• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

وقتی صدم ثانیه‌ها کارساز می‌شوند

  • کد خبر : 54576
  • 28 شهریور 1400 - 21:47
وقتی صدم ثانیه‌ها کارساز می‌شوند
بام نیوز: وقتی صدم ثانیه‌ها کارساز می‌شوند، دست سریعترین مرد عمودی جهان را از نشان مسابقات سنگنوردی سرعت مسکو کوتاه می‌کنند و دریغ و حسرت بیکران برجای می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، چهار سنگنورد قزوینی که ۸۰ درصد تیم ملی را تشکیل می دادند به مسابقات قهرمانی جهان در روسیه اعزام شدند اما ظاهرا این دفعه بخت و اقبال با آنها یار نبود و دست تهی از دیار روس ها بازگشتند.
رضا،مهدی و میلاد علیپور به همراه امیررضا کرمپور چهره جوان معرفی شده به جامعه سنگنوردی ایران و جهان چهار سنگنورد اعزامی از استان قزوین به مسابقات قهرمانی جهان در روسیه بودند که کسب مدال برای آنها پیش بینی می شد و در این میان رضا علیپور فردی که عنوان سریعترین مرد عمودی جهان را در قبضه داشت امید کسب نشان طلا بود.
اما در این دوره از مسابقات شاید کرونا کار خود را کرده بود و دوری از میدان مسابقات بر ملی پوشان تاثیر خود را گذاشت تا این‌ بار قلاب ماهی گیریشان مثل دوره های گذشته از دریای سنگنوردی مسکو-مهد سنگنوردی جهان-مدال های خوشرنگ صید نکند.
یا شاید حریفان آنقدر قوی شده بودند که رضا علیپور با هفت صدم ثانیه اختلاف باید نفر ششم شود،هفت صدم ثانیه می دانی یعنی چقدر؟ یعنی چند دم و بازدم که برای ما هیچ اهمیتی ندارد اما سرنوشت یک ورزشکار شاید هم مسیر زندگی و شاید نگاه اقشار مختلف جامعه را به او تغییر می دهد.
یعنی حالا که رضا علیپور بعد از بارها کسب نشان طلا این بار دست خالی آمده، این صدم ثانیه‌ها توانستند از ارزش های او بکاهند و ابهت و هیبت این قهرمان و اسطوره‌ ورزشی را در هم بشکنند؟ اما نباید زود قضاوت کرد.
اگر نگاهی به رکوردهای این مسابقات بیندازیم می بینیم نفر اول این دوره از مسابقات، رکورد ۵.۷۲، نفر دوم ۵.۷۴، نفر سوم ۵.۷۶، نفر چهارم ۵.۷۷، نفر پنجم ۵.۷۹۱ و نفر ششم رضا علیپور رکورد ۵.۷۹۷ را ثبت کرده اند که رقابت صدم ثانیه ها و مسابقه با غول های جهان است و در این دنیای تغییر و تحول استانداردهای ورزشی نباید استمرار قهرمانی را برای سال های متوالی از یک نفر انتظار داشت.
آن هم درحالیکه هنوز قزوین دیواره سنگنوردی استاندارد و سرپوشیده ندارد و تغییرات مداوم استانداردهای گیره های سنگنوردی سرعت، سرعت رسیدن قهرمانان به سکوها را گرفته و حفظ رکوردهای قبلی و ثبت رکوردهای جدید را برای قهرمانان دشوار و بلکه ناممکن می کند.
این آمار نشان می دهد در رشته سنگنوردی در ماده سرعت واقعا صدم ثانیه ها سرنوشت ساز هستند و موجب دستیابی ورزشکاران به نشان های خوشرنگ می شوند و نمایندگان اعزامی ایران کار سختی را در پیش رو دارند و امثال علیپورها باید با قهرمانان جهان از روسیه و آمریکا نفس در نفس، گوی رقابت دربازند.
نکته جالب تر این رقابت ها رتبه‌های سایر نمایندگان ایران بود: میلاد علیپور ، بیستم، احسان اسرار، بیست‌ویکم، امیررضا کرم‌زاده بیست‌ودوم و مهدی علیپور بیست‌وهشتم شدند که نشان می دهد استانداردهای سرعت در رشته سنگنوردی تغییر کرده و باید فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران فکری به این حال بکند وگرنه در دوره بعد احتمالا دست ورزشکاران ایران از این مقام های نه چندان مطلوب هم خالی خواهد ماند.
رضا علیپور در سال ۲۰۱۷ توانسته بود با ثبت زمان پنج ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه، رکورد سرعت را به نام خود ثبت کند اما پس از چهار سال این رکورد شکسته شد و یک سنگنورد اندونزیایی توانست در مسابقات جام جهانی سنگنوردی به میزبانی آمریکا با ثبت زمان پنج ثانیه و ۲۰۸ هزارم ثانیه رکورد این ماده را به نام خود ثبت نماید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.