• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2
گزارش صعود:

گزارش برنامه صعود به قله شاهین از مسیر کشه

  • کد خبر : 4121
  • 11 آبان 1399 - 0:33
گزارش برنامه صعود به قله شاهین از مسیر کشه
گزارش برنامه صعود به قله شاهین از مسیر کشه ***گرامیداشت یاد و خاطره همنوردان جانباخته در اشترانکوه***

گزارش برنامه صعود به قله شاهین از مسیر کشه
***گرامیداشت یاد و خاطره همنوردان جانباخته در اشترانکوه***

۱- مشخصات کلی برنامه :
نام منطقه :شهرستان نطنز، روستای کشه
ارتفاع مبدا صعود: ۲۱۶۱ متر
ارتفاع قله: ۳۸۵۰متر

مسیرهای صعود:
الف:مسیر کشه
ب-مسیر طامه
ج-مسیر بیدهند
بهترین مسیر صعود: بهترین مسیر صعود به قله شاهین مسیر روستای کشه است.
مسیر صعودی برنامه:روستای کشه
تاریخ اجرا : جمعه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۶
مدت برنامه :یک روزه
نحوه اجرا(مستقل و مشترک): مستقل
نام گروه میزبان یا مهمان: –
مبداء حرکت:میدان جمهوری اسلامی شهر اصفهان موسوم به دروازه تهران
ساعت و تاریخ حرکت:ساعت ۰۴:۳۰ صبح روز جمعه ۱۲ آذر ۹۶
فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مسافت: مبدا حرکت به سمت قله (روستای کشه) در ۳۰ کیلومتری شهرستان نطنز و ۱۰۰ کیلومتری اصفهان واقع گردیده و به لحاظ زمانی حدودا یک و نیم ساعت تا اصفهان فاصله دارد.
نحوه دستیابی به منطقه (وسیله نقلیه عمومی):یک دستگاه خودروی مینی بوس
نام راننده:جناب آقای توکلی

۲- نام مسئولین و اعضای شرکت کننده:
سرپرست : محمد سعید حیدری
مربی: آرش باقری
سرقدم: محمد سعید حیدری
عقب دار :حمید امینی
کمیته فنی : پویا ابوطالبیان
بهداشت و کمکهای اولیه: ملیحه سلیمیان
عکاس و فیلمبردار: سعید دهقانی
نویسنده گزارش: مجید غلامحسین گودرزی

۳- سیمای جغرافیایی منطقه :
ارتفاعات و نقاط مهم منطقه (قلل همجوار، گردنه ها، دره ها و … با توصیف چشم اندازها): قله شاهین دومین قله بلند و مشهور منطقه کوهستانی کرکس است که در شهرستان نطنز و استان اصفهان واقع گردیده.
بلند ترین و معروفترین قله های این منطقه کوهستانی به ترتیب اهمیت و ارتفاع عبارتند از :
-۱ قله کرکس با ارتفاع ۳۸۹۵ متر
-۲ قله شاهین با ارتفاع ۳۸۵۰ متر
-۳ قله کرگز یا کرگش با ارتفاع ۳۵۸۸ متر

راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت (آسفالت- خاکی):
برای رفتن به روستای کشه از اصفهان در مسیر بزرگراه اصفهان به تهران و پس از عبور از شاهین شهرو منطقه صنعتی مورچه خورت ادامه مسیر داده تا به روستای طارق رسیده و از جاده اصلی آسفالته اصفهان به تهران در جهت شمال به سمت شهرستان نطنز تغییر مسیر می دهیم و قبل از ورود به نطنز وارد روستای کشه میشویم.در بالادست روستا و در انتهای باغات به چشمه های دایمی آب موسوم به«چشمه اصفهانی ها» می رسیم.
در این منطقه یک مجموعه گردشگری و تفریحی موسوم به رایان وجود دارد که داراد امکانات رفاهی مناسبی از قبیل ویلاهای مسکونی،رستوران ،نمازخانه،سرویس بهداشتی و پارکینگ می باشد.

