• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

مروری بر حادثه تلخ دره یخار دماوند

  • کد خبر : 78237
  • 28 مرداد 1401 - 14:29
مروری بر حادثه تلخ دره یخار دماوند
انجمن پزشکی کوهستان ایران: طبق‌ شواهد موجود و گزارش امداد و نجات کوهستان همنوردان جوان کرمانشاهی از دست رفته در حادثه اخیر دره یخار در هنکام فرود پس از انحراف، به اشتباه وارد دره یخار بالای دهلیز اصلی ( 1 ) شده و از آنجا سقوط می کنند.

طبق‌ شواهد موجود و گزارش امداد و نجات کوهستان همنوردان جوان کرمانشاهی از دست رفته در حادثه اخیر دره یخار در هنکام فرود پس از انحراف، به اشتباه وارد دره یخار بالای دهلیز اصلی ( ۱ ) شده و از آنجا سقوط می کنند.

جایی که ریزش سنگ بصورت رگباری تا پایان فصل گرم سال به وفور مشاهده میگردد تا اینکه در نهایت در نقاط ( ۲ ) و ( ۳ ) متوقف میشوند.

گروه امداد و نجات با توجه به ریزش سنگ در دهلیز اصلی تصمیم میگیرند با ایجاد کارگاه در یکی از دهلیز های فرعی ( ۴ ) با ایجاد کارگاه خود را به حادثه دیدگان رسانده تا بتوانند اجساد این عزیزان را از طریق همین دهلیز که بارش کمتر سنگی دارد خارج کنند که در میان راه متوجه می گردند ریزش سنگ هم در این مسیر زیاد می باشد و علیرغم ریزش سنگ نفر پیشرو به مسیر خود ادامه داده تا به نزدیکی اجساد خود را می رساند که متاسفانه با مانع بزرگی مواجه میگردد !!

با توجه به ذوب یخها و ایجاد سیلابهای کم سابقه و رانش بخشی از منطقه شکاف بسیار بزرگ و عمیقی ایجاد شده ( ۵ ) که عملا با توجه به ریزش رگباری سنگ دسترسی به اجساد امکان پذیر نمی شود و تصمیم بر این می گیرند تا در فصل سرد دماوند که سرما موحب یخبندان در منطقه میشود و ریزش سنگ به حداقل میرسد عملیات بالا کشی اجساد انجام گردد.

نا گفته نماند هنگام بازگشت نفر پیشرو از دهلیز فرعی تکه سنگی به پای ایشان اصابت کرده و موجب آسیب دیدگی جزیی در ناحیه پایشان میگردد.

لازم به ذکر است زمستان دماوند خصوصا ضلع شمال و دره یخار از ماه آینده آغاز میگردد که با تمهیداتی که امداد و نجات انجام داده اند این مهم به امید خدا با موفقیت به پایان خواهد رسید تا پیکر این عزیزان هر چه زودتر در اختیار خانواده گرانقدر و عزادارشان قرار گیرد.

در اینجا جا دارد ضمن عرض خسته نباشی و خداقوت به یگان ویژه امداد و نجات مستقر در دماوند خصوصا آقایان صادقی فر، خادم، لشگری، وفوقی… و کلیه عزیزانی که نامشان را فراموش کرده ایم برای ایشان سلامتی مستدام آرزو می نماییم.

هشدار: بهترین صعود به هر قله ای فقط و فقط سلامتی است و هر یک از ما کوهنوردان از این قائده مستثنی نیستیم و نگارنده نیز دارای تجربه تلخی در مصدومیت در کوهستان می باشد. در یکی از همین حوادث نگارنده هنگام مصدومیت ۱۵ تن از افراد امداد و نجات ۵ ساعت تمام جان خود را کف دست قرار داده تا جان وی را نجات دهند.
ربیعی
با ویرایش

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.