• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24581
2
گزارش صعود:

گزارش صعود گروه کوهنوردی نفت مسجد سلیمان به قله کینو

  • کد خبر : 5326
  • 19 آبان 1399 - 23:02
گزارش صعود گروه کوهنوردی نفت مسجد سلیمان به قله کینو
گزارش صعود : کینو در بخش مرکزی زاگرس، در محدوده شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری و شمال شرقی استان خوزستان خوزستان کوهی زیبا بنام کینو خودنمایی می کند.

 

سلسه کوههای زاگرس که مانند نگینی در جغرافیای دنیا می درخشند. و بسیار خوش شانس هستیم که در  کشورمان  قرار دارند،
نقش بسیار مهمی  در تعدیل آب و هوای منطقه و حفظ حیات جانوری و گیاهی جهان و زندگی ساکنینش داشته است.
زاگرس مهمان نواز با آن همه عظمت، همیشه با مهربانی و آغوش باز با وجود نامهربانی های زیاد خصوصا اخیرا، از ساکنینش حفاظت کرده است.امیدوارم ساکنین نیز حرمت سلسه کوههای زاگرس را بدانند،و در حفظ اندک اموال باقیمانده آن ( طبیعت زیبا و پوشس گیاهی و جانوری و…)
کوشا باشند. که اگر با این روند، تخریب پیش برود،در آینده ای نزدیک* *فقط خاطره خواهند بود.و اثری از آنها بجا نخواهد ماند.

در بخش مرکزی زاگرس، در محدوده شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری و شمال شرقی استان خوزستان خوزستان کوهی زیبا  بنام کینو خودنمایی می کند.
وجود قلل متعدد و عرض زیاد خط فراز آن که در بیشترین مکان تا ۶ متر می رسد، از ویژگیهای بارز این کوه می باشند.
قلل متعدد،خط فراز زیاد، چاله معروف “گرگ کش”و دریاچه تمی جلوه های بسیار زیبایی را به کینو بخشیده است.
با این زیباییها خاطر خواهان و علاقه مندان زیادی را مجذوب خود کرده است.
به علاقه مندانی که قصد صعود به کینو را دارند توصیه می شود.
با توجه به مشخص نبودن مسیر به سمت قله و وجود صخره ها و دره های زیاد، در صورتی که حرفه ای نمی باشند، یا آشنایی دقیق به مسیر ندارند، حتما از وجود راهنمایی با تجربه استفاده نمایند و تجهیزات کامل کوهنوردی به ویژه کرامپون(خصوصا در فصل بهار) به همراه داشته باشند.

