• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
4

شروع فعالیت هیات کوهنوردی زواره با هدف شناسایی و معرفی قله های کویر مرکزی ایران

  • کد خبر : 5891
  • 23 آبان 1399 - 13:13
شروع فعالیت هیات کوهنوردی زواره با هدف شناسایی و معرفی قله های کویر مرکزی ایران
بام نیوز: زواره در حاشیه کویری مرکزی ایران با وجود شن زارها، نمک زارها و تل ها همواره به عنوان شهری کویری شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، سعید مختاریان رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی بخش زواره با اشاره به وجود رشته کوه های متعدد در بخش کویری زواره گفت: رشته کوه های بخش زواره در امتداد کوه های مرکزی ایران با ارتفاع زیاد نزد کوهنوردان حرفه ای شناخته شده است، از آن جمله قله دیان (دندان نیش بزرگ) که ۲۹۴۴ متر ارتفاع دارد که بعد از قله کرکس بلندترین قله منطقه شمال اصفهان است یا قله “بن زاغل” واقع در روستای زاغل ۲۵۵۰ متر و یا قله “تخت چنار” در روستای مهرآباد ۲۶۵۰ متر ارتفاع دارند.


وی با بیان اینکه با وجود چنین ظرفیت طبیعی کوهستانی تا سه ماه پیش ورزشکاران و خانواده های زواره ای از وجود آن بی خبر و یا نسبت به بهره مندی از آن خوشبین نبودند، گفت: با تشکیل هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بخش زواره، این ظرفیت منطقه بیشتر شناسایی شد، به طوری که ورزش همگانی کوهنوردی مورد استقبال قرار گرفت.
وی افزود: با تشکیل هیئت کوهنوردی زواره تاکنون ۱۲ برنامه صعود به صورت مستمر در ارتفاعات روستاهای‌ مختلف دهستان سفلی زواره برگزار شده است که در هر برنامه بطور متوسط ۳۰ تا ۳۵ نفر از خانم ها و آقایان با سنین مختلف شرکت کرده اند.


رئیس هیات کوهنوردی بخش زواره گفت: شناساندن منطقه گردشگری دهستان سفلی ازجمله منطقه حفاظت شده کهیاز و آشنایی شهروندان زواره، اردستان و مردم سایر شهرهای استان و کشور بویژه گردشگران با جاذبه های طبیعی، جانوری و گیاهی از دیگر اهداف ایجاد این هیئت بوده است.
گفتنی است هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بخش زواره فعالیت و برنامه های هفتگی خود را از چهار ماه پیش با دریافت تائیدیه های رسمی وزارت ورزش و فدراسیون کوهنوردی کشور آغاز کرد.


هیئت کوهنوردی بخش زواره در نخستین اقدام رسمی آموزشی خود با همکاری هیئت کوهنوردی استان اصفهان با بهره گیری از اساتید فدراسیون کوهنوردی دو دوره آموزشی کوه پیمایی بطور مجزا برای بانوان و آقایان با شرکت ۲۴ شرکت کننده به مدت ۳ روز را برگزار کرد.

جالبه دهستان سفلی بخش کویری زواره دارای ۹۱ روستا و مزرعه کوهستانی از جمله روستای شهراب مرکز دهستان سفلی، تل آباد، درباغ،  برکی، بیدون، حیدرآباد، دچان، درقه، دولت آباد، زاغل، سرهنگ آباد، سیانک، تورزن، انجیله، سپیده، مزدآباد، مهرآباد، همت آباد، گلشکنان و کهیاز است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5891
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.