• امروز : یکشنبه, ۲۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 10 March - 2024
کل اخبار 24609
1

نجات یک بهله «هما» در کوه‌های شمالی زنجان

  • کد خبر : 69429
  • 09 بهمن 1400 - 18:52
نجات یک بهله «هما» در کوه‌های شمالی زنجان
بام نیوز: رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: یک بهله «هما» در کوه‌های شمالی زنجان (اراضی روستای شیرمشه از توابع طارم) نجات پیدا کرد.

پرویز رستمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز در زنجان اظهار کرد: روز جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰، با تماس از سوی کوهنوردان مبنی بر زخمی شدن یک پرنده شکاری بزرگ چثه محیط‌بانان عازم منطقه شدند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان اضافه کرد: بنده به همراه محیط‌بانان غفور بدری و رضا بوشاسب در منطقه حضور یافته و بعد از پیاده‌روی به سمت ارتفاعات و مشاهد یک بهله هما که متاسفانه با شلیک تیر زخمی شده بود، اقدام به نجات این گونه با ارزش کردیم.

وی با بیان اینکه هما، گونه‌ای پرنده شکاری بزرگ‌جثه از تیره بازان و راسته بازسانان است که در کوه‌های ‌مرتفع دنیا از جمله مناطقی از ایران زندگی می‌کند، عنوان کرد: این پرنده مانند دیگر کرکس‌ها عمدتا لاشه‌خوار است اما عمدهٔ غذای آن را مغز استخوان تشکیل می‌دهد.

رستمی با بیان اینکه هما تنها گونه کرکس است که رژیم غذایی آن تقریباً منحصراً (۷۰ تا ۹۰ درصد) استخوان است، ادامه داد: جمعیت این گونه همچنان در حال کاهش است و در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر (IUCN) بوده و به عنوان یک «گونه در نزدیکی تهدید» تعریف شده‌ است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=69429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.