• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
0

۵۰۰ کوهنورد در کشور موفق به دریافت نشان «سیمرغ» شده‌اند

  • کد خبر : 83058
  • 02 بهمن 1401 - 21:16
۵۰۰ کوهنورد در کشور موفق به دریافت نشان «سیمرغ» شده‌اند
دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور گفت: ۵۰۰ کوهنورد در کشور تاکنون موفق به دریافت نشان «سیمرغ» از این فدراسیون شده‌اند.

به گزارش بام، فدراسیون کوهنوردی از سال ۱۳۹۵ «طرح ۳۱ قله» را با عنوان «سیمرغ کوه‌های ایران» اجرا می‌کند که در این طرح کوه‌نوردان باید به بلندترین قله هر استان کشور صعود کنند و به کوهنوردانی که موفق به این کار شوند نشان «سیمرغ کوه‌های ایران» اهدا می شود.

«حسین مقدم» روز یکشنبه در جلسه مجمع عادی سالانه هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمانشاه با اعلام این خبر افزود: طرح ملی «سیمرغ کوه‌های ایران» یک اقدام توسعه‌گرا در صنعت گردشگری کوهستان است که از سوی فدراسیون کوهنوردی ارایه شد و با استقبال خیل مشتاقان به قلل ایران و طبیعت مواجه گردید.

وی اضافه کرد: در این طرح تلاش شده که کوهنوردان با صعود به بلندای هر استان از نزدیک با مردمان، خُرده فرهنگ‌ها و آثار دیدنی مناطق مختلف کشور آشنا شوند و به سهم خود در معیشت روستاییان و فعال شدن چرخه اقتصادی آن منطقه مشارکت داشته باشند.

دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، هدف فدراسیون از اجرای این طرح را معرفی و صعود به بلندترین قله هر استان به عنوان یک جاذبه گردشگری ورزشی است تا قله‌های مرتفع کشور به کوه‌نوردان معرفی و گامی برای توسعه صنعت گردشگری کوهستان برداشته شود.

مقدم تاکید کرد: گذراندن دوره‌های کارآموزی کوهپیمایی، کارآموزی مقدماتی سنگ، کارآموزی مقدماتی برف، کارگاه نقشه‌خوانی و کار با قطب‌نما و GPS، کارگاه مقدماتی پزشکی کوهستان، دوره حفظ محیط کوهستان و دوره مقدماتی هواشناسی، برای دریافت نشان سیمرغ ضروری است.

اشتیاق مردم به رشته کوهنوردی افزایش یافته است

دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به رکودی که اغلب رشته های ورزشی در دوران کرونا متحمل شدند، افزود: بر عکس سایر رشته های ورزشی کوهنوردی در دوران کرونا به دلیل شرایط خاص آن مورد اقبال فراوان مردم قرار گرفت.

مقدم یادآور شد: همین امر باعث شده طی یکسال گذشته با استقبال خوب اقشار مختلف مردم از این رشته بر شمار باشگاه های کوهنوردی نیز افزوده شده و طی ۲ سال اخیر از ۶۰۰ به بیش از ۹۰۰ باشگاه افزوده شود.

وی به ظرفیت‌های کرمانشاه در کوهنوردی اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور استعدادهای شاخص در این استان، همراهی مدیران و علاقه مندان پرشور با تلاش جمعی می تواند ورزشکاران مستعدی در این استان پرورش داد که آینده سازان رشته های مختلف در مجموعه فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی جمهوری اسلامی ایران باشند.

مقدم افزود: هیات کوهنوردی کرمانشاه با توجه به میزان فعالیت‌ها و کارنامه خوب خود با وجود کمبودها و محدودیت‌های موجود و به دلیل داشتن ظرفیت‌های اقلیمی به لحاظ دارا بودن کوهستان های مناسب این رشته می تواند میزبان دوره‌ها و صعودهای زیادی در کشور و منطقه باشد.

هیات کوهنوردی از هیات‌های فعال استان کرمانشاه است

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز در این مجمع اظهار کرد: هیات کوهنوردی از هیات های فعال استان است که در امور هیات خود بسیار پیگیر و مطالبه‌گر هستند.

«منوچهر حاتمی» افزود: استعدادهای خوبی در این رشته در استان کرمانشاه وجود دارد که امیدواریم با حمایت سایر دستگاه ها زمینه لازم برای توسعه و افتخار آفرینی بیشتر این رشته را در کشور بتوان فراهم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک جشنواره بین المللی کوهنوردی بیستون که به دلیل شیوع کرونا چند سال است در استان برگزار نشده است، دوباره احیا و برگزار شود.

در ادامه این مجمع هر یک از روسای هیات کوهنوردی شهرستان‌های مختلف به بیان مسایل و مشکلات خود پرداختند.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83058

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.