• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24600
2
گزارش صعود:

گزارش برنامه ی صعود به قله شاهان کوه

  • کد خبر : 7085
  • 29 آبان 1399 - 10:15
گزارش برنامه ی صعود به قله شاهان کوه
گزارش صعود:رشته کوهی است در شهرستان فریدون شهر از توابع استان اصفهان. این رشته کوه از ۴۰ کیلومتری جنوب غربی فریدونشهر امتداد می یابد. طول آن حدود ۴۳ کیلومتر و عرض متوسط ان حدود ۱۰ کیلومتر می باشد. کوه های شاهانکوه و کوه دری مهم ترین کوه های این رشته محسوب می شوند. بلندترین قله آن به نام شاهان کوه که از سطح دریا ۴۰۴۰ متر ارتفاع دارد در ۲۰ کیلومتری فریدون شهر واقع شده است.

مسيرهاي صعود  :

۱-مسیر شرقی: روستای سرداب بالا- تنگه عرب – دهلیز جنوبی- قلّه شاهان کوه

۲-مسیر غربی: روستای شاهان- دهلیز غربی- قلّه شاهان کوه

۳-مسیر شمال شرقی: روستای سرداب بالا  –دره شمال شرقی- قلّه شاهان کوه

بهترین مسیر صعود: مسیر شرقی مسیر تابستانه می‌باشد و بیشتر از این مسیر قلّه صعود می‌شود.

مسیر صعود این برنامه: مسیرشرقی

چشم انداز قلّه:

شمال: شاهون ۲ و ۳ – خط الراس تتره

جنوب شرقی: دری – چال روغن – کیوارستان – بلبل – خط الراس و قلّه کرپوش

غرب: خط الراس زردکوه – کلونچی – شاه شهیدان – هفت‌تنان

شمال غرب: قلّه فردان – کی نو – میل – تاراز – زردگری – هشتاد

مسئولین برنامه:

سرپرست: آقای مهران اسماعیلی

راهنما: آقای کوروش بلالی پور

مسئول فنی: آقای سعید محمدی

جلودار: آقای علی جان امانی

عقب دار: آقای حشمت الله فتحی

شاهانکوه

رشته کوهی است در شهرستان فریدون شهر از توابع استان اصفهان. این رشته کوه از ۴۰ کیلومتری جنوب غربی فریدونشهر امتداد می یابد. طول آن حدود ۴۳ کیلومتر و عرض متوسط ان حدود ۱۰ کیلومتر می باشد. کوه های شاهانکوه و کوه دری مهم ترین کوه های این رشته محسوب می شوند. بلندترین قله آن به نام شاهان کوه که از سطح دریا ۴۰۴۰ متر ارتفاع دارد در ۲۰ کیلومتری فریدون شهر واقع شده است. رودخانه های چندی از جمله رودخانه سرداب از این رشته سرچشمه می گیرند. روستاهای زیادی در دامنه این رشته کوه واقع اند از جمله : سرداب بالا سرداب پایین و روستای شاهان. مهم ترین رودخانه های این منطقه خدنگستان ، آب طرزه ، آب سه پستان و آب سرداب می باشد و چشمه لنگان در شمال این رشته کوه قرار دارد. کوه های مارک لاشوم ، دره غول ، شاهانکوه و و دری از قلل آن می باشند.

مبدا صعود : معمول ترین راه صعود به شاهان کوه استفاده از مبدا صعود چشمه سرداب است. برای رفتن به روستای سرداب بالا که چشمه فوق در آن واقع است ۲۰ کیلومتر پس از داران به سمت الیگودرز به محل انشعاب راه فرعی فریدونشهر می رسیم که در سمت چپ قرار دارد. از این جا تا فریدونشهر حدود ۱۸ کیلومتر راه است. گرچه از راه سیبک یک راه خاکی مستقیم به سمت روستای سردآب پایین می رود اما یهتر است از راه آسفالته سیبک _ نهضت آباد استفاده کرد. از سیبک تا نهضت آباد حدود ۴ کیلومتر است. بعد از نهضت آباد راه به سمت روستای میدانک ادامه می یابد اما قبل از آن و پس از عبور از روستای برد آسیاب در محلی به نام شاه نشین که در حقیقت یک آبادی متروکه است یک راه انشعابی فرعی در سمت راستمان پدید می آید که باید به داخل آن رفت. از اینجا تا روستای سرداب پایین حدود ۲٫۵ کیلومتر و از سرداب پایین تا روستای سرداب بالا نیز حدود ۲٫۵ کیلومتر دیگر راه است این روستا ها جزو دهستان چشمه لنگان می باشند که ارتفاع آنها از سطح دریا حدود ۲۵۰۰ متر است.

