• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
2
گزارش صعود

گزارش صعود به قله قولي زليخا- بام استان کردستان

  • کد خبر : 5192
  • 19 آبان 1399 - 8:50
گزارش صعود به قله قولي زليخا- بام استان کردستان
گزارش صعود به بام استان کردستان

چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵ به همراه ايمان قجري به سمت کرج به راه افتاديم. يک ساعت و نيم بعد همنورد ديگرمان علي سليماني را از کرج سوار کرده به سمت ديواندره به راه افتاديم. در راه از شهرهاي قزوين، زنجان، حلب، بيجار و ديواندره گذشتيم. ۱۸ کيلومتر بعد از ديواندره به سمت سقز به فرعي روستايي غرب جاده پيچيديم و بعد از طي مسير ۴۷ کيلومتري و عبور از روستاهاي کلکان، ابراهيم آباد، شريف آباد، آب بره و … و جاده خاکي به سمت روستاي بست و کمپ کوهنوردي چل چه مه که در بالاي روستا قراردارد رفتيم. ساعت ۲۳ به کمپ رسيديم شام خورديم و در کمپ که مجهز به سيستم گرمايشي و سرويس بهداشتي و … بود استراحت کرديم. مسئول کمپ آقاي حامد شکاري هستند که از قبل تلفني با ايشان هماهنگ شده بود. صبح ساعت ۵:۳۰ دقيقه از خواب برخواستيم و آماده شروع کوهپيمايي شديم. ساعت ۶:۱۰ صبح پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ کمپ به ارتفاع ۱۸۱۰متر را ترک کرده به سمت پاکوب بالاي پل چوبي رودخانه رفتيم و روي يال سوار شديم و شيب هاي کم و متوسط را روي يال طي کرديم. ساعت ۷:۴۵ صبح در ارتفاع ۲۳۵۰ و در کنار يک جويبار و درخت صبحانه خورديم. طبيعت سبز و گل هاي بهاري و جويبارهاي روان و پرنده هاي زيادي که در مسير مي ديديم لذت صعود را چندبرابر کرده بود. با ادامه پاکوب ساعت ۱۰:۱۵ در ارتفاع ۲۷۵۰متر به چشمه کاني چاوره ش که آب بسيار تميز و گوارايي داشت رسيديم. اين چشمه در دامنه قله شاهنشين قرار دارد. مسير گردينه بين دو قله را بالا رفتيم کمي برف کوبي جزيي داشت. در ساعت ۱۱:۱۵ به بالاي گردنه بين دو قله و ارتفاع ۳۰۰۰متر رسيديم. علي به علت احساس درد در ناحيه پا از صعود قله شاهنشين انصراف داد و کوله ها را به او سپرده در سمت غرب به سوي قله شاهنشين رفتيم. نقاب هاي برفي خطرناکي در جبهه شمالي قله شاهنشين وجود داشت. پس از حدود ۴۰دقيقه پيمايش در ساعت ۱۱:۵۵ ظهر به قله شاهنشين به ارتفاع ۳۱۸۰متر  رسيديم. مناظر اطراف از شاهنشين فوق العاده زيبا بودند و حس مي کرديم قله هاي برفي در دوردست متعلق به کردستان عراق باشد. به سرعت به گردنه برگشتيم ساعت۱۱:۴۰بود که به گردنه رسيديم و بعد از اندکي استراحت در سمت شرق به سمت قولي زليخا حرکت کرديم. به آرامي حرکت مي کرديم و ساعت ۱۳:۴۵ ظهر به قله قولي زليخا به ارتفاع ۳۲۰۵متر رسيديم.

