• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
1

چطور در کوهستان از صاعقه در امان بمانیم؟

  • کد خبر : 85452
  • 06 اردیبهشت 1402 - 1:14
چطور در کوهستان از صاعقه در امان بمانیم؟
بام: یک مربی کوهنوردی به بیان راهکارهایی برای در امان ماندن از صاعقه در کوهستان پرداخت.

بهرام حسینی در گفت و گو با بام با بیان اینکه معمولا افرادی که به کوهستان می روند به دو دسته کوهنوردان و کوه روها تقسیم می شوند.  افزود: افراد کوهنورد کسانی هستند که دوره های تخصصی مانند دوره های هواشناسی، امداد و نجات، محیط کوهستان، سنگ نوردی و … را گذرانده و باتوجه به آموزش هایی که دیده اند، کمتر دچار حوادث می شوند، اما ۹۰ درصد از حوادث کوهستان برای کسانی پیش می آید که کوه رو هستند و چنین دوره هایی را نگذرانده اند.

حسینی گفت: به همه کسانی که در فصل بهار و پاییز به کوه می روند، توصیه می کنیم حتما دوره های لازم را بگذرانند تا دچار حادثه نشوند.

وی در ادامه بااشاره به وقوع بارش های رگباری در فصل بهار، اظهار کرد: سالانه در فصل بهار و پاییز به واسطه این نوع از بارش‌ها و وقوع صاعقه تعدادی از کوهنوردان جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی این فصل از سال متغیر است، به گونه‌ای که هوا به یکباره منقلب می شود و این مسئله مخاطراتی را برای کسانی که به کوهستان رفته اند، ایجاد می‌کند.

این مربی کوهنوردی یکی از مهمترین مخاطرات کوهستان در چنین شرایط آب و هوایی را صاعقه یا همان رعد و برق عنوان کرد و گفت: افرادی که معمولا کوه رو هستند و با اصول کوهنوردی آشنا نیستند، در این شرایط آب و هوایی نمی دانند چگونه باید از خود محافظت کنند و در امان بمانند، برای همین اغلب این دسته از افراد دچار حادثه می‌شوند.

وی تاکید کرد: برای نمونه این  دسته از افراد زمان صاعقه اگر درختی تنها را در کوهستان پیدا کنند، زیر آن درخت پناه می گیرند، درحالی که همان درخت به مانند یک آنتن برای صاعقه عمل می کند و خطرساز خواهد بود. بنابراین به همه کسانی که در زمان رعد و برق و صاعقه در ارتفاع و یا کوهستان هستند، توصیه می‌کنیم که از پناه گرفتن زیر درخت هایی که به صورت تکی افتاده اند و یا تک صخره های مرتقع پرهیز کنند.

وی متذکر شد: این افراد در زمان صاعقه باید گوشی های تلفن همراه خود را خاموش کنند، چرا که مانند یک آنتن برای صاعقه عمل می کند و مرگ آفرین خواهد بود.

این مربی کوهنوردی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید وسایل فلزی را از خود دور کرد، گفت: همچنین از قرار گرفتن روی خط الرس کوهستان باید به طور جد خودداری کرد و به سرعت ارتفاع خود را باید کم کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85452

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.