نام نزدیکترین شهر یا روستا:
نزدیکترین شهر به کوه شاهین نطنز و نزدیکترین روستا ،روستای کشه می باشد.
پمپ بنزین و پاسگاه های بین راه :
نزدیکترین جایگاه سوختگیری پمپ بنزین شهرستان نطنز و نزدیکترین پمپ بنزین در مسیر جاده نیز پمپ بنزین مورچه خورت می باشد.
نزدیکترین مراکز امدادی و درمانی:
نزدیکترین مرکز امدادی و درمانی به کوه شاهین مرکز فوریتهای پزشکی نطنز است.شماره تلفن این مرکز ۵۴۲۲۷۴۷۷ و ۵۴۲۲۷۴۷۴ می باشد.
نوع پوشش گیاهی منطقه :

منطقه کرکس و کوه شاهین به دلیل وجود منابع آب کافی و مستعد بودن شرایط اقلیمی از پوشش گیاهی و جانوری نسبتا متنوع برخوردار است. پوشش گیاهی این منطقه بیشتر گیاهانی نظیر انواع گندمیان، درمنه، گون ، گیاهان دارویی و درختچه های پراکنده را شامل می شود.
جانوران منطقه : جانوران منطقه عبارتند از: کل و بز ، قوچ و میش وحشی، آهو ، گراز ، گرگ ، شغال ، کفتار و پایکا که نوعی موش صحراییست که در ارتفاعات زندگی می کند.
در حین صعود به قله و در میانه مسیر دره «لازرن» یک قلاده گرگ مشاهده شد.

۴-شرح اجرای برنامه :
به نام آفریدگار کوه ها
رآس ساعت ۴ صبح روز جمعه مورخ ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۶و بر اساس هماهنگی به عمل آمده توسط سرپرست گروه با سایر نفرات، تمامی چهارده نفر اعضای تیم در محل دروازه تهران حاضر شدند. پس از انجام مقدمات و چیدن کوله پشتی ها در خودروی مینی بوس راس ساعت ۰۴:۳۰ سوار بر مینی بوس و عازم روستای کشه شدیم.

پس از طی کردن مسیر جاده ساعت ۶ صبح و در حالی که هنوز آفتاب طلوع نکرده بود به روستای کشه رسیده و در انتهای جاده آسفالته بعد از مجتمع تفریحی گردشگری رایان توقف نمودیم. لازم به ذکر است که برای ورود به داخل این مجتمع تفریحی گردشگری مبلغی از بازدیدکنندگان توسط انتظامات درب ورودی اخذ می گردد.پس از توقف تمامی اعضا با کوله پشتی ها پیاده شده و تحت نظر مربی گروه آقای آرش باقری در طول جاده اقدام به دویدن کردیم و با انجام حرکات کششی و نرمشی بدن ها را برای حرکت به سمت قله گرم نمودیم.

IMG_20171220_084330

سپس سرپرست گروه ضمن بیان مطالبی در خصوص چگونگی اجرای برنامه، ویژگیهای منطقه، مسیر صعود، تقسیم وظایف و مسوولیتها و معارفه اجمالی راس ساعت ۰۶:۳۰ دستور حرکت را صادر کردند.

آفتاب هنوز به طور کامل طلوع نکرده بود و هوا کمی سرد بود. ابتدای مسیر حرکت یک جاده خاکی بود که تا محلی موسوم به درختان گردو امتداد داشت. در انتهای این مسیر و قبل از درختان گردو در سمت چپ جاده با شیبی نسبتا ملایم در ابتدای مسیر پاکوب به راه خود ادامه دادیم و پس از عبور از چند شیب وارد دره ای بسیار زیبا با تصاویری چشم نواز به نام دره«لازرن» شدیم.

IMG_20171220_084314هر چه در این دره به سمت قله پیش می رفتیم آفتاب بالاتر آمده ،هوا روشنتر و به تبع آن گرمتر می شد. اما نسیم سردی که از مقابل و در خلاف جهت حرکت تیم می وزید احساس گرمای حاصل از بالا آمدن خورشید را کمرنگ تر می کرد. تیم در این دره که به تدریج بر زاویه شیب آن افزوده می شد به حرکت خود ادامه داده تا راس ساعت ۸ صبح با اعلام سرپرست برای استراحت و صرف صبحانه در محلی مناسب توقف نمود. در محل توقف جوی آبی که از بالادست جاری بود وجود داشت که در اثر سرمای شدید کاملا یخ زده بود.

IMG_20171220_084311

حالا دیگر خورشید کاملا طلوع کرده بود و به جهت اینکه مکان انتخاب شده برای استراحت و صرف صبحانه مصون از وزش باد بود گرمای دلچسبی را به تن اعضای تیم ارزانی می کرد.
راس ساعت ۰۸:۳۰ و با اعلام سرپرست، تیم حرکت مجدد خود را شروع کرد. ادامه مسیر در دره شیب تندی داشت و صعود در این شیب تند در مقاطعی نفس گیر بود. ضمن اینکه در مکانهایی با فاصله نسبتا زیاد روی سنگهای صفحه مانند و با ابعاد بزرگ و کوچک که متحرک و لغزنده بودند مجبور به ادامه حرکت بودیم. همین امر حرکت را دشوارتر کرده و انرژی بیشتری راطلب می کرد.

ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه بود که سرپرست به تیم استراحت نسبتا طولانی برای نوشیدن آب و خوردن تنقلات داد. در طول زمات استراحت مربی اقدام به بیان چند نکته آموزشی کرده و اصول گام برداری،تنفس و روش صحیح استفاده از باتوم را برای اعضا توضیح داده و نکات مهم و کارسازی را در این خصوص بیان نمودند.

IMG_20171220_084309

پس از استراحت و اتمام نکات آموزشی ساعت ۱۱:۱۰ دقیقه تیم دوباره به راه افتاد و در شیبی بسیار تند که به خط الرأس قله منتهی می شد حرکت کرد. از آنجا که با افزایش ارتفاع و نزدیک شدن به یال بر سرعت باد و سرما افزوده می شد و نیز به دلیل یکسان نبودن توان جسمی و توانایی اعضا، سرعت حرکت نسبت به قبل کمتر شده بود. مضاف بر اینکه شیب مسیر حرکت که حالا دیگر به انتهای دره می رسید بسیار تند و نفس گیر بود.

با تمام این تفاسیر ساعت حدودا ۱۲ را نشان می داد که خود را در منتهی الیه مسیر شیب نفس گیر دره بلازر یافته و به امر سرپرست تیم به استراحت پرداختیم و خود را برای حرکت بر روی خط الرأسی که ما را در سمت راست به قله شاهین می رساند آماده کردیم. پس از استراحتی کوتاه به دلیل اینکه از این نقطه، مسیر تیغه ای می شد و نیاز به درگیری مختصری با سنگ داشت و اغلب سنگها ریزشی و فرسوده بودند، سرپرست آرایشی جدید به تیم داد.

چینش اعضا را طوری مرتب کردند که اعضای ضعیفتر بین اعضای قویتر قرار گرفته تا تحت حمایت و هدایت هم حرکت را ادامه دهند.این آرایش جدید با توجه به شناختی که سرپرست از تک تک اعضا بدست آورده بود در جهت برقراری ایمنی بسیار کارساز بود.IMG_20171220_084319

گروه بر روی خط الرأس قله و در مبارزه با بادی که سرعت و سردی بسیار زیادی داشت به سمت قله حرکت کرد. در ساعت ۱۲:۳۰ برفراز قله شاهین ایستادیم. در دوردستها و در جهت شمال نوک قله زیبا و غرورآفرین دماوند از ابرها سربرآورده بود و دیدنش شور و شعف حاصل از صعود را دوچندان می کرد.

IMG_20171220_084324

پس از استراحتی کوتاه و گرفتن چند عکس یادگاری به یاد و خاطره همنوردان فقید خراسانی در حادثه ریزش بهمن در اشترانکوه لرستان و همچنین راهنمای الیگودرزی آن تیم به دستور سرپرست از مسیر پناهگاه کرکس فرود خود را به سمت پایین آغاز کردیم. پس از انجام چند تراورس خود را در ابتدای شیبی بسیار تند و خطرناک که ما را به پناهگاه کرکس می رساند مشاهده کردیم. باد سرد همچنان می وزید. تیم بدون توقف و استراحت به فرود خود ادامه داد و پس از آخرین تراورس پناهگاه کرکس را که در انتهای دره با شیب تند مزبور خودنمایی می کرد ملاحظه نمود. این دره به موازات دره صعود یا همان دره لازرن بود. ساعت ۱۴:۴۰ بود که به پناهگاه رسیدیم. تحت نظر مربی گروه با انجام حرکات کششی و نرمش هایی چند اقدام به سرد کردن نمودیم و برای استراحت، خواندن نماز و صرف ناهار وارد پناهگاه شدیم.

پناهگاه کرکس دارای امکانات مناسبی بوده و آب چشمه ای که در نزدیکی آن وجود دارد بسیار سرد و گواراست. پس از استراحت رأس ساعت ۱۵:۴۵ حرکت به سمت پایین را آغاز و از پناهگاه خداحافظی نمودیم. به درختان گردو رسیده و استراحت اندکی نموده و دوباره به راه افتادیم و به محل تلاقی مسیرهای پاکوب صعود و فرود رسیدیم. با ادامه مسیر در انتهای پاکوب به جاده خاکی که ما را به روستای کشه و مجتمع گردشگری رایان می رساند رسیدیم.

