران در المپیک بود، اما تاکنون که بیش از ۱۲۰ سال از آن می‌گذرد هنوز موفق به کسب مدال در رشته شمشیربازی نشده‌ایم. در دوره قبل یعنی در المپیک ۲۰۱۶، بیش از هر زمان دیگری به کسب مدال المپیک در این رشته نزدیک شدیم، اما مجتبی عابدینی یک گام کم آورد و به رتبه چهارم رسید. مجتبی در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ با غلبه بر شمشیربازان اوکراین، کره جنوبی و فرانسه، توانست به جمع چهار بازیکن برتر این رقابت‌ها صعود کند. سرانجام وی در رقابت با حریف خود در مرحله نیمه نهایی نتیجه را ۱۵ بر ۱۴ واگذار کرد و در مسابقه رده‌بندی هم در مقابل حریفی از کشور کره جنوبی شکست خورد و موفق به کسب مدال نشد و به مقام چهارمی مسابقات المپیک رسید.

البته بسیار امیدواریم تا عابدینی و یا سه ورزشکار دیگرمان در المپیک توکیو بتوانند نخستین مدال المپیکی این رشته را در تاریخ ورزش کشورمان کسب کنند تا شمشیربازی پس از کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دو و میدانی به پنجمین رشته ورزشی ایران تبدیل شود که در المپیک موفق به کسب مدال شده است.

جهش ورزش ایران در المپیک پس از انقلاب/چشم امید در توکیو به مدال آوران سابق + یک

شمشیربازی اگرچه نخستین رشته ورزشی ایران در المپیک بود، اما رشته کشتی نخستین بار توانست با درخشش امامعلی حبیبی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن مدال طلا را به دست آورد. در همان سال جهان پهلوان تختی هم موفق به کسب طلای دیگری برای ایران شد تا آغازی پرقدرتی در کسب مدال طلا در المپیک برایمان ثبت شود. کشتی پرافتخارترین ورزش ایران در المپیک هم هست و ۴۳ مدال از ۶۹ مدال تاریخ ایران در المپیک، در این رشته کسب شده است. یک رکورد که هیچ کشتی گیری از ایران نتوانسته به آن دست پیدا کند و آن هم کسب ۲ مدال طلای المپیک است. یک بار تختی می‌توانست به این رکورد دست پیدا کند، اما در المپیک ۱۹۵۲ نقره گرفت. در المپیک پیش رو خیلی به حسن یزدانی نابغه کشتی ایران امیدواریم تا بتواند این رکورد را به دست آورد و دومین طلای المپیکش را کسب کند.

از ۴۳ مدال کشتی ایران در المپیک، ۲۰ مدال پیش از انقلاب و ۲۳ مدال پس از انقلاب کسب شده است.

جهش ورزش ایران در المپیک پس از انقلاب/چشم امید در توکیو به مدال آوران سابق + یک

اگرچه نخستین مدال طلای ایران در المپیک در رشته کشتی کسب شد، اما نخستین مدال ایران در بازی‌های المپیک در رشته وزنه برداری به دست آمد. جعفر سلمانی در المپیک ۱۹۴۸ لندن توانست به مدال برنز دست یابد به روند ناکامی‌های ایران در کسب مدال المپیک پایان دهد. رشته وزنه برداری با ۱۹ مدال دومین رشته پرافتخار ایران در المپیک است. این رشته پس از انقلاب با سرعت بیشتری پیشرفت کرد. از ۹ طلای ایران در تاریخ المپیک در این رشته، هشت طلا مربوط به پس از انقلاب است.

جهش ورزش ایران در المپیک پس از انقلاب/چشم امید در توکیو به مدال آوران سابق + یک

تکواندو سومین رشته پرافتخار ایران در تاریخ المپیک است. این رشته بیشتر موفقیتش را مدیون نابغه‌ای به نام هادی ساعی است. کسی که هر دو مدال طلای ایران در تاریخ المپیک را در تکواندو کسب کرد. (المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن) به جز این دو طلا، ما یک نقره توسط محمد باقری معتمد در المپیک ۲۰۱۲ لندن و سه برنز با تلاش هادی ساعی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، یوسف کرمی در المپیک ۲۰۰۴ آتن و علیزاده در المپیک ۲۰۱۲ لندن به دست آوردیم تا مجموع مدال‌های ایران در این رشته به شش مدال برسد. همه این شش مدال پس از انقلاب کسب شده است.

در المپیک پیش رو، آرمین هادی پور و میر هاشم حسینی وظیفه سنگینی برای مدال آوری در ۲ وزن پر تراکم المپیک دارند.

جهش ورزش ایران در المپیک پس از انقلاب/چشم امید در توکیو به مدال آوران سابق + یک

دو و میدانی دیگر رشته‌ای است که توانسته برای ایران در المپیک مدال کسب کند. این رشته با تک مدال نقره احسان حدادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن در رشته پرتاب دیسک مجموع رشته‌های مدال آور ایران در المپیک را به چهار رشته رساند. حال پس از گذشت ۹ سال از آن مدال تاریخی، هنوز هم به احسان حدادی برای کسب دومین مدال دو و میدانی ایران بیشترین امید را داریم. اتفاقی که با توجه به مصدومیتی که برای حدادی رخ داده بود، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

جهش ورزش ایران در المپیک پس از انقلاب/چشم امید در توکیو به مدال آوران سابق + یک

این آمار و ارقام نشان می‌دهد، پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، باعث جهش ورزش ایران به خصوص در المپیک شده است و حال که ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد، همچنان ورزشکاران در میادین مختلف می‌درخشند و به درخشش بیشتر آنهادر المپیک پیش رو امیدواریم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.