مسیر صعود : در بالای سرچشمه سرداب تنگه کم عمقی وجود داردکه در سمت راست آن و به موازات آن راه مال رویی دیده می شود. این راه مال رو محل عبور و مرور عشایر منطقه است و این تنگه پس از حدود نیم ساعت راهپیمایی به گردنه کم ارتفاعی ختم می شود. وقتی بر این گردنه که ارتفاع آن از سطح دریا ۲۶۵۰ متر است برسیم، قله شاهانکوه درست روبرویمان در جهت غرب دیده می شود. سمت چپمان نیز قله نسبتا بلندی روی همان خط الراس اصلی دیده می شود. در حقیقت این خط الراس از شمال غربی به طرف جنوب شرقی امتداد می یابد و دشت وسیعی را در میان خود محاط می کند. این دشت که چشمه های متعددی در میان آن جریان دارد آب آن به چشمه سرداب می ریزد و محل اطراق تابستانی عشایر بختیاری است. از روی گردنه کم ارتفاع فوق الذکر تا مرکز این دشت که محلی است به نام تنگه عرب و چشمه ای به همین نام در این محل قرار دارد حدود یک ساعت راه است. تنها مکان تهیه آب همین چشمه می باشد. ضمن آن که راه خاکی تا تنگ عرب را می توان با سواری و مینی بوس پیمود. این دشت محل مناسبی برای اطراق و شب مانی است و دارای بادام های وحشی است. برای صعود به این قله می توان از خط الراس سمت چپ قله استفاده کرد بر آن سوار شد و سپس با استفاده از یال جنوبی که دارای شیب کمتری نسبت به جبهه های دیگر قله است به سمت قله پیش رفت. جبهه غربی و جنوب غربی قله صخره ای و دیوارهایی با شیب تند دارد. همچنین در تابستان می توان از دره زیبایی که در سمت راست یال جوبی قرار دارد و تا زیر قله امتداد دارد استفاده کرد. از چشمه تنگه عرب تا قله، حدود ۴ تا ۵ ساعت راه است.

وجه تسمیه قله شاهانکوه روستایی به نام شاهان در در دامنه غربی قله است.

شرح برنامه

در بیستمین روز از پاییز سال ۹۶ به اتفاق گروهی از کوهنوردان به سرپرستی جناب آقای اسماعیلی راس ساعت ۱۳:۴۰از جلو خانه ی کوهنورد شهر هفشچان به سمت شاهان کوه در شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان حرکت کردیم.

مسیر را از سمت شهرستان فارسان و کوهرنگ به سمت داران طی کردیم. در ادامه ی مسیر حرکت، ساعت ۳:۴۰ کنار چشمه ای، توقفی ده دقیقه ای داشتیم و دوباره به مسیر خود ادامه دادیم. ساعت ۴:۳۰ به تنگ عرب واقع در سرداب بالا رسیدیم جایی که باید برای استراحت شب پیاده می شدیم.

همه پیاده شدند و مشغول برپایی چادرها شدیم. بعد از برپایی چادرها همنوردان به بازدید از منطقه پرداختند و همچنین چون هوا کمی سرد بود؛ برای آتش شب، به جمع آوری چوب های خشک مشغول شدند.

شب بعد از خوردن شام و کمی شب نشینی کنار آتش، همه برای استراحت به چادر های خود رفتند. طبق برنامه ی اعلام شده ی سرپرست قرار شد ساعت ۵ صبح بیدار شده و به طرف قله حرکت کنیم.

همچنین قرار بر این شد که صبح، برای صعود به قله یک کوله ی سبک در حد یک صبحانه، آب و کمی تنقلات برداشته شود وبقیه وسایل در کمپ باقی بمانند.

صبح ساعت ۵ بیدار باش زده شد. گروه ساعت ۵/۵ به سمت قله  حرکت کردیم. ساعت ۸ صبح در کنار چشمه ای برای صرف صبحانه توقف کردیم. بعد از خوردن صبحانه، به مسیر خود ادامه دادیم. ساعت ۱۱:۴۵گروه به قله رسید و تا ساعت ۱۲:۱۵ مشغول استراحت وگرفتن عکس شدند. با شدید شدن وزش باد، به دستور سرپرست بطرف پایین به راه افتادم. ساعت ۳:۳۰ به محل کمپ رسیدیم. آقای واحدی با قهوه و ناهار از همه ی گروه پذریرایی کردند. (همه دعوت اقای واحدی بودند) بعد از صرف ناهار و جمع کردن چادر ها و بستن کوله، ساعت ۵:۲۰ به سمت هفشجان حرکت کردیم و ساعت۸:۳۰ به هفشجان رسیدیم

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.