IMG_20171220_084316به پیشنهاد مربی و موافقت سرپرست ضمن استراحت، مربی اقدام به آموزش نکاتی در مورد نحوه حمل مصدوم به چند روش و مشخصا با استفاده از باتوم و کوله پشتی نموده و در خصوص اهمیت امداد و نجات در کوهستان توضیحات ارزشمندی را ارایه کردند. سپس تیم در مسیر جاده خاکی حرکت و در میانه راه از رودخانه فاقد آبی که به موازات جاده بود گذشت. در آنسوی رود در مسیر پاکوب که تا مجتمع رایان ادامه داشت طی مسیر کرده و در ساعت ۱۷:۴۵ به مینی بوس رسید. پس از انجام نرمش به جهت سرد کردن بدن و تعویض لباس و استفاده از سرویسهای بهداشتی مجتمع ، ساعت ۱۸:۱۰ سوار مینی بوس شده و به سمت اصفهان حرکت کردیم. ساعت ۱۹:۴۰ در حالی که به لطف خدا کلیه اعضای تیم به سلامت قله شاهین را صعود کرده بودند به دروازه تهران رسیدیم.

وضعیت راه پاکوب یا مالرو:
مسیر صعود و فرود به قله شاهین در انتهای مسیر جاده خاکی و در سمت چپ جاده و قبل از درختان گردو دارای پاکوب مشخص بوده اما در مقاطعی از مسیر و مخصوصا آخرین شیب منتهی به یال قله پاکوب محو می شود اما مسیر کاملا مشخص و نمایان است.

آب و هوای زمان اجرا:
در زمان اجرای برنامه در ابتدای روز هوا آفتابی و در قسمتهایی از آسمان لکه های بزرگ ابر هویدا بود اما با گذشت زمان و وزش باد تمام آسمان ابری شد و تقریبا از آفتاب خبری نبود و هوا بسیار سرد بود.

محل های مناسب شب مانی و کمپ و بیتوته ها:
بهترین محل برای شب مانی در صعود به قله شاهین پناهگاه کرکس است که از امکانات نسبتا مناسبی نیز برخوردار است.

منابع دسترسی به آب (چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ، برکه و …):
در مسیر صعود و فرود چشمه ها و جوی های آب مشاهده شد اما به دلیل سرمای شدید آب آنها یخ زده بود اما در محل پناهگاه چشمه آب نوشیدنی بسیار سردی با حجم آب نسبتا خوبی وجود داشت.

آموزشهای انجام شده در طول برنامه توسط سرپرست یا مسئول فنی:
در طول مسیر اجرای برنامه آموزشهای بسیار مفید و ارزشمندی توسط مربی تیم جناب آقای آرش باقری به اعضا داده شد که بسیار بجا و اثر گذار بود. عنوان آموزشهای داده شده در شرح گزارش برنامه به تفصیل بیان شده است.
وضعیت روانی و روحیه افراد گروه در طول برنامه:
وضعیت روانی و روحیه افراد گروه بسیار عالی بوده و اعضا از نشاط و روحیه بسیار عالی برخوردار بودند ضمن اینکه مربی و سرپرست و سایر مسوولین هماهنگی بسیار خوبی داشتند و این از نقاط مثبت و قوت برنامه بود.

تعداد نفرات شرکت کننده :
۱۴ نفر
اسامی نفراد شرکت کننده :
خانم ها : مرجان دادار-ملیحه سلیمیان-اعظم اکبری
آقایان: محمد سعید حیدری-آرش باقری-پویا ابوطالبیان-مسعود پورمیدانی-حمید امینی-ولی اله کاظمی-مجید غلامحسین گودرزی-رضا صالح زاده-سعید دهقانی-مجتبی اصفهانی-علی حجازی

-تذکرات و نکات سودمند برنامه:

۱- اگر قصد صعود زمستانه در برف به قله شاهین است اولا حتی الامکان از مسیر صعود دره بلازر استفاده نشود چرا که امکان ریزش بهمن در این مسیر با توجه به وجود شیبهای بسیار تند وجود دارد.ثانیا از تجهیزات و پوشاک کامل و مناسب فصل زمستان استفاده شود.
۲- ترجیحا برای صعود در فصل زمستان جی پی اس و بی سیم به همراه تیم باشد.
۳- در انتهای مسیر صعود به قله و حرکت بر روی خط الرأس با توجه به تیغه ای بودن مسیر و ریزشی بودن سنگ ها و امکان وجود یخ و برف لغزنده کلیه نکات ایمنی رعایت شود.
۴- وضعیت آنتن دهی موبایل در اکثر نقاط مسیر نسبتا خوب بود.

وسایل شخصی مورد نیاز مهم:
باتوم – بادگیر – کلاه کاسک –

وسایل گروهی مورد نیاز:
جی پی اس-کیف بقا – جعبه کمکهای اولیه –فیس کاور –عینک آفتابی –وسایل بهداشتی وشخصی- کفش مناسب
امکان استفاده از باربران محلی (نحوه هماهنگی و هزینه): وجود ندارد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4121
  • نویسنده : ماجده دریانورد
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی آرش اصفهان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.