• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1
گزارش صعود:

گزارش صعود به قله کینو

  • کد خبر : 5346
  • 20 آبان 1399 - 0:05
گزارش صعود به قله کینو
گزارش صعود : با ارتفاع 3701 از رشته کوه های زاگرس میباشد که در شمال غربی استان چهار محال و بختیاری و شمال شرق استان خوزستان قرار گرفته و دارای قلل متعددی است ودره های زیبای آن برفچالهای زیبایی را تشکیل داده است.

کوه کینو : با ارتفاع ۳۷۰۱ از رشته کوه های زاگرس میباشد که در شمال غربی استان چهار محال و بختیاری و شمال شرق استان خوزستان قرار گرفته و دارای قلل متعددی است ودره های زیبای آن برفچالهای زیبایی را تشکیل داده است بروی خط الرس طویل این کوه چاله های پربرف جلوه خاصی دارد و چال معروف ( گرگ کش ) دریاچه کوچک وزیبایی را بوجود آورده است که چشم را خیره میکند . این کوه از جنوب غربی به طرف روستای شیمبار (شیرین بهار)و از شمال شرقی به طرف منطقه لبد منطبق است . شیمبار و چلومنطقه عبوروقشلاق کوچ ایل هفت لنگ بختیاری از استان خوزستان است . منطقه لبد محل ییلاق ایل چهار لنگ بختیاری و از استان چهارمحال بختیاری است . دریاچهٔ تِمی نیز که از آب برف پر می‌شود در پای همین کوه قرار دارد. کینو محل ییلاق کلیهٔ عشایر دامدار استانهای همجوار خود است و در بیشتر اوقات سال، پوشیده از برف استکوه کینو با توجه به موقعیت خاص خود، دوستی و رفاقت عشایر دامدار لُر زبان در بازفت از چهار محال و بختیاری، ا از استان لرستان و اندیکا و لالی از استان خوزستان را مستحکم می‌کند.چند مسیر برای صعود به این قله وجود دارد که بیشتر کوهنوردان از مسیر یال شرقی گردنه  جادهده بازفت تا مشرف به روستای لبد و از کنار دکل مخابراتی که دارای یک پاکوب قوی است که تا دشت زیر قله ادامه دارد اقدام به صعود میکنند . مسیر هایی نیز از روستای لبد تا قله میباشد که نیاز به راهنمای محلی است و از روی خط الراس کینو میتوان تا دریاچه تمبی نیز برنامه ای عالی اجرا کرد .

آبشار طوف کما :  در شمال روستای موری در منطقه بخش چلو شهرستان اندیکا واقع شده و در دامنه های ارتفاعات تاراز از سلسله ارتفاعات زاگرس و از کوهی به نام کما سرچشمه میگیرد. آبشار طوف کما از سه شاخه تشکیل شده است و هر شاخه در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و از طرف شمال به منطقه بازفت و روستای شرمک و از جنوب به دره موری و روستای سوسن منتهی می شود.

آبشار نگین : از جمله جاذبه های شهر مسجد سلیمان واقع در استان خوزستان می باشد این آبشار در روستایی به همین نام و در محلی بسیار دور افتاده، در دل کوه ها و دشت های منطقه شینبار در شمال دریاچه سد شهید عباسپور قرار دارد بر فراز این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه ای وجود دارد که آب را به سوی دیگری از کوه هدایت می کند که موجب ایجاد آبشار نگین می شود. این آبشار همان طور که از اسم آن بر می آید، همچون نگینی در دل کوه می درخشد و به زیبایی های طبیعت و کوه افزوده استدر بخش پایینی آبشار نیز دشت خرم و سرسبز نگین قرار دارد که به کناره های دریاچه سد شهید عباسپور ختم می گردددشت های پر از شقایق در کنار دامنه های مملو از درختان بلوط، دیواره های استوار صخره ای، دره های عمیق و رعب آور به زیبایی منطقه افزوده اند و تصویری بی نظیر از طبیعت را به نمایش در آورده اند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می گردانداین منطقه زیبا در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان و در میان استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار داردیکی دیگر از زیبایی های بی نظیر این منطقه آبشار و دشت زیبای شیمبار می باشد. دشت زیبای شیمبار از یک سو در دامنه‌ی کوه دلا قرار دارد که چشمه ‌های متعدد، آبشارهای زیبا، شط شیمبار و جنگل‌ های پوشیده از درختان بلوط، بادام، بوته ‌های وحشی، انواع قارچ و مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب، از جلوه ‌های بی‌ نظیر طبیعت در این منطقه هستند.

در سوی دیگر دشت کوه ‌های سر به فلک کشیده‌ این منطقه که پوشیده از گل‌ها و بوته ‌های متنوع می باشند، بهترین انتخاب برای کوه ‌نوردی هستند. حیات وحش این دشت نیز جالب توجه بوده و به زیبایی طبیعی این منطقه افزوده است. شیمبار و یا شینبار در لغت به معنای بهار و شیرین بهار می باشد که به واقع این نام بسیار برازنده این منطقه می باشد. آبشار شیمبار که در این دشت جریان دارد، زیبایی منطقه را دو چندان نموده استآبشار نگین با ارتفاعی نزدیک به ۶۰ متر از شط شیمبار به کمک تونل دست ساز و تاریخی نگین تغذیه می شود و آب شیمبار را به رودخانه می رساند ( به روایتی در دوران ساسانسان این تونل ایجاد شده ).

گزارش برنامه : طی یک برنامه چهار روز بیاد ماندنی  ( سه شنبه ۱۴ خرداد ۹۸ الی جمعه ۱۷ خرداد ۹۸ ) و دقیق موفق شدیم که به قله زیبای کینو صعود کرده و در ادامه برنامه از آبشار توف کما از طریق روستای موری و سپس از آبشار بینظیر نگین در منطقه شیمبار دیدن کنیم و برنامه ای جذاب و بیاد ماندنی را با سه تن دیگر از همنوردان خوبم آقایان کسراوی ؛ طاهر آموز و سرکار خانم دکتر شهبازی به پایان برسانیم . نکته مهمی که توجه من را در مسیر صعود این برنامه جلب کرد حضور کوهنوردانی بود که به قصد صعود کینو در حال تردد بودند ولی متاسفانه بدون کفش مناسب و نداشتن ابزار فنی همانند کلنگ و حتی باطوم و .اقدام به صعود کرده بودند . و در نتیجه هنگام فرود از روی یخچال سر خوردن و نداشتن تعادل و ایجاد استرس برای خود و دیگران را در بر داشت . ای کاش بعضی از کوهنوردان ما به این باور منطقی میرسیدند که یخچالها بخصوص زاگرس در بهار فریبنده و خطرناکتر از زمستان است . فردای بعد از صعود ( پنج شنبه ۱۶ خرداد ۹۸) ما خبر دار شدیم که یک زوج در کینو دچار حادثه شدند که منجر به فوت مرد و آسیب جدی خانم شده  که لذت صعود را به کام ما تلخ کرد .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.