مسير فرود دره اي که زير قله هست در مسيرياب ويکي لاک نشان داده مي شد. ساعت۱۴:۳۰ فرود را از دره قولي زليخا آغاز کرديم. مسيري با برف و بهمن تخليه شده و شيب تند که در ميانه راه چند بار خطراتي را متوجه تيم کرد، دو بار در مسير برفي سر خورديم که خوشبختانه به خير گذشت. در اين دره پرشيب جاي پنجه هاي خرس هم ديديم که ابتدا تصور ميکرديم پاکوب يک کوهنورد است. در مسير رفت هم لاکپشت و مار سياه و نارنجي رنگي را ديده بوديم. شکست برف و چاله هاي بزرگي با ارتفاع ۵متر برف فشرده هم در درده وجود داشت که نشان ناايمن بودن اين مسير بود. خلاصه ساعت ۱۷:۱۵ عصر به پايين دره رسيديم و در امتداد رودخانه پايين پرآب و خروشان پايين رفتيم و به جاده خاکي و کوهستاني رسيديم . يک خانواده با تراکتور به تفريح رفته بودند که در مسير برگشت مهمان تراکتور آنها شديم و پس از سه بار عبور از رودخانه پرآب و حدود ۴۵دقيقه تراکتورسواري و همراهي با کردهاي عزيز منطقه ساعت ۱۸:۰۰ به کمپ چل چه مه رسيديم. آقاي شکاري که صبح با گروهي از اردبيل و تهران پيش از ما به قله زليخا رفته بودند بازگشته بود. با هم کمي از طبيعت و خطرات دره قولي زليخا سخن گفتيم و ساعت ۱۸:۳۰ روستاي بست را ترک و در جاده اي سبز و زيبا به سمت ديواندره حرکت کرديم.

در ديواندره با نان کلانه که ناني با محتواي سبزي و پيازچه هست و با دوغ سرو مي شود پذيرايي شديم. کردهاي مهمان نواز با خونگرمي بسياري از ما استقبال مي کردند. با توجه به بازي پرسپوليس و پارس جم و نياز به اينترنت براي تماشاي مسابقه به بيجار رفتيم و در پارک شاهد کمپ کرده مسابقه فوتبال را تماشا و پس از قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر استراحت کرديم. صبح جمعه عازم غار کتله خور شديم، از روستاي سيدان عبور کرديم و نان فتير خريديم. به سمت روستاي گرماب رفتيم و از روي رودخانه تالوار گذشتيم. پس از بازديد غار کتله خور(به معناي تپه خورشيد) به مرقد قيدار نبي رفتيم. از قيدار به معبد داش کسن(سنگ تراشيده) در نزديکي روستاي وير و سپس به تپه نور در سلطانيه و آرامگاه ملاحسن کاشي و گنبد و محوطه باستاني سلطانيه رفتيم و پس از آن در ساعت حدود ۹شب تهران بوديم و يک برنامه بسيار خاطره انگيز با همنوردان عزيز به پايان رسيد.

نکات اين برنامه:

ارتفاع روستا ۱۸۰۰متر(نقطه مبدا) ، ارتفاع قله ۳۲۰۵متر بود. ۳۶هزار گام و حدود ۲۵ کيلومتر پيمايش داشتيم.

استفاده از جي پي اس در کوهستان منوط به اطمينان خاطر از ترک مسيرهاست.

مسير فرود ما شيب تندي بود و به ناچار ادامه مسير داديم و امکان تعويض مسير نبود. در زمستان و بهار اکيداً توصيه مي شود فرود از دره زير قله قولي زليخا انجام نگردد.

چشمه آب در ارتفاع۲۷۵۰متر با آب گوارا در دسترس است.

با توجه به بکر بودن کوهستان مراقبت از حيوانات و گياهان به منظور حفظ محيط زيست و حفظ سلامتي کوهنوردان امري ضروري است.

قله هاي کوهستان چلچمه متعدد هستند که سه تاي آنها در مجاورت هم قرار دارند شاهنشين(داراي تابلو)، گاوه لان(فاقد تابلو) و قولي زليخا(بلندترين قله چل چمه با تابلوي کوچک با رنگ تيره).

در هنگام بهار هم نبايد از نقاب هاي برفي و خطرات آنها غافل شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.