• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

در این روزهای سرد به حیوانات غذا ندهید

  • کد خبر : 83159
  • 03 بهمن 1401 - 23:29
در این روزهای سرد به حیوانات غذا ندهید
بام: معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه به افراد توصیه کرد، در روزهای سرد و یخبندان به هیچ وجه به صورت دستی به حیات وحش غذا ندهند.

فرشاد فتاحی در گفت و گو با بام، با اشاره به سرما و یخبندان چند وقت اخیر که محیط طبیعی را تحت تاثیر قرار داده، گفت: کاهش مواد غذایی در دسترس حیات وحش در چنین شرایطی طبیعی است و در طول تاریخ نیز حیات وحش همواره با دوره‌های اینچنینی مواجه بوده، حتی در زمانی که انسانی برای غذارسانی به حیات وحش وجود نداشته است.

وی تغذیه دستی در چنین شرایطی را خلاف رویه طبیعت دانست و عنوان کرد: اینکه در شرایط سخت موجوداتی که قوی هستند باقی بمانند و بتوانند ژن خود را تکثیر کنند همواره در طبیعت رایج بوده و باید ادامه داشته باشد.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه دخالت انسان در  غذارسانی به حیات وحش در فصل سرد سال را باعث خروج حیوانات از چرخه طبیعی و به نوعی دستی شدن آنها دانست و افزود: این کار باعث می‌شود حیوانات نتوانند در شرایط دشوار طبیعت زنده بمانند و همواره به انسان متکی شوند.

فتاحی یکی دیگر از پیامدهای تغذیه دستی حیات وحش را نزدیک شدن گونه‌های جانوری به محیط زندگی انسان اعلام کرد که هم باعث می‌شود گاهی حیوانات به انسان آسیب وارد کنند و هم برخی بیماری‌ها از جمله هاری و آنفلوآنزا منتقل شود.

وی عنوان کرد: با وجود این موارد در برخی نقاط که شرایط خاص بوده و گونه‌های جانوری در معرض خطر باشند، محیط زیست تغذیه حیات وحش را در نقاط خاصی به صورت دستی انجام می‌دهد.

فتاحی با بیان اینکه در استان کرمانشاه نیز در برخی نقاط تغذیه دستی را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست انجام دادیم، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این نقاط قراویز بود که به دلیل جمعیت بالای آهوان با محدودیت دسترسی به علوفه مواجه شدند و مجبور شدیم توزیع دستی علوفه را با همراهی خیرین انجام دهیم.

به گفته فتاحی، خوشبختانه طی سرمای روزهای اخیر گزارشی از تلفات حیات وحش در کرمانشاه نداشته‌ایم.

معاون محیط طبیعی محیط زیست کرمانشاه در ادامه از احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی به دلیل سرمای هوا و با هدف یافتن غذا هم یاد کرد و افزود: در حقیقت زیستگاه‌های ما در قلمرو حیات وحش بنا شده و ما به محدوده زندگی آنها دست اندازی کرده‌ایم.

وی به افراد هشدار داد، در صورت مواجهه با هرگونه حیوان وحشی از آسیب رساندن به آن جدا خودداری کرده و محیط زیست را در جریان بگذارند تا حیوان وحشی را از محدوده مسکونی دور کرده و در صورت نیاز تغذیه دستی برای آن انجام دهد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.