به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، در نوشتار زیر به نکات ایمنی در خصوص بالگرد امداد کوهستان پرداخته شده است.
توضیحات کوتاهی در مورد خود هلیکوپتر برای آشنایی بیشتر :
۱- هلیکوپتر بر عکس تمام وسایل پرنده دیگر که قابلیت گلاید دارند بوسیله نیروهایی کار میکند که در تضاد با هم قرار دارند و کوچکترین اختلالی در کارش موجب بروز یک فاجعه میگردد .
۲- وزن برخواستن برای هر هلیکوپتر میزان مجازیست و پرواز با بیش از این وزن غیر ممکن است .
۳- ملخ هلیکوپتر در هنگام چرخش (حدودا ۳۳۰ دور در دقیقه ) نا مریی میشود و سرعتی (سرعت زاویه ای ) نظیر یک گلوله شلیک شده دارد و کوچکترین تماس با آن باعث آسیب شدید میگردد .
۴- ملخ دم برای خنثی کردن گشتاور چرخش ملخ اصلی و سرعت چرخش آن حدودا ۳برابر ملخ اصلیست .
۵- سرعت گردش ملخ در تمام طول پرواز ثابت است و این زاویه حرکت ملخ است که تغییر میکند .
۶- نیروی ایستادن در جا برای یک هلیکوپتر از نیرویی که برای پرواز نرمال استفاده میکند بیشتر است .
۷- هلیکوپتر در حالت ایستا برای امداد مانند یک شئی معلق بسیار آسیب پذیر بوده و باد شدید (بیشتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت ) یا حرکات پاندولی امداد گر یا بار خارجی میتواند باعث عدم تعادل آن و بروز حادثه گردد .
۸- هر چه ارتفاع بیشتر شود با توجه به رقیق شدن هوا از توانایی وسیله پرنده کم خواهد شد .
۹- هلیکوپتر ها در ایران دارای ۳ خدمه میباشند . خلبان (سمت راست کابین ) کمک خلبان (سمت چپ ) و کروچیف (پشت کابین ) . کروچیف مسوول کابین و امور مسافران بوده و تمام هماهنگی مسافرین با خلبان باید بوسیله کروچیف و اجازه او انجام گیرد .
۱۰- امداد در کوهستان با توجه به وجود بادهای غیر طبیعی ، رقیق بودن هوا ، نیاز به پرواز ایستا ، عدم وجود جای مناسب برای نشستن ، نزدیک شدن به صخره ها و عدم دسترسی به رادیو از پرواز های بسیار خطرناک به شمار میرود و خلبان و خدمه خود در معرض خطر جدی قرار دارند .
قسمت دوم به رفتار کوهنورد در مقابل یک هلیکوپتر امداد اشاره دارد :
۱- در هنگام نزدیک شدن هلیکوپتر امداد بوسیله افروختن دود یا تکان دادن یک پارچه رنگی به خلبان در دیده شدن خود کمک کنید .
۲- پشت به باد باستید با دستان باز … با این کار جهت باد و نشستن در جهت مناسب را به خلبان نشان دهید .
۳- حداقل محل مناسب برای نشستن هلیکوپتر ۳۰ m در ۳۰m است . در غیر این صورت خلبان قادر به نشستن نخواهد بود .
۴- در هنگام نشستن از هلیکوپتر دور شده و پشت به هلیکوپتر بنشینید . برای محافظت از چشمها در اثر برخورد سنگ و خارو خاشاک دستان خود را روی صورت بگیرید .
۵ – هرگز از پشت یا سمت شیب دار به هلیکوپتر نزدیک نشوید .
۶ – نزدیک و دور شدن به هلیکوپتر حتما باید با زاویه ۴۵ درجه از دماغه هلیکوپتر انجام شود تا خلبان آگاهی لازم را داشته باشد .
۷ – اگر هلیکوپتر در حالت ایستا قرار دارد و نمیتواند بنشیند از انجام حرکات شدید هنگام سوار و پیاده شدن خودداری کنید .
۸- چنانکه هلیکوپتری در حال استارت یا شات داون کردن میباشد از نزدیک شدن به آن تا ثابت شدن کامل ملخ خودداری کنید .
۹ – حواستان به تجهیزاتی نظیر باتوم یا کلنگ کوهنوردی باشد که عمودی نگرفته باشید !.
۱۰ – اشیا شل مانند کلاه یا دستمال سر و … را هنگام نزدیک شدن هلیکوپتر با دست بگیرید .
۱۱- فرکانس تماس اضطراری در تمام جهان ( ۴۰٫۵۰ FM) و ( VHF 121.50) می باشد .
۱۲- چنانچه رادیو در اختیار دارید از بلاکه کردن یا صحبت بی مورد در رادیو خودداری کنید .
۱۳ – پس از ورود به داخل کابین فورا نشسته و کمربند ایمنی را ببندید .
۱۴- از جمع کردن بار و مسافرین در یک سمت کابین خود داری کنید .
۱۵ – از بردن مواد سوختی و محترقه به داخل کابین خودداری کنید .