• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24592
2
گذری بر طبیعت بکر جنوب آذربایجان‌غربی؛

طرغه بوکان، یاقوت زاگرس

  • کد خبر : 7694
  • 03 آذر 1399 - 12:29
طرغه بوکان، یاقوت زاگرس
بام نیوز: از ویژگی‌های کوه طرغه که می‌توان به آن اشاره کرد، بافت سنگی با دیواره‌های بلند آن است که همین مهم سبب معروفیت آن در میان کوهنوردان و عاشقان صخره نوردی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز؛ یک پنجم سطح خشکى‌هاى جهان را کوه‌ها تشکیل مى‌دهند و بیش از نیمى از جمعیت جهان به منابع آب کوه‌ها براى کشاورزى، برق، صنایع و از همه مهم‌تر آشامیدن وابسته هستند.

۱۲ درصد از جمعیت جهان مستقیماً تحت تاثیر کوه‌ها قرار دارندو سرچشمه‌ مهم‌ترین رودهاى جهان مثل نیل، آمازون و گنگ در کوه‌ها قرار دارد، به همین دلیل کوه‌ها را “برج‌هاى آب شیرین” جهان نامیده‌اند.

ساکنین فلات ایران که در کمربند خشک نیم‌کره شمالی قرار دارند، بیشترین اتکا را به کوه‌های مرتفع داشته و شریان‌های حیاتی میلیون‌ها انسان شهرنشین و کوه‌نشین، به کوه‌ها وابسته هستند.

مهم‌ترین موهبت‌‌های کوهستان؛ آب شیرین، آب مصرفی در کشاورزی برای تولید بخش عمده ای از مواد غذایی و همچنین علوفه مورد نیاز میلیون‌‌ها رأس دام برای تولید مواد پروتئینی و لبنی و … منابعی هستند که کوه‌‌ها نقش اصلی در تأمین و تولید آن‌ها برعهده داشته و دارا بودن همین ویژگی هاست که بهره‌برداری از این منابع را به شیوه ای پایدار ضرورت می بخشد.

مردم شهرستان بوکان در حوزه جنوبی آبریز دریاچه ارومیه نیز با قرار گرفتن در منطقه رشته کوه زاگرس شمالی ازموهبت و نعمت کوهای بلند طی هزاران سال بهرمند و استفاده کرده است.

رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود و دها رودخانه فصلی و محلی تنها گوشه ای از بخشش کوهای این مطقه به مردم بوکان و حوزه جنوبی دریاچه ارومیه بوده است.

۱۸ کوه بالای ۲ هزار متر در مناطق مختلف شهرستان جدای از تامین آب شرب ده ها روستا سبب گسترش و رونق دامداری و کشاورزی نیز شده تا چای که بوکانر ا انبار غله منطقه نام گذاری کرده اند.

یکی از کوهای بسیار زیبا و استوار این شهرستان کوه طرغه است که در فاصله ۲۲ کیلومتری غرب واقع شده و ارتفاع آن ۲۲۲۴ متر ازسطح دریا می باشد.

این کوه از بلندترین قلل جنوب استان آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود و در خط الراس اصلی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است و به‌عنوان یکی از مقاصد کوهنوردان منطقه و ایران، در این کوه ۳ پایگاه برای استراحت کوهنوردان در نظر گرفته‌‌اند

از ویژگی های کوه طرغه که میتوان به آن اشاره کرد بافت سنگی با دیواره های بلند و ۲۰۰ متری آن است که همین مهم سبب معروفیت آن در میان کوهنواران و عاشقان صخره نوردی در سراسر کشور شده است.

از روستا های اطراف طرغه می توان به روستای” کانی گردله ” ، ” سید آباد ” ، ” عزیز کند ” ، ” ترغه ” ، “علیم آباد ” اشاره نمود که مسیر های معمول برای دست یابی به قله ی ۲۲۵۲ متری آن ؛ مسیر دولی گه وان ، مسیر دوله گه وره و مسیر سید آباد است و نرمال ترین مسیر ، مسیر سید آباد می باشد .

طرغه دارای ذخایر آبی نسبتاً فراوانی است که معروفترین چشمه ی آن کانی سنگران نام دارد که همین مهم در ایام کهن سبب شده که این کوه محل زندگی تمدن های مختلفی از ماناها گرفته تا اشکانیان باشد.

کتیبه معروف طرغه که به زبان ایلامی گواهی بر شکوفای تمدن در این کوه بوده است که متاسفانه به دست غارتگران این کتیبه به سرقت رفت.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7694
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانی پرس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.