گزارش صعود

روز سه شنبه مورخ ۹۸/۰۳/۲۱ حدود ساعت ۱۸ با یک دستگاه ون به قصد صعود به قله کینو از مسجدسلیمان به سمت تاراز حرکت کردیم.
پس از عبور از مناظر زیبای مسیر که توصیفشان در این گزارش نمی گنجد، و طی حدود ۳:۳۰ ساعت مسیر، یادبود کبک خوشخوان بختیاری نگاهها را به سمت فردوسی بختیاری برد و ناخودآگاه از آهنگ های استاد، زمزمه و یادش گرامی داشته شد.حدود ساعت ۲۱:۳۰ با وجود احساس خستگی و کوفتگی افراد گروه بدلیل تکانهای بسیار زیاد خودرو ون (ضمن تشکر فراوان از راننده خوش اخلاق آن)، به کمپ هلال احمر تاراز رسیدیم، و با همکاری صمیمانه پرسنل محترم و زحمتکش کمپ که جای تشکر وافر دارد،شب را در کمپ ماندیم و با مشورت راهنما و نفرات گروه قرار شد راس ساعت ۵ صبح کمپ را به سمت محل صعود ترک نماییم،
راس ساعت ۵ صبح کمپ را ترک کردیم و با طی مسیری ۳۱ کیلومتری راس ساعت ۵:۴۵ به محل صعود که به دلیل وجود دکل شرکت مخابرات برای کوهنوردان به ایستگاه بی سیم معروف است رسیدیم.
ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه مورخ ۹۸/۰۳/۲۲  با راهنمایی آقای مجید احتشامی فر به عنوان راهنما و استاد حسین حاجی پور از کوهنوردان مجرب به عنوان پزشکیار، با تعظیم به کوه کینو و کسب اجازه از این کوه با عظمت رهسپار قله شدیم.
مسیر در عین زیبایی، ناشناس و به دلیل نزدیکی به پرتگاهها و وجود سنگ ریزه ها خطرناک مینمودکه خوشبختانه با توصیه های عزیزان راهنما، دغدغه ای آنچنانی احساس نمیشد در بین راه زیبایی های کینو گروه را به وجد آورده بود. صخره های زیبا، یخچالهای با عظمت، پوشش گیاهی مناسب که فقط گون، ریواس و تره کوهی توسط افراد گروه قابل شناسایی بودند، جذابیتهای خاصی را تداعی می نمود،هر چند که از افراد گروه  تمایل داشتند میزان کمی برداشت نمایند، ولی حس طبیعت دوستیشان مانع از این کار می شد و به امید حفظ این زیباییها برای آیندگان حتی سعی میکردند که این گیاهان  زیر پایشان قرار نگیرند.
در بین راه یکی از بومیان محل با سرعت از کنارمان رد می شد. که بعد از احوالپرسی و  پرس و جو مشخص شد برای جمع آوری گیاهان به سمت کوه میرود.هر چند که شاید بدلیل برخی کاستیها و برای امرار معاش چنین اقدامی مینمود،که در اینصورت باید جایگزینی در نظرگرفته شود. لیکن تا حدودی حس تخریب طبیعت برای گروه ناراحت کننده بود. از طرفی بزهایی نیز در آن حوالی مشغول ریشه کن کردن گیاهان طبیعت بودند. پس از طی مسیری در ارتفاع حدود ۳۱۵۰ متری به اولین یخچال بزرگ رسیدیم عزیزان راهنما سعی کردند که از عبور از یخچالها تا حد امکان پرهیز شود.ولی عبور از این یخچال جهت صعود ناگزیر بود.
خوشبختانه افراد گروه تجهیزات کامل داشتند و با نصب کرامپون و احتیاط کامل از این یخچال به سلامت عبور کردند.
پس از مدتی طی مسیر  در ارتفاع حدود ۳۳۰۰ متری به یخچال عظیم دوم  با طولی حدود ۷۰۰ متر که از وسطهای آن شیبش به نزدیک ۸۰ درجه می رسید برخوردیم یخچالی که در صورت کوچکترین بی احتیاطی سقوط و مرگ حتمی را بدنبال داشت. با رعایت تمام موارد لازم از این یخچال عبور کردیم و پس از صعود از آن همه گروه نفسی راحت کشید و برای این لطف خداوند کوه، به ذکر صلوات گروه مزین شد.
در ادامه مسیر  رویت پوکه های بسیار از تفنگ های ساچمه زنی که در طول مسیر نیز مشاهده می شد، نشان از شکار بی رویه می داد.که بسیار ناراحت کننده بود و لذت زیبایی بی نظیر کوه را از بین  می برد.در مسیر طی شده تا قله فقط دو بار صدای دلنشین کبکها شنیده شد. که با این فضای زیست محیطی مناسب این تعداد کم بسیار عجیب بود. و شاید دلیل آن شکار بی رویه ای  است که نسلشان را رو به نابودی برده است. و چقدر دردآور است اگر در آینده ای نزدیک دیگر قهقهه دلنشین کبک تاراز یادآور استاد مسعود بختیاری و کبک کینو به گوش نرسد.و به نوعی شاهد مرگ خاموش زاگرس باشیم.
در ادامه  به یخچال سوم رسیدیم و گروه به سلامت و با تجربه از طی مسیر دو یخچال قبلی از این یخچال هم به سلامت عبور نمود.
پس از عبور از این یخچال در ارتفاع حدود ۳۶۳۰ به منطقه ای بزرگ و کاملا پوشیده از برف(بجز صخره های مرتفع و یالی کم عرض و طولانی تا نزدیکی قله) که بسیار زیبا و دل انگیز بود و توصیفش در این گزارش نمی گنجد،رسیدیم.در ادامه مسیر از یالی که برف کمتری داشت به سمت قله حرکت نمودیم و گروه پس از طی مسیر حدود سه کیلومتری به قله زیبا و با عظمت کینو با ارتفاع ۳۷۶۱  متری   (ثبت شده توسط G.P.S همراه) رسید و با ذکر صلوات و سپاس از خداوند که فرصت دیدار با این همه زیبایی را داده بود. راس ساعت ۱۳:۴۵ بر روی قله قدم نهاد.
پس از گرفتن عکس یادگاری راس ساعت ۱۴:۳۰ با تشکر از کوه کینو به خاطر اجازه این صعود قله را ترک کردیم. در مسیر برگشت یخچالها به دلیل یخ زدگی و صعوبت بیشتر در فرود کار گروه را کمی مشکل کرد که با احتیاط بسیار زیاد، به سلامت از آنها عبور کردیم. ذکر این نکته ضروری است که صعود و خصوصا فرود از این یخچالها بدون تجهیزات بازی با مرگ است.
نهایتا پس از طی مسیر از همان مسیر رفت، زیباییهای کینو را در حالی که در ذهنمان نقش می بستند و ثبت می شدند به ناچار یکی یکی پشت سر گذاشتیم  و با طی مسافت ۱۵٫۵  کیلومتر در مجموع رفت و برگشت راس ساعت ۱۸ به ابتدای مسیر صعود، ایستگاه بی سیم، رسیدیم.
ساعت ۱۸:۴۵ کمپ تاراز بودیم. ساعت ۲۱:۳۰  کمپ تاراز را ترک و حدود ساعت ۳۰: بامداد   روز پنجشنبه مورخ ۹۸/۰۳/۲۳  به مسجدسلیمان رسیدیم.
در این صعود آقایان: حسین حاجی پور،مجید احتشامی فر.نورعلی ورناصری، یوسف باقری، مرید اسدی.رضا نوذری. حمید عسکری.حسن میرنام.ابراهیم محمدی. داریوش حسن پور. عباس حسینی. افشین خسروی. وحید رستمی، مهرداد آقابیگی و( ابراهیم شریفی به عنوان تدارکات) حضور داشتند.
در پایان از همه عزیزان، راهنما،پزشکیار،ترابری، تدارکات،زحمتکشان کمپ تاراز، همنوردان و همه عوامل این صعود تشکر می شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.